קרן הארנונה, מושג שעד לפני כמה ימים ספק אם יותר מדי ישראלים בכלל הכירו, הפך תוך כמה שעות לשיחת היום אחרי שראשי רשויות החליטו על השבתה כללית, כולל של מוסדות החינוך, אם ההצעה לא תוסר מחוק ההסדרים.
מדובר ביוזמה של משרד האוצר שמטרתה לחייב את הרשויות המקומיות להקצות הכנסות מארנונה שנגבית מעסקים (שהיא ארנונה גבוהה יחסית לזו של המגורים) לטובת תמרוץ בנייה בערים המוחלשות. כל רשות תעביר סכום של בין 10%-28%, והכסף יחולק לרשויות כולן כנגד כל היתר בניה למגורים הרשות. למעשה, רשויות עשירות ישלמו חלק משמעותי יותר והכסף מהקרן יועבר לרשויות החלשות. וזה מה שגרם למחאה הגדולה של חלק מראשי הרשויות.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
2 צפייה בגלריה
הפגנה מול עיריית רחובות במחאה על חוק הארנונה
הפגנה מול עיריית רחובות במחאה על חוק הארנונה
הפגנה מול עיריית רחובות במחאה על חוק הארנונה
(צילום: אלון אבן חן)
עומר מואב, פרופסור לכלכלה מאוניברסיטת רייכמן, הסביר בראיון לאולפן ynet כי מה שהמדינה בכלל צריכה לעשות הוא הפוך: "יש פה כמה דברים מאוד מורכבים לגבי נושא הארנונה, בעיקר מהלך שהוא, אני לא רוצה להגיד חד משמעית שגוי, כי יש לו הרבה דברים גם נכונים, אבל כשאני מסתכל על הדברים בתמונה הגדולה, למעשה יש פה הימנעות מהמהלך האמיתי שצריך לעשות - והוא מהלך שלא יעבור בגלל פופוליזם, אבל הדבר הנכון כדי לצמצם מאוד את מצוקת הדיור בישראל הוא לייקר את הארנונה למגורים ולהוריד את הארנונה לעסקים, וזה כבר יעשה חלק מאוד גדול מהצדק שצריך לעשות ומהקצאה יעילה יותר".
עוד אמר מואב בנושא: "יש אשליה אצל הפוליטיקאים ובציבור שהארנונה שמוטלת על עסקים היא לא על בני אדם, אבל זו כמובן שטות גמורה, ולמעשה העיוות הזה שהארנונה על עסקים היא מאוד גבוהה יוצרת מצב שבמרכז הארץ מעדיפים לבנות נדל"ן עסקי על חשבון נדל"ן למגורים".
2 צפייה בגלריה
מימין: יואל נווה, לשעבר הכלכלן הראשי במשרד האוצר ופרופ' עומר מואב
מימין: יואל נווה, לשעבר הכלכלן הראשי במשרד האוצר ופרופ' עומר מואב
מימין: יואל נווה, לשעבר הכלכלן הראשי במשרד האוצר ופרופ' עומר מואב
ראשי הרשויות טוענים כי קרן הארנונה היא החלום הרטוב של משרד האוצר, כי ככה הם למעשה שמים את ידם על כסף של השלטון המקומי, שנכון לעכשיו לא בשליטתם. יואל נווה, הכלכלן הראשי לשעבר באוצר, התייחס לדברים: "אני חושב שהרעיון העקרוני של קרן הארנונה הוא נכון. אני לא חושב שיש פה תקלה, אבל יש פה אווירה כללית וקונטקסט רחב שיכולים להתפרש כאילו זה מהלך נוסף שמטרתו היא באמת להעביר כסף למקורבי השלטון, אבל במהות העקרונית הצורך לאזן בין הרשויות שבהן יש הרבה מאוד עסקים לבין רשויות שיש בהן בעיקר מגורים כאשר מבנה הארנונה הוא כזה שמייצר הפסד לרשות וגירעון על כל תושב נוסף, הוא דבר נכון".
אם אני ראש עיר וקרן הארנונה עוברת, למה לי בעצם לפתח איזור מסחר? נווה: "הבעיה היום הפוכה. ראשי הרשויות במרכז לא רוצים לבנות מגורים, רוצים לבנות רק עוד ועוד ועוד איזורי תעסוקה כי הרשות בסוף מרוויחה מכל מטר תעסוקה או מטר מסחר, ומפסידה על כל מטר מגורים, ולכן התמריץ הכלכלי שלהם הוא כזה. כאשר אתה מאזן את זה, ובעצם מעביר בין ארנונה לעסקים לארנונה למגורים, אתה משנה את התמריצים ונכון שבסופו של דבר הכסף זורם לרשויות שבהן יש יותר מגורים מאשר עסקים, ובסוף כשאתה מסתכל על ההוצאה לתושב אתה רואה שהתושבים שגרים באותן ערים מבוססות שיש בהן הרבה מאוד איזורי עסקים נהנים מרמת שירותים הרבה יותר גבוהה".