אחרי שהחוק המבטל סופית את ההיטל על עובדים זרים במשק אושר בוועדת הכספים, הוא עבר לפנות בוקר (בין שני לשלישי) גם בכנסת בקריאה שנייה ושלישית.
מדובר למעשה בחוק שמבטל את ההיטל על העסקת עובדים זרים בשיעור של 15%-20%, שמעסיק של עובד זר נדרש לשלם החל משנת 2022.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2 צפייה בגלריה
יו"ר ועדת הכספים אלכס קושניר והשף חיים כהן
יו"ר ועדת הכספים אלכס קושניר והשף חיים כהן
יו"ר ועדת הכספים אלכס קושניר והשף חיים כהן
(צילום: ועדת הכספים)
מי שדחפו לחוק הם מנהל ארגון המסעדות לצד שפים ידועים, ובראשם חיים כהן, שפעלו בחודשים האחרונים לביטול ההיטל. לא מעט תפקידים בענף המסעדנות מאוישים על ידי עובדים זרים, לכן מדובר בבשורה גדולה עבורם, ובחסכון גדול.
ח"כ מירב בן ארי, יוזמת החוק, שמוזג עם הצעת החוק הממשלתית אמרה בוועדת הכספים: "היה צריך הרבה אומץ כדי להביא את החוק הזה. זה מס שהוא מיותר שהושת על בעלי עסקים מקטנים לגדולים, ועל מה? אין לנו ידיים עובדות, שהבחור משתחרר מהצבא ולכולנו יש ילדים שעובדים, הוא לא רוצה לשטוף כלים, או שהוא סו-שף, או שהוא ברמן או שהבת מארחת. אז שכבר מוצאים עובדים משיתים עליהם כזה מס מטורף. נעשה כל מה שניתן גם מול האופוזיציה כדי לתקתק את זה בקריאה שנייה ושלישית".
2 צפייה בגלריה
מירב בן ארי
מירב בן ארי
יוזמת החוק. ח"כ מירב בן ארי
(צילום: יריב כץ)
שי ברמן, מנהל ארגון המסעדות, ציין כי "מדובר בהישג גדול וחשוב במיוחד לבעלי המסעדות ובתי הקפה שיסייע להם לעבור את התקופה הקשה של ירידה בהכנסות ועליה בהוצאות עקב ההתייקרויות".
נציין כי בימים אלו מתנהלים הליכים רבים מול רשות המסים ובבתי המשפט לגבי ההיטל האמור בגין עובדים זרים בסך עשרות אם לא מאות מיליוני שקלים.
עו״ד אורי גולדמן שמייצג בחלק מהתיקים מסר: "ביטול ההיטל הוא מבורך אך אינו מספיק. בשנים האחרונות ברור היה לכולם כי מדובר היה בהיטל מזיק, שאינו משיג את מטרתו ואשר גורם לנזק מיותר הן למעסיקים והן לציבור, שהעלויות גולגלו אליו. כעת יותר מתמיד נכון שבית המשפט יקבל את הטיעונים ויבטלו, גם רטרואקטיבית".
בזמן ההצבעה לפנות בוקר נכחו במליאה חמישה חברי כנסת בלבד, שכולם הצביעו בעד החוק. הצבעות בשעות המאוחרות של הלילה עם נוכחות מינימלית של ח"כים הפכה לשכיחה בכנסת הנוכחית.