הריבית במשק תעלה ביום שני הקרוב בשיעור גבוה ואחרי הזינוק המדאיג באינפלציה ובמחירי הדירות לצד הצמיחה הבוהה ברבעון השני של השנה בשיעור של 6.8%, אחדים מכלכלני הבנקים ובתי ההשקעות צופים עלייה של יותר מ-0.5% - אפילו ב-0.75%.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
עלייה כה חדה תוביל את הריבית הבסיסית לשיעורים של 1.75% עד 2% ואת ריבית הפריים לשיעור גבוה של 3.25% עד 3.5%.
1 צפייה בגלריה
בנק ישראל בירושלים
בנק ישראל בירושלים
בנק ישראל בירושלים
(צילום: רויטרס)
המשמעות היא תשלום במשכנתאות של עוד מאות שקלים בהחזרי הריבית בכל חודש, לעומת ההחזר החודשי עד חודש אפריל השנה, כאשר ריבית הפריים הסתכמה ב-1.6% בלבד, השפל בכל הזמנים.
בבנק ישראל כבר הזהירו לאחרונה את נוטלי המשכנתאות לחשב היטב האם יוכלו לעמוד בהחזרי החובות בכל חודש אם זה יגדל במאות שקלים ואולי אף ביותר מכך בהלוואות גדולות של המשכנתא. גם במשרדי האוצר והרווחה מודאגים ממצב שבו נוטלי משכנתאות לא יוכלו לעמוד בעתיד בהחזרים ובמקרים חמורים אף ייאלצו לוותר על הדירה שקנו.
ההערכות בשל העלייה החריגה באינפלציה בחודש יולי, שצפויה להימשך גם בחודשים הבאים, למשל בשל עליית מחירי החשמל וייקור מוצרים על ידי היבואנים שרק עיכבו מעט את ההתייקרויות, היא שהריבית הבסיסית בסוף השנה או בראשית 2023 תגיע לשיעור של יותר מ-3% שמשמעותה ריבית פריים של 4.5% עד 5% - פי שלושה מאשר באפריל השנה.
הוועדה המוניטארית של בנק ישראל תקיים שני דיונים לקראת הכרעת גובה הריבית במשק בימים ראשון ושני הקרובים ותודיע את החלטתה ביום שני, 22 בחודש, בשעה 16:00.