מדד "כסף נקי" של הגופים המוסדיים לרבעון הראשון של שנת 2023: מניתוח הנתונים עולה כי כל הגופים המוסדיים הגדולים חשופים חשיפת יתר למניות הסקטור הפוסילי בהשוואה לחלקו במדדים העולמיים P&S 500 ו- MSCI ACWI. אלטשולר שחם, שחזרה בה מההתחייבות לא להשקיע בדלקים מאובנים, הידרדרה למקום האחרון, אחרי השקעה חדשה של 5.7 מיליארד שקלים בתאגידים הפוסיליים הבינלאומיים (אקסון מובייל, שברון, של, BP, טוטאל).
קופות הפנסיה, הגמל והביטוח של המוסדיים המובילים בארץ משקיעות 61.5 מיליארד שקלים במניות ובאג"ח קונצרניות סחירות של תעשיית הדלקים המאובנים, תעשיה שמאיצה את משבר האקלים. יחד עם ההידרדרות של אלטשולר, ילין לפידות שומרים על המקום הראשון. מיטב שומרת בעקביות על המקום השני. כאמור, במקומות האחרונים עם חשיפה גדולה מאוד לסקטור הפוסילי נמצאים אלטשולר שחם, מור ואנליסט.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
1 צפייה בגלריה
גילעד אלטשולר
גילעד אלטשולר
גילעד אלטשולר
(צילום: אוראל כהן)
פורום כסף נקי הוא קואליציה של 28 ארגוני סביבה וחברה. מדד "כסף נקי" מפרסם את דירוג מידת מעורבותם של גופי ההשקעה המוסדיים בישראל במשבר האקלים, דרך השקעה בתאגידי דלקים פוסיליים. "הציבור בישראל עסוק בשינויים החוקתיים במערכת המשפט, ובמקביל שינויים באלטשולר שחם ובמגדל גורמים למיליארדי שקלים של כספי ציבור להיות מופנים נגדם", אומרים בפורום. המדרג מפורסם מדי רבעון החל משנת 2021, וחושף מי מהמוסדיים שקוע בהשקעות באנרגיית העבר, ומי החל להפנים את המציאות החדשה. הפורום יצר את ציון כסף נקי המשקלל את ההחזקות בפועל ומדיניות ההשקעות.
במדרג לרבעון הראשון של 2023: במקום הראשון ובהמשך למגמת שיפור ברבעון החמישי ברציפות- ילין לפידות. מיטב במקום השני, ומנורה עולה למקום השלישי. בעבר ילין לפידות היו בתחתית המדרג, והשינוי שלהם, אומרים בפורום, בהחלט מעודד. "אך עדיין לא ראינו שינוי כתוב במדיניות ההשקעה והתחייבות ברורה לעתיד".
כאמור, החדשות המאכזבות הן אלטשולר שחם. בעבר התחייבו שלא לבצע השקעות חדשות בתאגידים פוסיליים, אך הם ביטלו את המחויבות שלהם לחוסכים. הם השקיעו 1.4 מיליארד שקלים באקסון מובייל, 1.38 מיליארד בשברון, 1.26 מיליארד בטוטאל, ו- 863 מיליון ב- BP ו- 859 מיליון בחברת של.
במגדל ביצעו השקעות חדשות בחברות פוסיליות ולא עמדו ביעד הפחתת ההחזקות בחברות אלה. אם כי נכון לסוף 2021 מגדל עמדה בהתחייבויותיה ואף הובילה את מדרג כסף נקי. מור, הפניקס ואנליסט המשיכו לבלוט לרעה- גם בהיקף ההשקעות הפוסיליות שלהן וגם בכך שאינן משנות כיוון. הפניקס משקיעה 8.8 מיליארד שקל במניות ואג"ח קונצרניות סחירות של תאגידים פוסיליים, ואנליסט חושפת את המשקיעים שלה לתעשייה הפוסיליה ב-14.9% מההחזקות שלה בסוגי נכסים אלה. מור מקצה 20.9% מההשקעה באג"ח קונצרניות סחירות לתעשיית הדלקים המאובנים.


רוני ניימן, חבר בצוות ההיגוי של פורום כסף נקי, הסביר כי "להרבה אנשים איכפת ממשבר האקלים, הקובע את עתידם ועתיד ילדיהם. רבים משתדלים לעשות דברים חיוביים, כמו למחזר, להשתמש בפח הכתום, לאכול צמחוני ולנסוע פחות לחו"ל. אלה פעילויות אישיות חיוביות. אבל הם לא מודעים שהכסף שהם חוסכים לעתיד שלהם בעצם עובד נגדם. לא סביר שייעשה בכסף שלנו, לעתיד טוב יותר, שימוש להרס העתיד שלנו וילדינו.
"אלטשולר אלופים בלפספס הזדמנויות ולקרוא את השוק שבע מהלכים אחרי שהסוסים ברחו מהאורווה. הם נפלו עם סין ונראים כאילו מהמרים כל פעם על משהו אחר. ובכל מה שקשור למשבר האקלים הם דווקא היו מהגופים הראשונים בישראל לזהות את המצב. הם בעצמם אמרו וכתבו שזה לא כלכלי ולא הגיוני, והשקעה בדלקים פוסיליים היא סיכון פיננסי. אני לא יודע להסביר את ההתנהלות שלהם אבל הם כנראה בלחץ מטורף. ואני מבין את זה. הם רוכשים את החברות הכי גרועות שיש, חברות שיש נגדן שימוע בקונגרס האמריקאי שידעו והכחישו והטעו את הציבור בנוגע לשינויי האקלים. כמו שהיה מול חברות הסיגריות, רק שהפעם מול שברון ואקסון מובייל".
חודש יולי 2023 היה החם ביותר מאז תחילת המדידות. "אנחנו מקווים שבחודשים הקרובים נראה מהלכים משמעותיים מגופים מוסדיים, אשר יציגו תוכנית מפורטת להסטת כספי הציבור מהתעשייה הפוסילית", אמר אורי מרום, חבר בצוות הדאטה של פורום כסף נקי. הוא החליט להגיש תלונה לרשות שוק ההון נגד אלטשולר בגין הטעיית החוסכים שלה. יחד עם זאת, הם עדיין שמרו לעצמם את האפשרות לשנות את אפיקי ההשקעה שלהם.
מאלטשולר שחם נמסר: "אלטשולר שחם מייחס חשיבות רבה לשיקולי סביבה, חברה וממשל תאגידי בניהול השקעותיו, ופעל כחלוץ בהקמת הקרן הירוקה להשקעות. כגוף המתעדכן תדיר בתמורות העולמיות בכל הנוגע לניהול השקעותיו, קיימנו בחינה מחודשת ומדוקדקת של מדיניות ניהול השקעות החברה בתחום זה, שלאחריה הוחלט לאמץ את התפיסה לפיה החרמה גורפת של חברות או סקטורים אינה מסייעת בהכרח לחולל שינוי חיובי. להיפך, בחירה בתאגידים שהציבו לעצמם יעדים ברורים להפחתת הפליטות המזהמות ולקידום המעבר לאנרגיות מתחדשות צפויה להועיל לקדם את השינוי המיוחל".
פורסם לראשונה: 08:31, 09.08.23