במקום סירופ לילדים גדולים - טבליות לעיסה להורדת חום ושיכוך כאבים: ישראל מצטרפת לעולם אחרי שרקיט בנקיזר החלה לשווק בישראל קפסולות ללעיסה לילדים של המותג נורופן, ללא צורך במרשם. החומר הפעיל בנורופן הוא איבופרופן, בדומה לאדוויל. בישראל נהוג לתת לילדים סירופ (תרחיף) של איבופרופן או פרצטמול (מותגים כמו אקמולי ונובימול).
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
הקפסולות, במינון של 100 מ"ג איבופרופן, ישווקו בארץ באריזות של תריסר בעוד שבעולם נפוצה יותר אריזה של 24 קפסולות. הן מיועדות להורדת חום ושיכוך כאבים קלים עד בינוניים לילדים בגילאי 7 עד 12. לשם השוואה, למבוגרים נמכרות קפסולות או טבליות לבליעה שמכילות החל מ-200 מ"ג איבופרופן.
1 צפייה בגלריה
נורופן בקפסולות לעיסה לילדים
נורופן בקפסולות לעיסה לילדים
נורופן בקפסולות לעיסה לילדים
הקפסולות הלעיסות הן בטעם תפוז, כמו בבריטניה, אוסטרליה וניו זילנד. לפי החברה הן "טעימות, רכות ונוחות לשימוש וללא צורך במים". מכאן עולה השאלה האם לא מסוכן לשווק תרופה בצורה של ממתק. לפי מנהלת קטגורית התרופות בחברה איריס פפו, "אין בכך סיכון כי הורים אמורים לשמור תרופות הרחק מהישג ידם של ילדים".
"מתן תרופה לילד לא חייב להיות מאתגר. הפורמט הזה אמור לתת פתרון לאחת מהבעיות המורכבות של טיפול בילדים - ההיענות הטיפולית. ילדים בגילאי הביניים צורכים לפחות שלושה מזרקים של תרחיף לטיפול בחום וכאבים, מה שמכביד מאד על היענות לטיפול. כתוצאה מכך לא מעט מההורים מדווחים על טיפול בילדים בגילאים הללו באמצעות מתן תרופות של מבוגרים שאינן מותאמות גיל".
אמנם מדובר בחידוש בישראל (אם כי בעבר נמכרו פה טבליות למציצה/לעיסה לשיכוך חום), אבל בעולם זה מוצר ותיק. למשל, ברשת CVS בארה"ב מוכרים איבופרופן לעיס תחת המותג מורטין. כל טבליה לעיסה בטעם ענבים מכילה 100 מ"ג של NSAID איבופרופן. גם המותגים איקווייט (equate) ואדוויל ג'וניור מוכרים איבופרופן לעיס לילדים. גם לטיילנול מותג הפרצטמול (המקביל לאקמול ונובימול בישראל) יש טבליות לעיסות בארה"ב.
וכמה זה עולה? בישראל המחיר גבוה כמובן. 29.90 שקל מחיר מומלץ לצרכן ל-12 קפסולות בלבד, 2.49 שקלים לקפסולה. זה מחיר גבוה לעומת נורופן לילדים תרחיף 5 מ"ל/100 מ"ג, כשבקבוק 100 מ"ל נמכר ב-25.92 שקל לצרכן.
בבריטניה למשל זול יותר. אריזת 12 קפסולות לעיסה של נורופן לילדים בטעם תפוז נמכרת ב-5 ליש"ט ברשת בוטס הלא זולה: 20.55 שקל, כלומר 1.7 שקלים לקפסולה. פער של 45% לעומת ישראל.
שימו לב כמה עולים מוצרים מקבילים בארה"ב. בטרגט אריזת מותג פרטי של איבופרופן לילדים בטעם ענבים שמכילה 24 טבליות לעיסות ומיועד לגילאי 11-2 נמכר ב-3.99 דולר, כלומר 12.6 שקל, חצי שקל בלבד לקפסולה. כלומר המחיר בישראל גבוה ב-400% מארה"ב וגם אם מוסיפים לזה מע"מ מקומי הפער עדיין גדול. בוולגרינס מוכרים מותג פרטי בטעם תפוז. חפיסה של 24 טבליות נמכרת ב-4.99 דולר - 15.7 שקל, 65 אג' לקפסולה. בוולמארט מוכרים את המוצר של eqate 24 קפסולות ב-3.94 דולר - 12.4 שקל או שתי חפיסות ב-6.97 דולר - 21.9 שקל, 45 אג' בלבד לקפסולה.
לפי החברה, מחירי התרופות מפוקחים ונקבעים ע"י משרד הבריאות.