על רקע בלימת המתקפה האיראנית וההישגים יוצאי הדופן בכל הנוגע ליירוט הטילים, יו"ר ועד עובדי התעשייה האווירית, יאיר כץ, סיפר לאולפן ynet על מערכת החץ שהשתתפה בהגנה האווירית על שמי המדינה ושמיוצרת במפעלי התעשייה האווירית.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
תיעוד משיגור מיירט החץ אל עבר המטרה במהלך מלחמת חרבות ברזל
תיעוד משיגור מיירט החץ אל עבר המטרה במהלך מלחמת חרבות ברזל
תיעוד משיגור מיירט החץ אל עבר המטרה במהלך מלחמת חרבות ברזל
(צילום: אגף דוברות וקשרי ציבור במשרד הביטחון)
אנחנו יודעים שהאמריקנים והבריטים לקחו גם כן קרדיט על יירוטים. מה חץ עשתה באירוע הזה? "חץ עשתה את מה שנדרש ממנה לעשות. לא אכנס לנתונים מטבע הדברים, כי יש דברים שאסור לדבר עליהם - אבל בהחלט החץ השיג את המטרות שלו בצורה מצוינת, ואנחנו כמובן נערכים לכל תרחיש אפשרי שעשוי להגיע אלינו בעתיד". כץ הוסיף כי "היתרון של החץ זה שהוא יודע ליירט מטרות גם מחוץ לאטמוספרה".
כץ סיפר כי מדובר בניסיון המבצעי המשמעותי ביותר של מערך החץ מאז ומעולם: במלחמה הנוכחית מערכת חץ כבר התנסתה מספר פעמים באיומים שהגיעו אלינו לדרום מהחות'ים, אבל זאת באמת הייתה הפעם הראשונה שהחץ התמודד עם תרחיש כל כך משמעותי, של זירה המורכבת מהרבה מאוד איומים".
כבר יש תהליך של הפקת לקחים לקראת הפעם הבאה? "בהחלט. כבר בראשון בבוקר עשינו דיון הערכת מצב, כולל הפקת לקחים ותחקירים שמתמשכים עד היום. אין לנו פריבילגיה לטעות, אנחנו צריכים להביא הצלחה של 100%. אתם מבינים מה זה אומר פגיעה של טיל, שנושא איתו 450 קילו חומר נפץ ואולי אפילו יותר, ופוגע באזורים מאוכלסים? אנחנו בתעשייה האווירית לא ניתן לזה לקרות. אנחנו נעשה כל מה שצריך, הכי טוב שאפשר - כדי לשמור על העורף ועל המטרות האסטרטגיות של מדינת ישראל".
יאיר כץיאיר כץצילום: יח"צ
ראינו את הטיל הזה שנדהמנו מהגודל שלו בים המלח. מה קורה אם טיל כזה פוגע בבניין חלילה ולא מיורט בזמן? "זה אירוע מורכב, ולכן למעגלי ההגנה של מדינת ישראל יש מספר אפשרויות למנוע מתרחיש כזה לקרות. יחד עם זאת אסור לנו להיות שאננים. זה לא רק איראן, יש מקומות נוספים שמסוגלים לירות עלינו טילים מהסוג הזה, ולכן יש לנו גם את מערכת החץ, גם את כיפת ברזל וגם את קלע דוד. אנחנו מבינים שאם אנחנו נכנסים למערכה או למלחמה רב-זירתית מורכבת - יהיו גם אבידות, ולכן אנחנו בתעשייה האווירית לא התארגנו יומיים-שלושה-ארבעה לפני האירוע - אנחנו עובדים שנים".
יש סכנה שיהיה מחסור בחלקים שאנחנו זקוקים להם לבניית המערכות? "אנחנו צריכים לדעת שאת רוב הדברים אנחנו צריכים לייצר פה בבית. זה אומר כסף, זה אומר שממשלת ישראל צריכה להקצות משאבים רבים לפיתוח המסוגלות שלנו לייצר דברים שלפעמים אנחנו קונים ממקומות אחרים. אם ממשלת ישראל רוצה שנהיה מסוגלים לאורך זמן לנהל מלחמה, ולא להתבסס על אף אחד אחר - אנחנו נצטרך להקים מפעלים. צריכים להגביר את יכולות הייצור שלנו. עכשיו אנחנו מבינים מה זה קואליציה, היום אנחנו מבינים עד כמה חשוב שיש לנו בנות ברית שתומכות בנו בעת מלחמה - אבל כדי לספק לפחות את הכמות הראשונית שתיתן מענה להתקפות, או אם אנחנו רוצים ליזום את ההתקפות על האויבים שלנו, בשביל זה אנחנו צריכים להתבסס על עצמנו".