פרופ' אבי שמחון, ראש המועצה הלאומית לכלכלה ויועצו של ראש הממשלה בנימין נתניהו' אמר באולפן ynet כי הוא מעריך שלא יהיה סגר שלישי. "אני מאמין שלא נלך אחורה ומקווה מאוד שנלך קדימה. כמה מהר זה יהיה אני לא יכול להגיד".
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
לדבריו, "אני חושב שלמדנו הרבה מהניסיון, ואני מעריך שלא יהיה סגר שלישי אבל ייקח עוד זמן עד שהמשק יפתח לחלוטין. היום אנחנו מעריכים שמשהו כמו 85% מהמשק עובד, ייקח זמן עד שהכל ייפתח וזה יהיה פונקציה של ממדי התחלואה. ככל שנראה שהתחלואה יורדת, נוכל לפתוח עוד ועוד עסקים".
1 צפייה בגלריה
פרופ' אבי שמחון
פרופ' אבי שמחון
פרופ' אבי שמחון
(צילום: עמית שאבי)
בנוגע לטענות שנשמעות נגד התוכניות הכלכליות שהציעה הממשלה, כמו דמי אבטלה מובטחים עד יוני 2021 שנטען כי גורמים לעלייה בתופעה של עובדים שמוכנים לעבוד רק בשחור, אומר שמחון כי "אני פחות מודאג מנושא העבודה בשחור. אני יודע שבשוליים יש דבר כזה, אבל הבעיה עם הון שחור לא קשורה למישהו שהיה מלצר באולם אירועים שנסגר והוא מקבל 4,300 שקל דמי אבטלה, ועושה מדי פעם שליחות באלף שקל ולא מדווח למדינה. אותי זה לא מדאיג. כשאני מדבר על הון שחור אני מדבר על סכומי כסף גדולים שמוסתרים על ידי חברות גדולות.
"בתור מאקרו כלכלן שמסתכל על המשק מלמעלה, אני בטוח שכשהמשבר יחלוף, וזה יקרה בעוד לא הרבה זמן, המשק יחזור לצמיחה המאוד טובה וחיובית שאפיינה אותו ולשיעורי אבטלה מאוד נמוכים. היינו לפני המשבר בשיעור האבטלה הכי נמוך שהיינו במדינת ישראל ואחד הנמוכים שהיו בעולם כולו".
-אנחנו מדברים מדי יום עם בעלי עסקים במצוקה שחלקם נאלצים לסגור. יכול להיות שלמרות המענקים שחילקתם לא נתתם מספיק? "אני חושב שנתנו הרבה מאוד. לא יודע אם מספיק, אבל אנחנו בודקים את עצמנו כל הזמן. המועצה הלאומית לכלכלה לקחה משרד רואי חשבון גדול על מנת שיבדוק את הדברים, והוא בודק מאות חברות כדי לראות אם נתנו מספיק או לא. אני חושב שבסך הכל עשינו עבודה לא רעה בלעזור לעסקים, אבל יש מאות אלפי עסקים שנפגעו והמספרים עצומים, אז ברור שאני לא יכול להגיד שכל עסק בישראל קיבל מספיק, בשום פנים ואופן לא.
"בסוף היכולת שלנו לתת לכל אחד מחצי מיליון העסקים בדיוק מה שמגיע לו - לא קיימת. אז יש כאלה שיקבלו יותר מדי, יש כאלה שיקבלו מעט מדי, אבל הרוב המכריע של העסקים להערכתנו מקבל את הסכומים הראויים".
-יכול להיות שדווקא מי שקיבל יותר מדי הם החברות הגדולות ומי שנפגע זה אותם בעלי מסעדות וחנויות? "זה בדיוק להפך, ומסיבות שאנחנו כיוונו להן. הגדולים כמעט לא מקבלים כלום. להגיד שנותנים לגדולים זה שטויות. ויזל, שהפך להיות דוגמא כזאת, באמת לא מקבל כלום, שום דבר. לעומת זאת, העסקים, ככל שהם יותר קטנים, דווקא שם מיקדנו את הסיוע שלנו. להגיד שנתנו יותר לגדולים זה פשוט לא נכון. לגדולים יש יכולת שרידות יותר גבוהה, הם יותר חזקים, יש להם יותר רזרבות, וכיוונו שהם יקבלו פחות. קודם כל התמקדנו בעסקים קטנים כי ברור לנו שהם הכי פגיעים".
