תמ"א 38 פה כדי להישאר? לפחות בשנים הקרובות: שר הבינוי והשיכון, יצחק גולדקנופף, הכריז היום (שני) על צעד שיאפשר את המשך פעילות תמ"א 38, ובכך יצר ודאות לה השוק ציפה מאז ההודעה על פקיעת תמ"א 38 באוקטובר הקרוב. השר יביא לאישור במועצה הארצית לתכנון והבניה החלטה שתאפשר לכל הערים שרוצות להגיש תכנית מחליפה לתמ"א 38 לעשות כן עד מאי 2024 במקום מאי 2023, כאשר הגשת תכנית כזו למוסדות התכנון מאפשרת לאותה רשות להאריך את תוקף תמ"א 38 בתחומה, עד לאישור סופי של התכנית המחליפה.
לאחר בחינת התקדמותן של הערים השונות בהכנת התכניות מחליפות התמ"א, רובן בקידום של הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, נמצא כי עלול להיווצר פער בין תאריך פקיעת התמ"א ומועד הגשת התכניות המחליפות. במענה לכך החליט השר לקדם תיקון שיאפשר את תוספת הזמן הנחוצה, כך שכל הערים יספיקו להגיש את התכנית המחליפה ובכך ישמרו על רציפות עבודה קריטית בין תמ"א 38 והתכנית המחליפה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
1 צפייה בגלריה
התחדשות עירונית
התחדשות עירונית
התחדשות עירונית
(צילום: מתן טורקיה)
בדיון בוועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת, בראשות ח"כ יעקב אשר, הכריז היום גולדקנופף כי יפעל להאריך בשנה את המועד האחרון להגשת התוכניות העירוניות שמחליפות את תוכנית המתאר הארצית למיגון מבנים, אשר תקופה צפוי לפוג בחודש אוקטובר הקרוב. נזכיר כי לתמ"א 38 יש כבר תוכנית חלופית, המכונה "חלופת שקד" שקידמה שרת הפנים לשעבר איילת שקד, אולם אי הוודאות בשוק הנדל"ן לגבי חלופה זו הובילה את הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית לקדם במקביל תוכנית "התחדשות בניינית", שמזכירה את תמ"א 38 אך נותנת מענה לתכנון כולל בכל העיר.
במסגרת התוכנית הזאת, שמקודמת מזה כשנתיים בכמה רשויות מקומיות גדולות, חלק מהבניינים שיעברו התחדשות עירונית יהיו במסגרת פינוי בינוי נרחב וחלק יהיו במסגרת התחדשות עירונית של בניין יחיד בלבד. זאת בניגוד לתמ"א 38, שמתמקדת אך ורק רק ברמת הבניין, ולא מתייחסת לשכונה, למרחב ולעיר.
משמעות ההארכה, כאמור, היא שכל הערים שרוצות להמשיך בפרויקטים של התחדשות בניינים יחידים, ולא רק מתחמי פינוי בינוי, יוכלו לעשות זאת בהמשך ישיר לפרויקטים שבוצעו מתוקף תמ"א 38, כל עוד יגישו תוכנית עירונית מחליפה ויכריזו על הארכת התמ"א במועצת העיר. כמעט בכל הרשויות המקומיות, שבהן יוצאים לפועל פרויקטים של תמ"א 38, מקודמות תוכניות עירוניות כאלה, והמשמעות היא שבישובים אלה תימשך הפעילות כסדרה.
התוכניות העירוניות שיחליפו את תמ"א 38, המקודמות על ידי הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, נמצאות בשלבי אישור שונים בכל הערים שבהן מתקיימת כיום פעילות מסוג תמ"א 38. כך למשל, לפני מספר שבועות אושרה להפקדה בוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה מרכז תוכנית ראשונה מסוג זה עבור העיר רמלה. התוכניות מקודמות כיום בערים נהריה, פתח תקווה, אשדוד, כפר סבא, ראשון לציון, קריית ביאליק, חיפה, רעננה, לוד, בת ים, אשקלון, באר שבע, רמת גן, בית שמש, יבנה ובני ברק.
התוכניות העירוניות שמחליפות את תמ"א 38 מותאמות בכל מקום לצרכי העיר הספציפית ומאפייניה, הקיבולת של העיר והתשתיות שלה, וזאת בשונה מתמ"א 38 הארצית. עם זאת בדומה לתמ"א 38, חלופת הרשות הממשלתית מאפשרת הוצאת היתר בנייה ללא צורך בהכנת תוכנית נקודתית מפורטת במוסדות התכנון, ובכך חוסכת שנים במימוש של פרויקטים אלו.
השר גולדקונפף מסר: "היום אנחנו מבשרים לשוק על ודאות ורציפות בדבר המשך ההתחדשות העירונית במתכונת תמ"א 38, באמצעות התוכניות העירוניות שמקדמת הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית. בכל רשות מקומית שמתבצעים בה פרויקטים של התחדשות בניינים יחידים ומעוניינת בהמשך של פעילות זאת, עבודה זו תימשך ללא הפסקה. לצד זאת סיכמתי על העמדת תקציב של 120 מיליון שקל לטובת מיפוי ותכנון מתחמי פינוי בינוי בערי הפריפריה, כדי לייצר גם שם התחדשות עירונית. התחדשות עירונית מגדילה את היצע הדיור ומעלה את איכות החיים באופן דרמטי עבור התושבים, ולא ניתן שפעילות זו תיפסק".
אלעזר במברגר, מנכ"ל הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, הוסיף: "הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית יצרה חלופה עירונית, מותאמת ואיכותית יותר, ביחס לתמ"א 38 הארצית, אך באותה עת במתכונת המוכרת לשוק ואשר לא דורשת זמן למידה והסתגלות, על מנת למנוע פער זמנים ופגיעה בפעילות זאת. יש לשמור על האפשרות לפעול לחידוש מבנה ישן יחיד, גם שלא במסגרת מתחם פינוי בינוי רחב, שאינו תמיד אפשרי. המהלך יאפשר לנו להשלים את הגשת התוכניות המחליפות בכל הרשויות הרלוונטיות, ובכך לאפשר את המשך הפעילות מסוג זה בתחומן, באופן רציף".
יו"ר הוועדה, ח"כ יעקב אשר אמר: "זו בשורה בכיוון הנכון, צריך לוודא שהרשויות יקדמו את התוכנית ולא ישתמשו רק בהארכת התמ"א הקודמת, שזה לא יתמסמס".
עוד אמר: "מצוקת הדיור היא של כל המגזרים, אך לכל מגזר יש את האופי שלו ואת החסמים שלו, ולכן הפתרונות עבור כל מגזר הם יחודיים והם לא צריכים לבוא אחד על חשבון השני. כדי לטפל במצוקה כזאת גדולה צריך לבוא באופן רב זרועות מכל הכיוונים. ראינו שבזמן קורונה יכלו למצוא פתרונות מהירים, יצירתיים וחשובים. אנחנו עכשיו בקורונה של שיכון ודיור – אנשים קורסים תחת עול המשכנתא וזוגות צעירים לא מגיעים לדבר הבסיסי עבורם שהוא קורת גג".