אם יש לכם תג נכה - ייתכן שאתם משלמים כ-1,500 שקל יותר על אגרת רישוי רכב: רשות הרישוי גובה לעיתים מנכים אגרת רישוי רכב בשיעור מלא בניגוד לחוק שמקנה להם הנחה, כך נטען בבקשה לתביעה ייצוגית בגובה 300 מיליון שקל, שהוגשה נגד משרד התחבורה בביהמ"ש לעניינים מנהליים בירושלים.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
את הייצוגית הגישו עו"ד דורון רדעי ועו"ד ניצן גדות ממשרד עו"ד רדעי-גדות בשם תובעת ותובע נכים שטוענים שגבו מהם ביתר.
1 צפייה בגלריה
נטען כי רשות הרישוי גובה לעיתים מנכים אגרת רישוי רכב בשיעור מלא בניגוד לחוק שמקנה להם הנחה
נטען כי רשות הרישוי גובה לעיתים מנכים אגרת רישוי רכב בשיעור מלא בניגוד לחוק שמקנה להם הנחה
נטען כי רשות הרישוי גובה לעיתים מנכים אגרת רישוי רכב בשיעור מלא בניגוד לחוק שמקנה להם הנחה
(צילום: shutterstock)

לטענת התובעים, הם ביקשו לקבל תג נכה באמצעות שליחת טופס מודפס מאתר משרד התחבורה שכותרתו: "בקשה לקבלת תג חניה לנכה ופטור מאגרת רישוי". חרף העובדה שבקשתם אושרה, משרד התחבורה חייב אותם באגרת רישוי בשיעור מלא עבור הרכב הרשום על שמם, במקום אגרה מופחתת בשיעור של 28 שקל. החובה לגבות מנכים אגרה מופחתת קבועה בחוק: בתקנה 272א לתקנות התעבורה, תשכ"א-1961.
עו"ד דורון רדעיעו"ד דורון רדעי

המבקשים לתבוע טוענים שההתנהגות של רשות הרישוי באי-מתן ההנחה לאלו שהיא עצמה סיפקה להם תג נכה, עומדת בסתירה לעקרון חוקיות המינהל, שקובע כי רשות ציבורית לא רשאית לגבות סכומים, אלא אם כן היא הוסמכה לכך במפורשת במסגרת חוק או תקנה. גם לפי חוק יסוד משק המדינה, אגרות לא יוטלו ושיעוריהן לא ישתנו - אלא לפי חוק. התובעים עקב כך טוענים להפרת חובת ההגינות המוגברת החלה על משרד התחבורה כרשות ציבורית, הצגת מצגי שווא, הטעיה במעשה או במחדל, רשלנות ועשיית עושר ולא במשפט מצד המדינה כלפי אוכלוסיית הנכים.
עו"ד ניצן גדותעו"ד ניצן גדות

"חויבו בעד 1,586 שקל יותר"

התובעת הייצוגית ביקשה תג חניה עבור נכה לשני כלי רכב: אחד מהם על שמה ושם בעלה במשותף והשני על שם בעלה בלבד. היא קיבלה תג חניה לנכה עבור שניהם לתקופה של שלוש שנים, מדצמבר 2022 עד דצמבר 2025. כעבור חודש, בינואר 2023, היא פעלה לחדש את תוקף רישיון הרכב הרשום על שמה, על ידי תשלום אגרת רישוי באתר האינטרנט של משרד התחבורה. אף שהיא כבר החזיקה תג נכה, היא נדרשה לשלם אגרה בשיעור מלא של 1,614 שקל, במקום 28 שקל, על הרכב הרשום על שמה. עקב כך היא טוענת שחויבה ביתר ב-1,586 שקל.
התובע הייצוגי הגיש את הבקשה לקבלת תג חניה לנכה במאי 2023. את הבקשה הגיש על רכב אחד שרשום על שמו בלבד. כעבור ארבעה ימים הוא קיבל הודעת מייל שבה נאמר שבקשתו לתג חניה לנכה אושרה לצמיתות. כחודש וחצי לאחר מכן, ביולי 2023, הוא פעל לחדש את תוקף רישיון הרכב הרשום על שמו, על ידי תשלום אגרת רישוי בבנק הדואר. למרות שכזכור: במאי קיבל תג נכה לכל החיים, על גבי רישיון הרכב שהודפס עבורו כחודש וחצי לאחר מכן, הופיע סכום אגרת רישוי בשיעור מלא בסך 1,507 שקל. הוא שילם את הסכום המלא במקום אגרה מופחתת של 28 שקל. מכאן שנגבו ממנו 1,479 שקל יותר ממה שאמור היה לשלם.

