המניה של חברת אורה סמארט אייר, יצרנית מטהרי ומנטרי אוויר מתוחכמים בתוך מבנים, צללה ב-45% ביום מסחר אחד השבוע. זאת, לאחר שרק לפני שנה הונפקה בבורסה בתל אביב לפי שווי של 130 מיליון שקל - וכיום שוויה 25 מיליון שקל בלבד. מתחילת השנה צללה המניה ב-85%.
ומה קרה שהוביל לנפילה הדרמטית של החברה דווקא השבוע? פרסום דוחות גרועים במיוחד למחצית הראשונה של 2022, לפיהם החברה רשמה ירידה בכל הפרמטרים: ההכנסות נחתכו בחצי - 3.3 מיליון דולר לעומת 6.4 מיליון דולר בתקופה המקבילה בשנה שלפניה, הרווח הגולמי נחתך ב-30%, ההפסד התפעולי קפץ פי שניים והחברה סיימה בהפסד נקי של 4.3 מיליון דולר לעומת 2.8 מיליון בחציון מקביל.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
אורה סמארט אייר היא עוד אחת מחברות החלום, שרכבו על גל הקורונה להנפקה מוצלחת, עם מוצר שהיה "סקסי" לתקופה - מטהר אוויר שאמור להפחית את הסיכוי להדבקה בחלל סגור. אך לאחר שבהלת הקורונה חלפה, נרשמה ירידה חדה בביקוש למוצריה.
המערכת של החברה למעשה מנטרת את האוויר בחלל החדר על ידי חיישנים המותקנים במטהר התלוי על הקיר ובאמצעות שורה של פילטרים וסנן אולטרה סגול מטהרת את האוויר. בנוסף, המערכת כוללת תוכנה לניהול ובקרה של איכות האוויר בחלל המבנה, שמורה מתי להזרים אוויר מבחוץ לחלל ומתי להזרים אוויר החוצה לפי רמת הזיהום. כמו כן היא מתממשקת למערכות ניהול ומיזוג אוויר בבניין.
3 צפייה בגלריה
אלדר ואביעד שניידרמן
אלדר ואביעד שניידרמן
שניים מבעלי המניות בחברת אורה סמארט אייר: האחים אלדר ואביעד שניידרמן
(צילום: טל זליקוביץ)
החברה הוקמה לפני הקורונה, על רקע התודעה הגוברת בעולם לאיכות האוויר שאנחנו נושמים גם בתוך מבנים סגורים: בתי ספר, בתי אבות, אוטובוסים וכו'. הקורונה נתנה לה בוסט אדיר. כך למשל, באוקטובר 2021 דיווחה החברה כי תוצאות ניסוי בשת"פ עם בית החולים תל השומר, הראו כי המערכת שפיתחו יעילה ב-99% בטיהור נגיף הקורונה. אם כי יש לסייג - מדובר בניסוי בתנאי מעבדה בלבד. בעקבות הפרסום המניה זינקה ב-34% ביום אחד. בהמשך, כשהמגפה הייתה בשיאה, הגיעה החברה לשווי שיא של 236 מיליון שקל, שהלך והתרסק במקביל לדעיכת הקורונה והתוצאות הכספיות של החברה.

"יש משקיעים שרק קוראים דוחות ויש כאלה שמבינים"

למרות מצבה המחמיר של החברה, בעל המניות אביעד שניידרמן, טוען בתוקף כי היא רלוונטית גם ביום שאחרי המגפה. "הציבור מבלה את רוב הזמן שלו במקומות סגורים", הוא אומר. "המודעות לאיכות האוויר בתוך מבנים הגיעה לרמה כזאת, שתקציבים גדולים של ממשלות מופנים לנושא. המודעות עצומה אך השוני המשמעותי הוא שבניגוד לזמן הקורונה, ערוצי התקשורת לא עוסקים בזה יום ולילה".
שניידרמן פיתח את אורה סמארט עם אחיו, אלדר שניידרמן, מתוך עסק למיזוג אוויר שהיה בבעלות אביהם. בעלי מניות נוספים בחברה חוץ מהאחים הם יזמי הנדל"ן ברק רוזן ואבי טוכמאייר, יונתן קולבר, היו"ר יובל בורנשטיין ואחרים.
