שופט פדרלי בסן פרנסיסקו קבע אתמול (רביעי) כי טסלה התעלמה מהתעללות גזענית שספג אוון דיאס, מפעיל מעליות שחום עור, במפעל שלה בפרמונט, קליפורניה, ופסק כי החברה תשלם לו פיצוי כולל של 15 מיליון דולר.
למרות שקבע כי טסלה אשמה, השופט וויליאם אוריק הפחית בצורה משמעותית את העונש עליו החליט חבר המושבעים במשפט שנערך בין הצדדים בחודש אוקטובר האחרון. במקור, נקבע כי החברה תשלם לדיאס סכום של 137 מיליון דולר (6.9 מיליון כפיצוי ו-130 מיליון דולר עונש על התנהלותה).
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
מפעל טסלה בקליפורניה
מפעל טסלה בקליפורניה
מפעל טסלה בקליפורניה
(רויטרס)
דיאס עבד בסך הכל כתשעה חודשים במפעל של טסלה בקליפורניה בין השנים 2016-2015. לטענתו, עובדים במקום קראו לעברו קריאות גזעניות, ציירו בחדר השירותים צלבי קרס, ואף את האות N, שמסמלת את המילה הגזענית Nigger (שחור).
השופט אוריק אמר כי הראיות תומכות במידה רבה בקביעת חבר המושבעים כי טסלה אחראית לנזק הרגשי העמוק שנגרם לדיאס, וכי הצעדים המשמעתיים שננקטו על ידי החברה כנגד אותם אנשים לא היו מספיקים. יחד עם זאת, הוא קרא לסכום הפיצוי העצום שקבע חבר המושבעים כ"מופרז" ו"גדול באופן בלתי חוקי", והחליט, כאמור, להפחית אותו בצורה דרסטית.
עורך דינו של דיאס, ברנרד אלכסנדר, מסר כי הם מתכוונים לערער על ההחלטה להפחית את סכום הפיצוי. "אנחנו שמחים שבית המשפט אישר את קביעת חבר המושבעים לפיה התנהלותה של טסלה במקרה ראויה לגינוי", אמר אלכסנדר. "הפיצוי על סך 15 מיליון דולר הוא מהותי, אבל לא משקף את הנזק שנגרם למרשי, או את הגינוי שצריכה טסלה לקבל על התנהלותה".
טסלה ועורכי דינה עוד לא הגיבו להחלטה, אבל החברה ציפתה שתצליח להפחית את העונש ל-600 אלף דולר בלבד. יש לציין כי זאת לא התביעה היחידה נגד טסלה שמתנהלת באותו נושא. במקרה אחר, המחלקה לתעסוקה ודיור הוגנים בקליפורניה טענה בפברואר שעובדים שחורים באותו מפעל של דיאס סובלים מהטרדות באופן קבוע, אבל טסלה התעלמה מהתלונות שלהם. החברה מצדה כינתה את התביעה הזאת כשקרית, ואמרה שאימצה מדיניות כדי למנוע ולהעניש את עובדיה על התנהגות גזענית.