עוד אמר שמחון בנוגע למצב העסקים כי "אני מודאג, מאוד מודאג. אני יודע שהעולם כולו נשטף בגל מאוד קשה של מצוקה כלכלית. הגיע נגיף שלא ידענו כמוהו, ופתאום הממשלה מחוייבת לסגור עסקים כי אחרת ימותו פה אנשים במספרים עצומים. אז בגלל ההכרח המאוד קשה הזה שנובע מהרצון להציל חיי אדם, נוצרה מצוקה מאוד קשה. אנחנו רואים איך מתמודדים עם זה בעולם, אנחנו לומדים ממה שעושים שם, ואני חושב שאנחנו אפילו עושים את זה יותר טוב ממה שעושים במדינות אחרות. אנחנו עושים את המיטב".
-אתם מתכננים תוכנית מענקים נוספת למשק? "אני באמת לא יודע. שכרנו חברת רואי חשבון כאמור על מנת להעריך מה המדינה עושה נכון ומה לא נכון. הם נתנו לנו את הניתוח הזה, ואנחנו עדיין עובדים על מנת לעבד אותו ובהתאם לזה נגיש את ההמלצות שלנו לראש הממשלה ולשר האוצר ונראה איך אנחנו מתקדמים מפה. עכשיו המיקוד שלנו הוא בלסייע לאותם עסקים שעדיין סגורים. מה יהיה בהמשך אני לא יכול להגיד".
עוד טוען שמחון כי "אני מניח שייסגרו פחות עסקים ממה שמציגים. אנחנו עושים אנליזה עמוקה ומקיפה של הכלכלה, בוחנים את מצב העסקים באופן מאוד שיטתי, וזה נכון כמובן שיש הרבה עסקים שסובלים. עם זאת, תוכנית הסיוע שלנו בסך הכל עובדת לא רע ואני חושב שבסוף מספר העסקים שייסגרו תהיה גדולה אולי במספרים אבסולוטיים, אבל יחסית לגודל המשק היא תהיה קטנה".

"אין טעם לפרסם כעת תוכנית יציאה מהמשבר"

בנוגע לתקציב 2021, אומר שמחון כי "שמעתי ששר האוצר מתכוון להביא בדצמבר את התקציב לאישור לממשלה". בנוגע לשאלה האם התקציב יעבור עד סוף השנה גם בכנסת, אומר שמחון כי "אני לא רוצה להתחמק מהשאלה, אבל מי שמכין את התקציב זה משרד האוצר ומי שאחראי לתקציב זה שר האוצר. שמעתי אותו אומר שהוא מתכוון להביא אותו לממשלה בדצמבר, שזה השלב הראשון, וזה לא עוד הרבה זמן, ומשם להמשיך את הפרוצדורה כפי שתקציב צריך לעבור".
-למה נדמה שאין גיבוש תוכנית יציאה ברורה מהמשבר הכלכלי? "הדברים לא נעשים בשלוף. אנחנו בהחלט עובדים על תוכנית כזאת, יש לנו כבר כמה קווים מנחים לתוכנית, אבל אין טעם לפרסם תוכנית יציאה כאשר המסעדות סגורות, הקניונים סגורים, בתי המלון סגורים ועוד. זה פשוט לא הזמן. יש לנו תוכנית שגיבשנו ואנחנו ממשיכים לגבש כי גם אנחנו כל הזמן לומדים. היה אפשר לדעת לפני שלושה חודשים איפה נהיה עכשיו? אף אחד לא ידע.
"ראש ממשלת אנגליה נשבע שהם לא ייכנסו לסגר, רק לפני חודשיים, והם בסגר. ראש ממשלת צ'כיה חשב שהמשבר נגמר, היו שם 20 נדבקים, ופתאום הוא מצא את עצמו עם 13 אלף נדבקים ביום. אז זה נחמד מאוד לעשות תוכניות, הנייר סובל הכל, אבל אני לא רוצה לעשות תוכניות שלא ימומשו. אנחנו עובדים על זה, אנחנו יודעים מה אנחנו רוצים, אבל אין טעם לפרסם היום תוכנית לעולם שאף אחד לא בטוח איך הוא ייראה".