בשיתוף בנק הפועלים
תחרות עסקים קטנים 12 של ynet ו"ידיעות אחרונות" בשיתוף בנק הפועלים הגיעה לסיומה. מאות עסקים שמשתייכים לסקטור שמניע את הכלכלה נרשמו אליה, ומתוכם עלו לנבחרת שישה עסקים במסלול הכללי ושלושה עסקים במסלול החברתי. שופטי התחרות, מנכ"לים בכירים במשק, בחנו את העסקים ואת התוצאות שלהם, ולבסוף נבחרו העסקים הזוכים.
בצל משבר הקורונה נפגשנו עם הזוכים באולפן ynet כדי לשמוע מהם מה הם מייעצים לעסקים אחרים בתקופה המורכבת הזאת. תחילה שוחחנו עם זוכי המסלול הכללי - דני מרשק, שיחד עם אשתו גלית מנהלים את דני וגלית אפייה בריאה, ועמי רוזנפלד, בעלי חברת רד טול בוקס שמייצרת כלי עבודה אמיתיים - אבל לילדים. לאחר מכן שוחחנו עם זוכת המסלול החברתי - יאנה דרום, בעלת יאנה פאשן שמייצרת אביזרי אופנה לנשים שמתמודדות עם מחלת סרטן השד; ועם חביב הקהל - טארק דבור, שמנהל עם אביו ד"ר זיאד את חברת הקוסמטיקה הגלילית ד"ר דבור. צפו בראיון המלא באולפן ynet.
10 צפייה בגלריה
 העסקים שזכו בתחרות עסקים קטנים 12
 העסקים שזכו בתחרות עסקים קטנים 12
העסקים שזכו בתחרות עסקים קטנים 12
( צילום: ירון ברנר)

"קיבלנו גושפנקא שהעסק מצליח": זוכי המסלול הכללי

ספרו קצת על העסק שלכם וכיצד הגבתם על הזכייה.
דני מרשק: "אצלנו בחברת דני וגלית, אפיה בריאה מדגנים מלאים, אנחנו מייצרים עוגיות מקמח כוסמין, תערובות גרנולה, הכל מחומרים טבעיים ויש לנו שתי מאפיות - בתחום הכוסמין ומאפיה ללא גלוטן. אנחנו מייצרים גם מאפים כשרים לפסח. גלית ואני מנהלים את העסק מתוך תשוקה ואהבה גדולה לדבר. כששמענו על הזכייה מאוד התרגשנו כי קיבלנו גושפנקא שהעסק שלנו מצליח".
עמי רוזנפלד: "אנחנו מייצרים כלי עבודה אמיתיים לילדים וקיטים לבנייה, סוג של צעצועים לילדים שמתאימים במיוחד לימים האלה שבהם הילדים נמצאים כל הזמן בבית וזאת דרך להוציא אותם מהמסכים. אנחנו מפתחים את המוצרים בישראל ומוכרים אותם ב-22 מדינות ברחבי העולם. מאוד שמחנו לשמוע על הזכייה".
10 צפייה בגלריה
דני וגלית מרשק אפייה בריאה תחרות עסקים קטנים 12
דני וגלית מרשק אפייה בריאה תחרות עסקים קטנים 12
דני וגלית מרשק, בעלי דני וגלית אפייה בריאה
(צילום: גדי קבלו)

10 צפייה בגלריה
עמי רוזנפלד הבעלים של רד טול בוקס
עמי רוזנפלד הבעלים של רד טול בוקס
עמי רוזנפלד, בעלי רד טול בוקס
(צילום: HKTDC)
אי אפשר להתעלם ממשבר הקורונה, אתם מציליחים להרוויח ממנו?
רוזנפלד: "אנחנו רואים את גרף המכירות, במיוחד באונליין, עולה כלפי מעלה, למרות שביומיום אנחנו עסוקים במכירות לאוגוסט וספטמבר ומקווים שלא נגיע לשם במצב הנוכחי".
מרשק: "אנחנו עובדים עם רשתות כמו שופרסל, טיב טעם ורשתות הטבע ומייצרים על פי התקנות וההנחיות של משרד הבריאות. לשמחתי אנחנו עסק שעובד גם בתקופה הזאת, צר לי על עסקים קטנים שבאמת נקלעו למצב מאוד מאתגר".
מה אתם יכולים לייעץ לבעלי עסקים קטנים שנמצאים במצוקה?
מרשק: "בדרך כלל האתגר של עסק קטן זה תזרים מזומנים. מתן הלוואות זה אוויר לנשימה, אבל כל עסק חייב להדק את החגורה. כשנצא מהמשבר, כל עסק חייב שתהיה לו קרן כלשהי ליום גשום".
רוזנפלד: "הייתי מציע לבעלי העסקים לנסות לצמצם כמה שיותר בהוצאות ולראות כיצד ניתן להגדיל את ההכנסות, אולי לעבור לאונליין. הייתי מציע למקבלי ההחלטות לדחות לא רק את תשלום המע"מ, גם את מקדמות מס הכנסה.