3 צפייה בגלריה
 אורה סמארט אייר
 אורה סמארט אייר
אחד ממוצרי החברה
(צילום: אורה סמארט אייר)
נראה שהמשקיעים איבדו אמונה. "יש משקיעים שרק קוראים דוחות ויש משקיעים שמבינים שצריך סבלנות בדרך לעסקאות גדולות ושכמו שכמעט לא שותים היום מים מהברז, גם את האוויר בעתיד ייצרכו דרך מטהרים. מה שקרה השנה הוא ששינינו פוקוס באסטרטגיית המכירה שלנו: בתקופת הקורונה מכרנו למגוון גופים שונים, קטנים כגדולים. הבנו שאם נמשיך כך לא נגיע להיקפי מכירות גדולים, אז השנה החלטנו לפנות רק לשווקים של תקציבי ענק ומיקדנו את עצמנו בארה"ב. לדוגמה בתחום התחבורה: חצי מיליון אוטובוסים שמסיעים תלמידים. זה תהליך ארוך יותר של התמודדות במכרזים וצריך יותר סבלנות, אבל בקצה יש עסקאות גדולות. אנחנו לא רק מרוויחים ממכירת המערכת אלא גם מהפילטרים שצריך להחליף כל חצי שנה וזו הכנסה מתמשכת. בחצי השנה האחרונה השקענו מאמצים לבנות את המיקוד מחדש, גם על חשבון מכירות ואני מאמין שבחצי השני השנייה נראה תוצאות טובות יותר".
מה ההערכות לגבי גודלו של שוק מטהרי האוויר העולמי? "הערכה היא כי השוק יגיע עד 2026 לשווי של כ-14 מיליארד דולר", אומר שניידרמן. "הציפייה היא שמערכות טיהור אוויר יותקנו בכל מקום, ממכוני כושר ועד תחבורה ציבורית, בתי ספר, בתי חולים וכו'. ארגון הבריאות העולמי מעריך שכ-700 אלף בני אדם מתים בכל שנה בעקבות חשיפה לאוויר באיכות ירודה, ולפי מחקר של הסוכנות האמריקנית להגנת הסביבה הזיהום בתוך מבנים עשוי להיות גבוה פי שניים מהזיהום בחוץ. בהתחשב בכך ש-90% מזמננו אנחנו בתוך מבנים סגורים, יש חשיבות עצומה לטיהור האוויר במקומות האלה. לדוגמא, עיריית תל אביב בחרה אותנו לפרויקט התקנת מטהרים בגני ילדים, ואנחנו גם בפיילוט של משרד החינוך להתקנת מערכות טיהור בכיתות".
בשוק פועלים מתחרים רבים, ביניהם גם דייסון, פיליפס, בלו אייר ואפילו יצרניות מיזוג אוויר מקומיות הכריזו על דגם שכולל טיהור אוויר. "בעיניי חברות מיזוג האוויר הן בחזקת כאלה שתפסו טרמפ על הקורונה, והן לא מציעות פתרון שמשתווה לזה שאנחנו מציעים. המכשיר של דייסון, כמו רוב המתחרים, לא מודד מזהמים באוויר ובטח לא מגוון רחב כמו שאנחנו מסוגלים למדוד, ולא מתחבר למערכות הניהול של הבניין - נושא שאנחנו שמים עליו דגש מכיוון שהוא משמעותי למגזר המוסדי שאנחנו מכוונים אליו".
אם המודעות כל כך גדולה, למה נעצרו המכירות? "במקרה שלנו העצירה הייתה בעקבות היערכות מחדש לשוק המכרזים הגדולים".
3 צפייה בגלריה
נציג חברת אורה סמארט אייר מסביר ליועצי המלך על המוצר
נציג חברת אורה סמארט אייר מסביר ליועצי המלך על המוצר
נציג חברת אורה סמארט אייר מסביר ליועצי מלך ספרד על המוצר ב-2020. דברים השתנו מאז
(צילום: יח"צ )
חברת בית אל, יצרנית מסכות ומערכות סינון אוויר, היא היצרנית הישראלית של אורה. בית אל מייצרת עבור אורה את אחד המסננים ומוצרים נוספים של החברה בקו הייצור במפעלה בקיסריה, ובקו ייצור חדש שהוקם בארה"ב. בין שתי החברות היה סכסוך על חוב, כאשר בת אל טענה שאורה חייבת לה 3.3 מיליון דולר, אך בינתיים הושגה פשרה. בנוסף מפעילה החברה שתי חברות בנות בחוו"ל שעוסקות בשיווק בארה"ב ובהודו, ופועלת באמצעות מפיצים אחרים - אם כי אלה לא תמיד מוצלחים. מפיץ בגרמניה למשל ביטל את ההתקשרות עם החברה באופן חד צדדי כאשר הוא חייב לה 600 אלף דולר, ובנוסף החברה הגישה תביעה לגביית חוב בסך 1.2 מיליון דולר ממפיץ בארה"ב.
דוגמה דומה נוספת היא מניית חברת אילקס מדיקל לציוד מעבדות וחומרים בתחום הדיאגנוסטיקה הרפואית, בהם לאבחון הקורונה, שקרסה גם היא מתחילת השנה ב-50%. החברה סיימה את הרבעון השני של 2022 עם רווח אפסי לעומת רווח נקי של 31 מיליון שקל ברבעון המקביל. הסיבה המרכזית: ירידה חדה במכירותיה בתחום בדיקות הקורונה.