השווקים בעולם ובארץ מצויים בדריכות לקראת שורת נתונים והחלטות שצפויות להתקבל בהמשך השבוע בארה"ב, באירופה וגם בישראל. השאלות העיקריות שיעמדו למבחן הן האם האינפלציה בארה"ב תמשיך להירגע, מה יהיה שיעור המדד בישראל והאם באירופה ובארה"ב תמשיך הריבית לעלות ובהמשך גם בישראל.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש" ב-ynet radio

2 צפייה בגלריה
יו"ר הפד ג'רום פאוול
יו"ר הפד ג'רום פאוול
יו"ר הפד ג'רום פאוול
(גטי)
בארה"ב שיעור האינפלציה ירד בחודש שעבר ל-4.9%, לאחר שהגיע ליותר מ-9% בשנה החולפת, וביום שלישי הקרוב יפורסמו נתוני מאי, שישפיעו ישרות על החלטת הריבית של הפד ביום רביעי.
גם במדינות אירופה האינפלציה פוחתת בהדרגה וכבר ירדה ברוב המדינות מהרף של 10% שבו הייתה בחודשים האחרונים. יחד עם זאת, האינפלציה עודנה גבוהה מאוד במדינות שבהן היו רגילים במשך שנים לאינפלציה שלא חצתה 2% בשנה, ולכן ההערכות של האנליסטים הן שהשבוע עשויה הריבית הן בארה"ב והן בגוש האירו לעלות בעוד רבע אחוז. נתונים על האטה של ממש בשווקי אירופה וניצני האטה בארה"ב עלולים להביא לבלימת העלאות הריבית בהמשך השנה.
הכלכלן הראשי של לידר שוקי הון, יונתן כץ, הצביע היום (א') על כך שבארה"ב מסתמנת התמתנות משמעותית בפעילות בענפי השירותים ועלייה חדה במספר דורשי העבודה. מצב כזה דווקא לא פועל לטובת החלטה לעלייה נוספת בריבית בחודשים הבאים.
כמו כן צופים בארה"ב כי הגירעון התקציבי צפוי להתקרב ל-2% תוצר השנה ועלול אפילו עוד לעלות בשנת 2024. לכן חלק מהתחזיות הן שיתכן שהבנק המרכזי בארה"ב (הפד) יימנע ברגע האחרון מלהעלות את הריבית ביום רביעי הקרוב.
עם זאת אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי בבית ההשקעות מיטב, סבור כי "הפד עשוי להעלות את הריבית השבוע בניגוד לתחזיות וכך גם הריבית באירופה צפויה לעלות השבוע ב-0.25% ולא בפעם האחרונה".
בהתייחס למצב בישראל, חושש יונתן כץ כי הגירעון התקציבי בישראל יתקרב השנה ל-2%, לעומת כוונה של הממשלה שהגירעון יגיע רק ל-0.9%.
2 צפייה בגלריה
קרפור קניות סופר
קרפור קניות סופר
(צילום: אוראל כהן)

אלכס זבז'ינסקי מעריך שהגירעון אף יגיע לשיעור של כ-2.5% השנה, "אולם העלייה בגירעון לא אמורה להשפיע משמעותית על שוק אגרות החוב, אם יישמר אמון השווקים במדיניות הממשלה. בכל מקרה לאור הסיכונים אנחנו לא ממליצים להקטין את החשיפה למטבע חוץ בשלב הזה".
בהתייחס למדד המחירים לצרכן, שיפורסם על ידי הלמ"ס בסוף השבוע, ההערכות מצויות הפעם בטווח גבוה של בין 0.6% עד אחוז שלם, כשמשמעותה של עלייה מעבר ל-0.6% היא עלייה בשיעור האינפלציה השנתית מעבר ל-5%. "רב הנסתר על הגלוי", אמרו חלק מהחזאים, בשל העלאות מחירים בתחומים רבים, חלקם מבלי שנמסרו הודעות מסודרות מטעם חברות ויבואנים, בחודש שעבר. זאת, לצד אי עלייה במחיר הדלק בחודש מאי והתמתנות מסוימת בייקור החשמל והמים בחודשיים האחרונים.
הכלכלן הראשי של לידר שוקי הון אף ציין כי הייסוף החד של השקל בימים האחרונים מול הדולר והאירו "צפוי למתן את לחצי האינפלציה ומפחית מאוד את הסיכוי להעלאת ריבית נוספת".
בנושא הזה חלוקות הדעות בין כלכלני הבנקים ובתי ההשקעות, שחלקם סבורים כעת שב-10 ביולי תעלה הוועדה המוניטארית של בנק ישראל את הריבית הבסיסית במשק בעוד רבע אחוז ל-5% (ואז ריבית הפריים תהיה של 6.5%), אולי בפעם האחרונה השנה, ואחרים טוענים שהעלאות הריבית ייעצרו בשלב הזה, כדי לבחון את מצב המחירים בחודשי הקיץ.