"אם לא יפסיקו את ההגרלות בשנה הבאה, בקצב בו אנחנו נמצאים עכשיו נגיע לבין 40 ל-45 אלף יחידות דיור. במשרד השיכון נרשמו בשיא כ-120 אלף משפחות שרוצות לקנות דירה. בהנחה ששני שליש מהן יקבלו את היכולת הזאת עד סוף שנה הבאה, זה כבר לא עניין של מזל". כך אמר הבוקר (ב') שר הבינוי והשיכון היוצא, זאב אלקין, בריאיון לישי שנרב ושרון כידון ב-ynet radio. האזינו לריאיון המלא באמצעות הנגן בפתח הכתבה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
ברקע, לפני כשבוע נשלחו הודעות זכייה בתוכנית "דירה בהנחה" ל-3,317 משתתפים, מבין כ-57 אלף זכאים שהשתתפו בהגרנה. מדובר בתוצאות ההגרלה השלישית של התוכנית הממשלתית לדיור מוזל.
1 צפייה בגלריה
שר הבינוי והשיכון, זאב אלקין, בכנס הקבלנים 2021
שר הבינוי והשיכון, זאב אלקין, בכנס הקבלנים 2021
שר הבינוי והשיכון זאב אלקין
(צילום: ארן דולב)
אלקין הוסיף וטען כי "בזכות המדיניות של כחלון קרו שני דברים: עליית המחירים נבלמה - אומנם זה לקח שלוש שנים אבל זה קרה - ויש עשרות אלפי משפחות בישראל שהצליחו לקנות דירה במחיר סביר בזכות המדיניות של מחיר למשתכן. בשנה האחרונה של כחלון הגיעו ל-20 אלף דירות כאלה בשנה וכשהוא עזב את התפקיד ופקידי האוצר שכנעו את ליצמן לוותר על התוכניות המספר ירד ל-3,000. אנחנו נסיים את השנה עם 30 אלף ואני מקווה שלא יקרה מצב שיפסיקו את הדירות בהנחה ועוד פעם זוגות צעירים יתקעו.

אלקין התייחס גם לבעיית התחלות הבנייה: "שוק הנדל"ן הוא אכזרי ואם עוד פעם נוריד מהקצב ונרד מהמספר של 100 אלף בשנה אז כמובן שאנחנו נחטוף שנה-שנתיים אחר כך עליות מחירים, כמו שקרה השנה. שוק הנדל"ן תמיד מגיב באיחור. עליית המחירים שהתרחשה השנה היא כתוצאה מירידה דרמטית שהייתה בשיווקים מ-70 אלף בתקופת כחלון ל-50 אלף במשך שנה-שנתיים אחרי כן. שנה אחרי שנה ירדנו בשליש מההיצע.
"מי שעוקב אחרי הפרשנויות וההערכות כרגע יודע שאנחנו בדרך לבלימה של עליית המחירים בתחילת 2023 ואפילו כנראה לירידת מחירים. בשנה שעברה הגענו ל-100 אלף שיווקים וגם השנה נסיים במספר דומה, שזה פי שניים ממה שהיה קודם ופי 1.5 מהשיא בתקופת כחלון. כמובן שזה משפיע יחד עם עליית הריבית ובשנה הבאה נראה את התוצאות. כשנכנסתי לתפקיד ידעתי שאם הקנדציה תהיה קצרה, מי שיקצור את הפירות של מה שעשינו יהיה השר שיבוא אחרי".
לדבריו, "הקבלנים נתקעו עם מלאי גדול ולא תהייה להם ברירה אלא לעצור את עליית המחירים או אפילו להוריד אותם. אין לי בעיה שהמחליף שלי ייקח את הקרדיט. מה שעשינו זה מה שיתן את אותותיו".