בשיתוף אתר "המקצוענים"
כשתסיימו לקרוא את המדריך הזה, ודאי תתאכזבו לגלות שהמדיח לא יפטור אתכם לגמרי מהדחת כלים רבים בעצמכם.
ועדיין, בכדי לא להרוס כלים, לא לגרום לציפויים להתקלף ולהפוך למסוכנים לשימוש ובכדי לא לגרום לתקלות במדיח עצמו – כדאי מאוד שתקפידו על הכללים האלה.
14 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
כלי עץ
"כלי עץ (כולל קרש חיתוך מעץ) רצוי לשטוף ידנית, ולא להכניס למדיח", מסביר אסף מוטלו, מנהל מוצר במותג סימנס.
"כלי עץ אמנם לא יהרסו את המדיח, אך הדחתם בטמפרטורה גבוהה, במחזור הדחה ארוך עלולה לגרום להם להתנפח".
14 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
לדברי מוטלו, "המים החמים וחומרי הניקוי למדיח עלולים לשטוף את השמנים הטבעיים בעץ שמונעים מהחומר להתייבש. אם זה קורה, זה עלול לעקם או לסדוק את העץ ולפגוע בגימור של קרשי חיתוך, כלי עץ או כלים מחומר אחר אשר להן ידיות מעץ".
14 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
סכינים
"כשמדובר בסכיני חיתוך חדות, הרי שהמדיח עלול להקהות את להבי הסכין, לגרום להן להיות פחות חדות ובכך גם יותר מסוכנות לחיתוך", מסביר אביב לב, מנהל קטגורית מוצרים לבנים באלקטרה סחר ומותגים.
לב מוסיף כי "כשמדובר בסכינים חדות במיוחד, הרי שקיימת סכנה להיחתך מהן בעת העמסה ופריקה של הכלים במדיח. לכן, לשמירה על בטיחות המשתמש ולשמירה על חדות הסכינים לאורך זמן, מוטב לשטוף אותם ידנית".
ומה לגבי סכינים עם ידית חלולה? במקרה זה, טמפרטורות גבוהות מדי, יכולות להמיס את הדבק שמחבר את הידית מלהב הסכין, ולכן גם אותן לא מומלץ להכניס למדיח.
14 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
כלי קריסטל
"טמפרטורה גבוהה, עלולה להרוס לגרום לכלי קריסטל להיסדק או להישבר", מסביר מוטלו. "בנוסף, חלק מגבישי העופרת יהפכו לעכורים ומחורצים בעקבות שטיפות חוזרות ונשנות".
14 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
כלי פלסטיק
"לרוב, על כלים מפלסטיק יש מדבקות עליהן הוראות יצרן ברורות המפרטות האם ניתן להכניס אותן למדיח ואם כן, מה הטמפרטורה המקסימלית האפשרית", מסביר מוטלו.
"אם כלי הפלסטיק אינו איכותי במיוחד, הרי שבטמפרטורה גבוהה מדי הוא עלול להפוך להיות מסוכן לשימוש. כלומר, בסיום ההדחה, במגע עם מוצרי מזון הוא עלול לסכן את בריאותכם ולפלוט רעלים".
אם בכל זאת החלטתם להדיח כלי פלסטיק, בהתאם להוראות היצרן, "מוטב להניח אותם במדף העליון של המדיח בלבד. אחרת, גוף החימום של המדיח עלול להמיס או לעוות אותם", מוסיף לב.
14 צפייה בגלריה
(צילום: יח"צ, באדיבות סימנס. )
כלים אקריליים
"השילוב של חום גבוה וחומרי הניקוי עלולים לגרום לסדקים בכלים אקריליים. לכן, מוטב לנקות אותם ידנית", אומר לב.
כלים עם ואקום
"תרמוסים אישיים, כוסות אישיות וספלי טיולים עם מכסה ואקום עלולים להיהרס במדיח. בטמפרטורה גבוהה, איטום הוואקום עלול להיפגע", מסביר לב.
כוסות מדידה עם סימוני מידות
"כוסות שכוללות מידות מודפסות לצורך מדידה עלולות להיות בלתי שמישות. עם הזמן, חומרי הניקוי יסירו את המידות המוטבעות על הכוסות, ויהפכו אותן לחסרות תועלת למדידה. לכן, מוטב לשטוף אותן ידנית".
14 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
כלים ששכחתם להסיר מהן את תווית הנייר
כמעט כל כלי מגיע עם תווית נייר המודבקת עליו, שכוללת את המחיר, את הוראות היצרן או את שניהם. אמנם המדיח יכול להסיר עבורכם את התוויות האלה (פעולה מעצבנת לכשעצמה), אך אלו, עלולות לגרום לכם להוצאות גבוהות ומיותרות עבור תיקון המדיח.
לב: "ברגע שתוויות אלו נכנסות אל ניקוז המדיח, הן גורמות לתקלות של המדיח. לכן, אל תתעצלו, גלו ערנות והקפידו להסיר אותן מכל כלי חדש שנכנס למטבח".
מכסים של סירי לחץ
"לעולם אין להכניס את המכסה של סיר הלחץ אל מדיח הכלים", מדגיש לב. "חלקיקי מזון קטנים או חומר ניקוי למדיח עלול להיאסף ולהיתקע בווסת או בשסתומי הבטיחות ולהפוך אותם למסוכנים לשימוש. לכן, הקפידו על שטיפה ידנית של מכסה הסיר במים חמימים ובמעט סבון כלים".
