יפן ידועה כמדינה שמושכת אליה עובדים מחוץ למדינה, בעיקר ממדינות מתפתחות שמחפשים לקבל שכר גבוה יותר. אבל מה קורה עם האזרחים היפנים עצמם? לאחרונה, יותר ויותר צעירים יפנים עוזבים את המדינה בעקבות אכזבה משכרם, ועוברים, בין השאר, לאוסטרליה וארצות הברית כדי להרוויח יותר.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
יש כמה וכמה סיבות לכך, המרכזיות הן הנפילה של הין, המטבע המקומי, שנמצא בשפל של שלושה עשורים (לצורך העניין, ין אחד שווה כיום כ-3 אגורות), והקיפאון הכלכלי במדינה בשנים האחרונות.
1 צפייה בגלריה
יפן קורונה טוקיו
יפן קורונה טוקיו
טוקיו
(צילום: AP)
כל זה גורם, כאמור, ליפנים הצעירים לחפש לעצמם עבודות בשכר גבוה יותר במדינות אחרות. קחו לדוגמה את הפערים בשכר המינימום בין יפן לעיר ניו יורק. לפי נתונים שפורסמו בוול סטריט ג'ורנל, ביפן שכר המינימום הוא 7.65 דולר לעומת 15 דולר בתפוח הגדול. בנוסף, ההכנסה החציונית של משק בית ביפן, לפי שער החליפין הנוכחי, עמדה על 29 אלף דולר לעומת כמעט 71 אלף דולר בארה"ב.
עוד נתון מעניין שיכול להמחיש את הפערים: משק בית אסייתי-אמריקני, כלומר אסייתיים שמתגוררים בארה"ב, הכניס בשנה כ-100 אלף דולר, יותר מפי 3 ממה שמשפחה ממוצעת הכניסה ביפן.
בזמן שהאינפלציה במדינה האסייתית אמנם לא גבוהה, ונעה סביב 3%, השכר הריאלי בהשוואה שנתית נשחק כבר 15 חודשים ברציפות. לעומת זאת, בארה"ב, השכר הריאלי ביולי עלה ב-1.1% לעומת השנה הקודמת.
Re-abroad, חברה יפנית, שבסיסה בטוקיו ומסייעת לאנשים שרוצים ללמוד ולעבוד בחול, טוענת כי מספר הבקשות להתייעצות גדל פי 3 ביולי האחרון בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. על פי נתוני ממשלת אוסטרליה, מספר היפנים שביקרו במדינה עם אשרת חופשת עבודה, שפופולרית מאוד אצל צעירים, כמעט שולשה ל-14,398 בשנה אחת.
ליפן בעיה נוספת והיא הצטמקות האוכלוסייה במדינה, שעם עזיבת הצעירים למקומות אחרים גדלה עוד יותר. לשם כך היא רוצה למשוך אליה עוד ועוד עובדים מחוץ למדינה, למשל מווייטנאם ודרום אסיה, אבל לאור הקיפאון ברמות השכר אצלה היא נהפכת לפחות ופחות תחרותית מול מדינות כמו דרום קוריאה, שגם מחפשות עובדים זרים.