החוק מגדיר מיהו נכה לפי משרד התחבורה וכן את זכאותו להנחה

הזכאות של שני התובעים להנחה מוקנית להם מתוקף תקנות התעבורה. לפי התקנות, נכה הוא מי שרופא שמוסמך לכך קבע שהוא נכה הזקוק לרכב כאמצעי תנועה בגלל רגליו או/ו שדרגת נכותו מגיעה לכ-60% לפחות ותנועתו בדרכים בלי הרכב האמור עלולה לערער את מצב בריאותו. כמו כן נכה מוגדר כעיוור לפי מבחני הנזקקות של שירותי הסעד וכן אדם שרופא מוסמך על-ידי רשות הרישוי קבע כי הוא מוגבל בהליכה וזקוק לכיסא גלגלים כנכה.
לפי תקנה 272א לתקנות התעבורה, אדם המוגדר כנכה ישלם אגרת רישוי מופחתת על רכב אחד שמתקיימים בו שלושה תנאים: הרכב הוא רכב נוסעים פרטי, רכב מסחרי שמשקלו הכולל לא עולה על 5,000 ק"ג, אוטובוס זעיר או אופנוע; הוא רשום על שמו, על שם בן זוגו, על שם האפוטרופוס שלו, על שם האומן שלו כהגדרתו בחוק אומנה לילדים, או על שם חברת החכר ובלבד שהציג הסכם חכירה שבו הוא רשום כחוכר הרכב וההחכר על פי ההסכם הוא החכר מימון בו נקבע כי השירות היחיד שנותן המחכיר לחוכר תמורת דמי החכירה הוא זכות השימוש ברכב; וכן שהרכב לא משמש לצורכי עסק או מסחר.
סכום האגרה המופחת לנכים, 28 שקל, נקבע בפרט 11 בחלק ג' של התוספת הראשונה תקנות התעבורה. בבקשה לתביעה נטען כי "על פי נוסח התקנה ועל פי מצגיה של רשות הרישוי, אין צורך בהגשת בקשה נפרדת או נוספת כדי לקבל אגרת רישיון מופחתת, דבר שעולה בבירור מנוסח הטופס שהוכן על ידי הרשות (שכותרתו מדברת בעד עצמה, מ.ק): 'בקשה לקבלת תג חניה לנכה ופטור מאגרת רישוי' (צ"ל אגרת רישוי מופחתת)".

הטפסים והאתר לא דורשים מהנכים לבקש בקשה מיוחדת להנחה

לפי התובעים, גם במענה לבקשות שלהם רשות הרישוי כללה את המשפט הבא: "אגרת רישוי מופחתת לרכב תינתן לרכב אחד העומד בתנאים לקבלת ההחזר לפי תקנה 272א".
לטענתם, הרשות לא מפרטת במכתביה דבר בנוגע לזכאות לקבלת אגרת רישוי מופחתת ובכלל לא מגלה להם כי למרות שקיבלו תג נכה, הם לא יקבלו זכאות לאגרת רישוי מופחתת. היא גם לא מפרטת אם עליהם להגיש בקשה נפרדת בנושא ואין התייחסות שם גם להצהרה לגבי סוג הרכב והשימוש שלו. כל מה שמופיע באתר משרד התחבורה לעניין סכום אגרת הרישוי הוא הטופס שמילאו שני התובעים וכן טופס "בקשה לקבלת החזר אגרת רישוי רכב", הכולל סיבות שונות שהאחרונה שבהן היא "הפרש לנכה".
השניים יכולים היו להגיש את טופס ההחזר, באופן שמהווה מעין שיטת מצליח, מפני שאז היה עליהם קודם כל לדעת שהם אמורים לקבל הנחה באגרה, לשים לב שלא קיבלו אותה וגבו מהם ביתר. או אז היה עליהם לחפש באתר ולמצוא את טופס ההחזר. מדוע שלא יקבלו מראש את ההנחה וזהו, אחרי שכבר אישרו להם תג נכה? על זה בדיוק התביעה.
טופס ההחזר מעצם טיבו וטבעו נועד לפתור בעיה של תשלומי עבר, להבדיל מתשלומי עתיד. הוא ניתן על רקע העובדה שאגרת רישוי משולמת תמיד עבור שנה מראש, שבמהלכה יכול להתברר כי הרכב נגנב, או פורק, או עבר אובדן גמור, או שבעליו הוכרז באמצע השנה כזכאי לקבלת תג נכה. במקרים האלה נוצרת לבעל הרכב זכאות לקבלת חלק יחסי של אגרת הרישוי, ובלבד שהגיש בקשה להחזר כאמור לא יאוחר משלוש שנים מהיום הקובע.
גובה התביעה חושב לפי 350 אלף בעלי תג חניה בתוקף. המבקשים לתבוע מעריכים כי כ-100 אלף מתוכם ממשיכים לשלם מדי שנה אגרת רישוי בשיעור מלא, שלא לצורך. כך, מדובר בגביית-יתר של 1,500 שקל בממוצע מכל נכה שכלול בקבוצה. לפי ההערכה מדובר בגביית-יתר של 150 מיליון שקל בכל שנה וכ-300 מיליון שקל בשנתיים.