14 צפייה בגלריה
(צילום: יח"צ, באדיבות ווירפול מבית אלקטרה סחר. )
כלי מטבח בצבע זהב
"בניגוד לצבע כסף, שרובו יכול להיכנס למדיח הכלים, כלים בצבע זהב יאבדו את הצבע שלהם במהלך השטיפות במדיח כלים", מציין לב.
כלי זכוכית דקים מדי, או כלי זכוכית עם הדפס
"אמנם מרבית כלי הזכוכית הבסיסיים יתאימו לשימוש במדיח, אך אם מדובר בכוסות מזכוכית דקה במיוחד ('כוסות יין, למשל), הרי שהן עלולות להתפוצץ בטמפרטורות גבוהות ולגרום לשברי זכוכית לחדור אל מערכת הניקוז ולהרוס את המדיח", אומרים טכנאי מדיחי כלים של אתר "המקצוענים" שבדקנו איתם. "זו בפירוש אחת הסיבות הנפוצות לתקלות במדיח".
"בנוסף, כלי זכוכית עם הדפס, אמנם יישרדו במדיח, אך הכיתוב עצמו יכול להישחק במשך הזמן".
כלי זכוכית בציפוי חלבי
"אלו, עלולים בשימוש חוזר במדיח, לאבד את הצבע הלבן ולהפוך לצהובים", אומר לב.
14 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
כלי חרסינה
"באופן מפתיע, את מרבית כלי החרסינה ניתן להכניס למדיח כלים", מפרט לב. "ואולם, אם על כלים אלו ישנם עיטורים מתכתיים או צבעוניים, שטפו אותם ביד כדי למנוע נזק לעיטורים. כמו כן, יש לזכור כי חרסינה עלולה להישבר במגע עם כלים אחרים במהלך השטיפה במדיח".
פריטים עדינים או נוסטלגיים
"זכוכית מנופחת ביד, עתיקות ופסלונים משובחים, מוטב להשאיר מחוץ למדיח הכלים", אומר לב.
כלי קרמיקה מצוירים וכלי אבן מצוירים ביד
"במדיח, האיורים ימחקו עם הזמן, ולכן מוטב להדיח אותם ידנית", מוסיף לב.
14 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
סירים ומחבתות נון-סטיק
"עם הזמן, תהליך שטיפת הכלים יכול לפרק את הציפוי, לגרום לו להתקלף במהלך הבישול ולהרוס את הגימור הנון-סטיק", מציין מוטלו.
לרוב, סירים ומחבתות אלו (המוכרים כבעלי ציפוי 'טפלון') הם ממילא קלים יותר לניקוי. המדיח יגרום להסרת הציפוי, ובכך לא רק יפגעו ביתרון של הציפוי שמאפשר להשתמש בו בכמות מופחתת של שמן, אלא גם יהפכו אותו לרעיל יותר, ולמסוכן לשימוש. כשהציפוי נשרט, הוא גם גורם להתפתחות חלודה: הדבר האחרון שהייתם רוצים שיבוא במגע עם מוצרי מזון.
14 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
ברזל יצוק
"מדובר בכלי הבישול הטובים ביותר שקיימים", מציין מוטלו. "ואולם, חומרי ניקוי לשטיפת כלים ומים בטמפרטורה גבוהה עלולים לחשוף חלודה, ולכן כדאי לנקות אותם באמצעות מים רגילים וספוגי ניקוי עדינים".
נחושת
"לנחושת יש ברק בהיר ומעודן", אומר מוטלו. "הכימיקלים שבחומרי הניקוי של המדיח, גורמים להסרת הברק המעודן הזה כבר בשימוש הראשון, וזה דבר שלא ניתן לתקן. לכן, מוטב להימנע מכך".
סבון כלים
נגמר לכם חומר הניקוי הייעודי למדיח? הטעות הכי גדולה שאתם יכולים לעשות היא למלא את תא נוזל הניקוי בנוזל לניקוי כלים.
14 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
"הוא אינו מיועד לשימוש במדיח, ויגרום להקצפה של הסבון שיכולה להוביל לנזילת מים, להרוס את חיישני המדיח ובאופן כללי לגרום לכם לנזק לא קטן במטבח, בייחוד אם יש בו ריצוף פרקט", אומרים טכנאי מדיחים פה אחד.
"זה תקף גם לגבי שאריות סבון כלים על גבי הכלים עצמם. לכן, אם אתם חולי ניקיון אובססיביים שמנקים (שלא לצורך) את הכלים היטב ולמעשה רק 'מרתיחים' את הכלים במדיח, דאגו להסיר את כל הסבון מהכלים בצורה יסודית".
14 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
כלים עם שאריות מזון
ולסיום, לא משנה רק מהו הכלי שאותו אתם מכניסים, אלא גם האם הוא נקי משיירי מזון או לא. מדיח כלים אמנם מנקה את הכלים, אך הוא לא פח אשפה.
14 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
"משאבת ריקון המים שבתחתית המדיח, תיהרס בקלות מעצמות של בשר, מקיסמים, חרצנים וכן הלאה", מציינים במוקד השירות של אתר "המקצוענים".
"לכן, אמנם אין צורך להטריח את עצמכם בשטיפה של הכלים טרם הכנסתם למדיח, אך בהחלט חשוב לדאוג שלא יישארו עליהם שאריות מזון (למעט רטבים או שאריות של שמן בכמות סבירה)".
פורסם לראשונה: 15:58, 09.03.22