בשיתוף ידיעות הנדל"ן



אחד הנושאים שמעסיקים את ענף הנדל"ן בשנים האחרונות הוא נושא הבטיחות באתרי הבנייה. אחד התחומים הפרוצים ביותר הוא תחום המנופאים. למה מדובר בנקודת תורפה ומה אפשר לעשות בשביל לטפל בזה? יצחק מויאל, יושב ראש הסתדרות עובדי הבניין והתעשיות הנלוות וממלא מקום נשיא הקרן לעידוד ופיתוח ענף הבניה בישראל הגיע לאולפן ידיעות הנדל"ן כדי להשיב על השאלות הללו.
"קודם כל צריכים להבין את הדבר העיקרי. ענף המנופאות, רובו לא מועסק באופן ישיר. כי זו עבודה של קבלן משנה", מסביר מויאל את בסיס הבעיה בתחום. לדברי מויאל, רוב חברות הבניה זקוקות למנופאים רק בחלק מהעבודה על הפרויקט ולכן מעסיקות אותו מחוץ לחברה מקבלני משנה. "בגלל הבעיות שנוצרו בענף, יצרנו מסמך ב-2019 במסגרתו נקבע שהמנופאים יעבדו ישירות בחברות תאגידי כוח אדם. אבל זה לא מספיק, מכיוון שמפעילי המנופים הם החולייה החלשה באתר הבנייה. זה פרדוקס, כי בלי מנוף אתה לא יכול להפעיל את האתר, אז דווקא מפעיל המנוף צריך להיות החולייה החזקה, אבל בפועל הוא עובד בודד שאחראי רק על עצמו, אין לו מקום קבוע, ויש מי שמנצלים את הבעיה הזאת. מפעילי המנוף הם עובדים מוחלשים ולפעמים גם המעסיק וגם מנהל העבודה מנצלים את זה, ומנסים לבקש ממנו לעשות דברים בניגוד לחוק ובניגוד לנהלים, ואז מתחילות הבעיות. לדוגמא, באים ואומרים למנופאי "תקבל יותר כסף אם תעבוד יותר שעות", ונגד הדבר הזה אנחנו נאבקים ונלחמים יום יום, שבוע שבוע. הצלחנו לטפל בבעיה, אבל לא לסיים איתה כי זה מקצוע מסוכן".
חשוב להסביר שמנופאי יכול לעבוד מספר מסוים של שעות על פי תקנות הבטיחות, כאשר עבודה מעבר לשעות אלה מסכנת אותו, את עובדי אתר הבנייה וגם את הציבור הרחב. "כל האזרחים ראו את המנוף שנפל באשקלון, שאחד העובדים שם לא מצאו אותו אחרי שבועיים כי זה כלי כבד מאוד. אז תארו לכם שזה נופל על חצר, על גן ילדים, על חנייה, כמו מה שקרה בבת ים. אני מקווה שלממשלה סוף סוף נפל האסימון היא לוקחת את התחום הזה ומטפלת בו בצורה הרבה יותר יסודית ורצינית".

"שלא ינצלו את החולייה החלשה"

במקביל לסכנות ולנושאים שעוד יש לטפל בהם, מזכיר מויאל הישג נוסף שמקדם את הענף למקום נכון: "מתוך כ-2,000 מנופאים שעובדים בענף הבניין הצלחנו לאגד כמעט 800. אני מקווה להגיע ליותר. הקמנו ועד מנופאים כדי שיהיה קשר איתם, כדי שנאחד אותם וניתן להם כוח. שלא ינצלו את החולייה החלשה על המנוף. אנחנו מצליחים לקדם דברים יחד עם המנופאים ואני רואה את המגמה, את השינוי. אבל העבודה עוד רבה לפנינו".
מעבר לתחום המנופאים, מויאל סבור שגם תחום הבטיחות באופן כללי מתקדם לכיוון הנכון. "היו הסכמות לקדם דברים אבל למה זה לא מומש? כי לא הייתה ממשלה. אבל הנה סוף סוף יש ממשלה ואני מקווה שתאריך ימים ובקרוב הולכים לדון בוועדת העבודה והרווחה על כל מיני תקנות. אחת מהן, הכי חשובה, זו חלוקת האחריות באתר הבנייה - לא יכול להיות שבאתר בניין שמעסיק 500 עובדים, במקרה של אירוע בטיחות, האחראי זה מנהל העבודה. זה לא יעלה על הדעת. איפה מזמין העבודה? איפה הקבלן? איפה האיש ביצוע? איפה האדריכל? איפה המהנדס? איפה מנהל הפרויקט? כי אם תהיה חלוקת אחריות באתר, אז כל מי שנמצא במגרש תהיה לו אחריות". עוד מסביר מויאל כי יש לקדם גוף שיהיה אחראי על נושא הבטיחות מלמעלה: "הצעתי הצעה ואני מקווה שהיא תתקבל. חייבים להקים מועצה שמורכבת מנציגי המשטרה, משרד המשפטים, משרד העבודה, משרד הבינוי והשיכון, משרד הפנים והכי חשוב – העיריות שהן אלו שמעניקות את היתרי הבנייה. אם נצליח לחבר את כל אלו, אין לי ספק שנגיע לרמה של אירופה בתחום".
בשיתוף ידיעות הנדל"ן