בהיעדרם של שר האוצר בצלאל סמוטריץ ושר הכלכלה ניר ברקת, כינס היום (ב') ראש הממשלה בנימין נתניהו לראשונה את ועדת השרים למאבק ביוקר המחיה. היעדרות השרים הוסברה ל-ynet בכך שהישיבה נועדה להשמיע לשרים שאינם בקיאים את סקירות מצב המשק של מנכ"ל האוצר שלומי הייזלר, ראש אגף התקציבים יוגב גרדוס ומנכ"ל משרד הכלכלה אמנון מרחב.
ל-ynet נודע כי ראש הממשלה כבר קיים בסוף השבוע האחרון בלשכתו שתי ישיבות הכנה מעטות משתתפים של חברי ועדת השרים, בהשתתפות שר האוצר, ושל ועדת הריכוזיות, בראשות שמואל סלבין, שהיה בעבר מנכ"ל משרדי האוצר והרווחה, כדי להתוות את דרך עבודת הוועדות שיתכנסו במקביל. נודע שהכוונה היא לפרסם צעדים נוספים למאבק בהתייקרויות כבר סביב 20 ביוני ולסיים את דיוני ועדת הריכוזיות עד ראשית חודש ספטמבר הקרוב.
למעשה, נתניהו וסמוטריץ' יציגו צעדים ראשונים למאבק ביוקר המחיה כבר בעוד שבועיים, על אף שהוועדה רק החלה לפעול ורחוקה מלגבש המלצות - מה שמעלה שוב את השאלה בצורך של עוד ועדה לטיפול ביוקר המחיה, הוועדה השישית מאז 2011. נתניהו שיקף את הדברים גם לשרים חברי הוועדה: "לא נמתין לסיומה ונתחיל לפעול בקרוב", אמר בישיבה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש" ב-ynet radio
1 צפייה בגלריה
ישיבה ראשונה בוועדת יוקר המחיה
ישיבה ראשונה בוועדת יוקר המחיה
ישיבה ראשונה בוועדת יוקר המחיה
(צילום: קובי גדעון /לע"מ)
בפתח הדיון אמר ראש הממשלה כי "אנחנו מקיימים היום את הישיבה הראשונה של ועדת השרים למאבק ביוקר המחיה, והישיבה הראשונה קודם כל תוקדש להצגת הבעיה. המחירים בישראל גבוהים באופן משמעותי ממוצרים דומים או ממוצרים זהים לעומת רוב המדינות המפותחות. אין שום הצדקה אובייקטיבית לפערים הללו. יש כאן שכבות גיאולוגיות של מונופולים גלויים ונסתרים וכל מיני חסמים לתחרות. בנוסף, אני מתרשם שלאחרונה היבואנים, היצרנים והמפיצים פשוט איבדו את הבלמים", האשים נתניהו.
עוד אמר ראש הממשלה: "אנחנו נאספנו כאן, ונאסף כאן מעת לעת, כי אנחנו הולכים לבחון את יוקר המחייה ואנחנו הולכים להיאבק בזה. זו לא גזירת גורל. ישראל לא צריכה להיות יקרה יותר מרוב המדינות המפותחות בעולם. יחד עם חבריי לממשלה, ועם הצוותים המקצועיים אנחנו נכנס למאבק נחוש ביוקר המחיה". עוד ציין נתניהו כי ביקש לקיים את הישיבה הבאה בעוד שבועיים, "ובישיבה הזאת אני אבקש מהדרגים המקצועיים להציג צעדים מעשיים למאבק. אנחנו ניוועד כל כמה שבועות באופן קבוע, עם תוכנית עבודה. נעבור משרד, משרד, כדי להוריד את יוקר המחיה לאזרחי ישראל".
כפי שנודע ביקש ראש הממשלה מכל אחד מהשרים חברי הוועדה לגבש חבילת הצעות הקשורה בסמכויות משרדו ולהביא אותן לישיבה הבאה בעוד שבועיים.