"לחסוך הוצאות בעידן הקורונה": זוכת המסלול החברתי וחביב הקהל

"אני מנהלת חנויות אופנה בחיפה ובתל אביב שמיועדות לנשים שמתמודדות עם סרטן השד", מספרת יאנה דרום. "בימים האלה אני צוחקת ואומרת - הלוואי שהקורונה הייתה פוגעת גם בסרטן. כל עסק שיש בו נגיעה חברתית מגיע בסוף מקושי או מצורך אישי: לפני 10 שנים חליתי בסרטן השד וגיליתי לאורך תהליך ההחלמה שהמון דברים היו חסרים לי - חזיות, פרוטזות, בגדי ים. דברים בסיסיים. אחרי שהחלמתי החלטתי להרים את הכפפה. מאוד מרגש לזכות בתחרות ולקבל הכרה".
טארק דבור: "אנחנו עסק משפחתי בכפר בית ג'אן שבצפון, שמייצר, מפתח ומשווק מוצרי קוסמטיקה טבעיים. הכל מבוסס על צמחים, בעיקר עלי זית וסחלב. אנחנו עסק משפחתי: הבעלים הוא אבא שלי - דוקטור לרוקחות שמפתח את כל המוצרים. מאוד התרגשנו לקבל את הבשורה על הזכייה - אנחנו עסק מהפריפריה על כל המשתמע מכך והעסק נחשף באופן מאוד חיובי וזה תרם לנו".
10 צפייה בגלריה
 יאנה דרום, בעלת רשת יאנה פאשן
 יאנה דרום, בעלת רשת יאנה פאשן
יאנה דרום, בעלת רשת יאנה פאשן
(צילום: דנה קופל)

10 צפייה בגלריה
דר דבור מימין לשמאל דר זיאד טארק זיאד תחרות עסקים קטנים 12
דר דבור מימין לשמאל דר זיאד טארק זיאד תחרות עסקים קטנים 12
ד"ר זיאד דבור, בעלי ד"ר דבור, ובנו טארק
(צילום: אפי שריר)
הרגשתם את השפעת משבר הקורונה על העסקים?
דרום: "לגמרי. קודם כל אנשים מסתגרים בבית ולא יוצאים לקניות. הניתוחים בוטלו, יש נשים שאפילו דחו להן טיפולים כימותרפיים. אנחנו מנסים לספק פתרונות לנשים שזקוקות למוצרים שלנו באופן דחוף. הממשלה מדברת בעיקר על השכירים שיהפכו למובטלים, אבל בסוף העסקים הקטנים שמשלמים ביטוח לאומי לא יכולים לנצל את הכספים האלה. לא כשאנחנו חולים, לא כשאנחנו יוצאות לחופשות לידה ובטח לא במשבר הנוכחי. אני מחכה שמישהו ידאג גם לעצמאים ולעסקים הקטנים כי אין לנו הכנסות - רק הוצאות".
דבור: "עכשיו בעידן הקורונה, הצלחנו לפתח אלכוג'ל עם 70% אלכוהול. מצד שני, הייצוא נעצר. אחד המאמצים השיווקים שלנו השקענו הוא השוק הסיני, ומגפת הקורונה טרפה את כל הקלפים. גם מרכז המבקרים שלנו בבית ג'אן סגור בעקבת הההנחיות של משרד הבריאות, ולצערי זה קורה בימים של פריחת התיירות בגליל. אני חושב שהעסקים הקטנים צריכים לצמצם הוצאות ואולי לנסות למכור אונליין. אנחנו לא יודעים כמה זמן התקופה הזאת תימשך.

