כלכלת ישראל רושמת עלייה של שתי מקומות ב-IMD, מדד התחרותיות הבינלאומי של מכון המחקר השווייצרי לשנת 2023. העלייה היא ממקום 25 למקום ה-23 מתוך 64 מדינות מפותחות. כך דיווח היום (ג') איגוד לשכות המסחר, המייצג את מכון IMD בישראל.
מכון המחקר IMD הוא אחד ממוסדות המחקר הנחשבים בעולם שבוחן אחת לשנה את מידת כושר התחרות בין הכלכלות הלאומיות על בסיס קריטריונים שונים. מדד התחרותיות העולמי שמתפרסם מדי שנה על ידי מכון IMD מדרג 64 מדינות על פי פרמטרים כלכליים שונים ומתבסס על נתונים שנאספו מגופים עסקיים בעולם, ביניהם איגוד לשכות המסחר בישראל. המדד בוחן את ביצועי המדינות על פי ארבעה פרמטרים: חוסן כלכלי, יעילות העסקים, מערכות התשתיות ויעילות ממשלתית.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש" ב-ynet radio
1 צפייה בגלריה
עובדי היי-טק
עובדי היי-טק
(צילום: Shutterstock)
מאגף הכלכלה באיגוד לשכות המסחר ציינו כי הנתונים נאספו בכל העולם ועובדו במהלך חודש אפריל השנה.
בראש הדירוג העולמי מופיעות: דנמרק השומרת על מקומה זו השנה השנייה ברצף, ואחריה אירלנד (זינוק של 9 מקומות), שווייץ (ירידה של מקום אחד), סינגפור (ירידה של מקום אחד), הולנד (עלייה של מקום אחד) וטאיוון (עלייה של מקום אחד). בתחתית הדירוג ממוקמות: בוצוואנה (שומרת על מקומה), ברזיל (שומרת על מקומה), דרום אפריקה (שומרת על מקומה), מונגוליה (שומרת על מקומה), ארגנטינה (שומרת על מקומה) וונצואלה, המדורגת אחרונה גם בשנה זו.
מניתוח איגוד לשכות המסחר את נתוני מדד IMD עולה כי החוזקות של כלכלת ישראל מתבטאות בצמיחה הריאלית של השקעות גולמית במשק - ממקום 13 בשנת 2022 למקום הרביעי; ישראל עלתה שני מקומות בתחום היזמות ממקום השביעי בשנת 2022 למקום החמישי בשנת 2023; ישראל שומרת על המקום הראשון בסעיף השקעה במו"פ כאחוז מהתוצר, דירוג במקום הרביעי בסעיף הוצאה ציבורית על חינוך (כאחוז מהתוצר) - עלייה של שני מקומות מ-2022; בסעיף כוח אדם מיומן עלתה ישראל ממקום 20 בשנת 2022 למקום השביעי בשנת 2023; כמו כן, ישראל שמרה על מקומה השישי בהקמת חברות הזנק; מבחינת שילוב נשים בכוח העבודה, עלתה ישראל למקום ה-12 מהמקום ה-15; בסעיף שימוש וניתוחים באמצעות ביג דאטא, עלתה ישראל שלוש מקומות ממקום השמיני למקום החמישי.
גם בחלק מהסעיפים בהם דורגה ישראל במקומות נמוכים נרשמו עליות בדירוגים. כך למשל, עמדה ישראל במקום 54 בשיעור ההשתתפות בכוח העבודה, ירידה של שלב אחד לעומת שנה שעברה; בסעיף תיירות נכנסת, ירדה ישראל ארבע מקומות מהמקום ה-44 בשנת 2022, למקום ה-48 בשנת 2023; בהשקעה בתשתיות תקשורת ומידע, עלתה ישראל 3 מקומות, מהמקום ה-58 אשתקד, למקום ה-55 השנה; בסעיף טכנולוגיות תקשורת, ישראל עלתה מקום אחד מהמקום ה-41 למקום 40; בסעיף נשים בעמדות ניהול, שומרת ישראל על מקומה - 41.
במכון המחקר IMD מציינים כי על ישראל להתמודד עם האתגרים הבאים, על מנת לשפר את מעמדה בשנים הבאות:
  • הגדלת הפריון במשק בעיקר בענפי המסחר והשירותים.
  • הפחתת הבירוקרטיה במגזר הציבורי והשפעתו על ממד המחירים לצרכן.
  • הגדלת ההשקעה בתשתיות, כולל חינוך ותחבורה.
  • הורדת מדד המחירים לצרכן, בעיקר מוצרי מזון.
  • הגדלת התחרות במגזר העסקי.
נשיא איגוד לשכות המסחר, אוריאל לין, אמר: "נתוני הדו"ח משקפים בראייה נכונה ואובייקטיבית את השינויים במבנה המשק בישראל, החוזקות והחולשות שלו וכן את השיפור של כושר התחרות של כלכלת ישראל בזירה הגלובלית עקב התרומה המכרעת של יצוא השירותים. רצוי כי נתונים אלה יהוו אבן פינה בחשיבה של כל השרים הכלכליים וגם הפקידות הבכירה שטרם הפנימו כנחוץ את השינויים במבנה המשק ותרומתו המכרעת של מגזר המסחר והשירותים ליצירת מקומות עבודה, לתוצר העסקי, ולזינוק ביצוא".