בשיתוף אתר "המקצוענים"
כדי להגיע עם כיוון בסיסי לפחות לאולמות התצוגה, כדאי מאוד לצמצם אפשרויות מראש ולא להסתנוור מהעיצוב. אחרת, תבינו שעשיתם טעות גדולה ויקרה, שתוכלו לתקן רק בשיפוץ הבא. אלו השאלות שאמורות למקד אתכם באחת ההחלטות החשובות בשיפוץ: בחירת חיפוי לרצפה ולקירות.
8 צפייה בגלריה
(צילום: יח"צ חו"ל, באדיבות אטלס קונקורד לקבוצת נגב)

בטיחות ופרקטיקה לפני עיצוב: היכן ממוקם החדר ואת מי הוא משמש?

יש הבדל בין בחירת ריצוף לחלל צמוד קרקע, לחדר רחצה ולמרתף לבין בחירת ריצוף לחדר בקומה עליונה.
המיקום של החדר, ישפיע על הרגישות שלו ללחות. עץ יתרחב ויתכווץ במקומות בהם יש הפרשי טמפרטורה גדולים במיוחד לאורך השנה, ושטיח מקיר לקיר יכול להיהרס בקלות רבה יותר בסביבה עם לחות גבוהה.
8 צפייה בגלריה
(צילום: יח"צ חו"ל, באדיבות אלוני)
גם לסוג השימוש באותו החלל יש השפעה על בחירת הריצוף. למשל, חלל הכניסה לבית, יהיה חשוף יותר לשחיקה מיתר החללים. לכן, ריצוף בעל בלאי נמוך, יתאים לשם יותר. גם לסוג הדיירים יש השפעה על הבחירה בריצוף. אם בבית יש דרישה לנגישות, ומתנייד בה דייר בעזרת מקל או הליכון, למשל, חשוב שסוג הריצוף יאפשר תנועה נוחה וימנע החלקה.
8 צפייה בגלריה
(צילום: יח"צ חו"ל, באדיבות אטלס קונקורד לקבוצת נגב)

האקלים באותו האזור: מאובק במיוחד? יהיה מאתגר לנקות סוגי ריצוף מסוימים

אמנם במגזיני עיצוב רבים מככבים הפרקטים על שלל סוגיהם וגווניהם, אך במדינה חמה ומאובקת כמו ישראל, שבה יש נטייה לנקות מדי שישי את הבית עם כמות גדולה יחסית של מים, לא בטוח שפרקט בכל הבית הוא הפתרון המתאים ביותר.
פרקט, יפה ויקר ככל שיהיה, לא סובל מים. אם אתם טיפוסים שמרגישים שיוכלו להסתפק בשאיבת אבק והעברת סמרטוט לחה מדי פעם, אולי תוכלו להסתפק בפרקט.
8 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
ואולם, אם בבית מתגוררים ילדים קטנים, או דיירים עם נטייה לאסטמה או אלרגיה לאבק, לא בטוח שזהו הפתרון המומלץ עבורכם במדינה שבה יש לא מעט סופות אבק לאורך השנה.
מאותן סיבות, גם כמות גדולה מדי של שטיחים (ובטח ששטיחים מקיר לקיר) אינם מומלצים. אריח יהיה הרבה יותר קל ומהיר לתחזוקה. הוא אוסף פחות קרדית אבק ואלרגנים, וממילא ניתן להוסיף את החמימות באמצעות ריהוט, וילונות ושטיחים שקל יחסית לנקות.

בהיר, כהה או ביניים? לגוון תהיה השפעה הרבה יותר גדולה משנדמה לכם

ריצוף בהיר, מדי ידגיש במהירות רבה יותר לכלוך וכתמים ביומיום. לעומתו, ריצוף כהה יותר יוכל להדגיש יותר אבק ושיער של חיות מחמד.
8 צפייה בגלריה
(צילום: יח"צ חו"ל, באדיבות אטלס קונקורד לקבוצת נגב)
ריצוף ביניים או ריצוף שכולל מספר גוונים בתוכו, לא רק יקל על עיצוב הבית שלכם בשנים הבאות, ויאפשר גמישות גדולה יותר, אלא הוא גם ידגיש פחות אבק ולכלוך.
כך, לא תרגישו שאתם מוכרחים לרוץ מדי יום עם הסמרטוט. אחרי הכל, אתם לא אמורים לשרת את הבית, אלא הוא אתכם.
8 צפייה בגלריה
(צילום: יח"צ חו"ל, באדיבות אלוני)

משדרגים רק חלק מהבית? התאימו את הריצוף לסגנון הקיים

ריצוף הוא אחד האלמנטים המשמעותיים ביותר בבית, שילוו אתכם למשך שנים ארוכות. לכן, התייחסו אל הבחירה ברצינות. דאגו שהוא יאפשר לכם להתאים בקלות את שאר הפריטים האהובים עליכם, וידבר באותו הסגנון.
גם אם תבחרו פרקטים לחדרים ואריחים דרמטיים לחדרי הרחצה, זכרו שדלתות הפנים של הבית פתוחות לרוב, והריצוף אמור להיות הרמוני בכל חלקי הבית.
כמו כן, יש חשיבות בייחוד למעברים בין שני חיפויים סמוכים זה לזה, בחללים פתוחים. למשל, אם בחרתם לרצף את המטבח בריצוף שונה מזה של הסלון או המסדרון, בחרו אותם כמקשה אחת ולא במנותק זה מזה.
8 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

שוקלים חימום תת-רצפתי? חשבו על כך לפני בחירת האריחים

לא כל סוג של חיפוי רצפה מתאים להנחה של חימום תת-רצפתי תחתיו. לכן, כדאי מאוד להתייעץ עם מומחים לשני התחומים, ולרכוש את מערכת החימום בתיאום עם יצרנית האריחים.
אגב, לעניין זה כדאי גם לחשוב על סוג האריח אפילו אם אינכם מתכננים להתקין חימום תת-רצפתי. זה לא סוד שבטון ואריחי קרמיקה הרבה יותר קרים למגע בחורף, מאשר פרקט עץ.
אם הבית קטן יחסית, אינו צמוד קרקע ואתם מעוניינים להסתובב בו יחפים (או עם גרביים, לכל היותר), אולי פרקט הוא הפתרון המומלץ עבורכם.

מה התקציב שלך? הכנס לחישוב גם עלויות נלוות להתקנה ועלויות תחזוקה בעתיד

בשלב בחירת סוג הריצוף כדאי לחשב גם את עלויות ההתקנה, עלויות האביזרים הנלווים (פאנלים פולימריים, למשל, שהם מאוד פופולאריים), ספים (למעבר בין ריצוף לפרקט, למשל, או להפרדה בין סוגי ריצוף שונים). כמו כן, יש לשקול עלויות תחזוקה לטווח ארוך.
8 צפייה בגלריה
(צילום: יח"צ חו"ל, באדיבות אלוני)
פרקט גושני? יחייב אתכם לבצע ליטוש מדי כמה שנים. פרקט למניציה? צפו להחליף אותו כל כמה שנים בשל בלאי גבוה. אבן טבעית? לא תוכלו להימנע מליטוש מדי פעם.
זה לא סוד שאריחי קרמיקה נחשבים לזולים ביותר לתחזוקה לטווח ארוך, אך גם לגביהם יש הבדל בעלויות הריצוף בהתאם לגודל האריחים. בחרתם אריחי ענק? הכניסו לשקלול גם עלויות ריצוף גבוהות יותר עבורם.