"חוויה מדהימה": העסקים שלא זכו מפרגנים

בעלי העסק מאה אחוז חברתי, שהתחרו במסלול החברתי, מספרים: "הייתה לנו חוויה מדהימה, גם כעסק וגם באופן פרטי. דווקא בימים אלה, בהם שולט חוסר ודאות, רצוי לפרגן ולהפגין סולידריות בין העסקים והקהילה. כולם מוזמנים להיכנס לאתר שלנו ולגלות שאפשר לעשות טוב גם במצבים מאתגרים. אנחנו עובדים במתכונת אונליין ומספקים ציוד משרדי לעסקים עד למשרד, מה שמאוד מושפע כרגע מהתפשטות נגיף הקורונה. במאבק ההישרדות הזה יקבל מי שיבחר להזמין מאיתנו ערך מוסף חברתי וזה הרבה. אנחנו מאחלים ימים של בריאות ורגיעה לכולנו".
10 צפייה בגלריה
(טל גולדשטיין ואפי כהן, מייסדי מאה אחוז עסק חברתי. צילום: אביגיל עוזי)
בעלת צ'לסי, שהתחרתה במסלול החברתי, מספרת: "התרגשתי מהמעמד ומכך שהייתי מחוברת לעסקים שקיימים עשרות שנים, גדולים יותר ממני, ותיקים יותר ממני, בעלי יותר ניסיון ממני. גם ההכרה בעבודה שלי. העובדה שמוסדות כל כך גדולים מכירים בי כעסק קטן וחשוב - זו הייתה גאווה גדולה. השבוע סגרנו את החנות בצל הקורונה, אנחנו פועלים אונליין אבל שלאנשים אין מצב רוח לפתוח את הארנק לדברים לא חיוניים. כל אחד צריך להיות מאוד מדויק ומחושב בהוצאות שלו בזמנים כאלה. העובדות שלי יצאו לחל''ת, כולנו באותה סירה, צריכים לשלם חשבונות, שכירות וכדומה. אני מאמינה שאנחנו נעבור את זה".
10 צפייה בגלריה
 מיכל גנור-סונסינו, מייסדת צ'לסי, ובתה שרון סונסינו
 מיכל גנור-סונסינו, מייסדת צ'לסי, ובתה שרון סונסינו
מיכל גנור-סונסינו, מייסדת צ'לסי, ובתה שרון סונסינו
(צילום: יאיר שגיא)
בעלי יולטה, שהתחרו במסלול הכללי, מספרים: "החוויה הייתה נפלאה, מרתקת ומלמדת. היינו שמחים אם היה לזה אקורד ביום יותר נעים: הקורונה הביאה אותנו למחשבה יצירתית יותר. אין ספק שזה אתגר גדול - אנחנו משקיעים יותר בלתת ללקוחות שלנו רעיונות ליצירה ועיצוב הבית. אנחנו פועלים לפי הנחיות הממשלה, תוך שמירת מרחק והגנה על העובדים והלקוחות. במקביל, אנחנו מוכרים אונליין עם שליחים שמגיעים עד הבית. בתקווה לימים בריאים ושקטים יותר בקרוב".
10 צפייה בגלריה
 עמי גואטה ואסף יולזרי, בעלי יולטה
 עמי גואטה ואסף יולזרי, בעלי יולטה
עמי גואטה ואסף יולזרי, בעלי יולטה
(צילום: דנה קופל)
בעלי מפעל מדים זיווה, שהתחרו במסלול הכללי, מספרים: "זכינו להשתתף בפרויקט הזה ולמדנו המון. בימים אלה נאלצנו לצמצם ב-50% את מצבת העובדים מכיוון שגם העבודה פחתה באופן פתאומי. מאידך, יש לנו לקוחות שהם סופרמרקטים, בתי חולים, חברות שליחויות וכדומה, שלהם אנו חייבים לתת שירות ולכן ממשיכים לעבוד ולספק את הסחורה כמה שיותר מהר. אנחנו מקווים לימים טובים יותר".
10 צפייה בגלריה
(אריאל, ליאורה, יוסי וצביקה ממדים זיווה. צילום: יריב כץ)
בעלי ג'מס מפעלי בירה, שהתחרו במסלול הכללי, מספרים: "הפרויקט, שמטרתו הייתה לתמוך בעסקים קטנים ובינוניים, היה מרגש ומועיל ואנחנו שמחנו לקחת בו חלק. האתגרים שעומדים בפנינו יומיום, במקרה שלנו בעיקר אתגרים בירוקרטיים, חוסר גישה להון וריכוזיות במשק, באים לידי ביטוי במשבר העולמי של הקורונה. למשל, במקרה של חוסר גישה להון, אין לי ספק שלא מעט עסקים יקרסו. הגדולים והאיתנים ישרדו, אבל הקטנים והבינוניים כנראה שלא. עם זאת, אנו שומרים על אופטימיות, אחרת לא היינו יכולים להיות יזמים ובטח שבמדינה שלנו. בנתיים, אנחנו לא מוכרים אונליין, אלא דרך המפיץ הקבוע שלנו וזמינים ברשתות השיווק ובחנויות יין ואלכוהול, כל עוד שיהיו פתוחים במשך הזמן הזה. למרבה הצער, נאלצנו להוציא את רוב העובדים שלנו לחל''ת חוץ מכמה עובדים שממשיכים לבנות מלאי שיעמוד לרשות הלקוחות אחרי המשבר".
10 צפייה בגלריה
ג'רמי וולפד ודניאל אלון, מבעלי ג'מס מפעלי בירה, עם המנטורית שירן זנדברג, מנכ"לית חברת ברקת
ג'רמי וולפד ודניאל אלון, מבעלי ג'מס מפעלי בירה, עם המנטורית שירן זנדברג, מנכ"לית חברת ברקת
ג'רמי וולפד ודניאל אלון, מבעלי ג'מס מפעלי בירה, עם המנטורית שירן זנדברג, מנכ"לית חברת ברקת, שייעצה להם בתחרות
(צילום: יאיר שגיא)
רוצים לקרוא עוד על זוכי תחרות עסקים קטנים 12? כתבות נוספות מחכות לכם במוסף ממון שישי של "ידיעות אחרונות"