חברות הספנות נוקטות צעדים ראשונים לקראת החזרה מלאה של הפעילות לים האדום. בסוכנות רויטרס דיווחו כי חברת CMA CGM הצרפתית הודיעה אתמול (ג') על הגדלת מספר הספינות שיחזרו לעבור בתעלת סואץ, ובכך הצטרפה למארסק שהכריזה אף היא על החזרת הספינות לנתיב בעקבות הקמת כוח ימי בינלאומי בראשות ארה"ב.
ההחלטות התקבלו לאחר שמוקדם יותר החודש הכריזו חברות הספנות הגדולות בעולם, ביניהן מארסק ו-Hapag-Lloyd, על הפסקת המעבר בים האדום והחלפתו בנתיב ארוך ויקר יותר סביב כף התקווה הטובה, זאת בשל התגברות התקפות המורדים החות'ים נגד ספינות באזור. לפי הדיווח, החברות בודקות כעת האם בטוח לשוב לנתיב הרגיל, זאת על רקע ההכרזה משבוע שעבר של ארה"ב על הקמת כוח ימי בינלאומי שיגן על הספינות המסחריות.
1 צפייה בגלריה
ענקית הספנות הצרפתית CMA CGM נמל מרסיי צרפת
ענקית הספנות הצרפתית CMA CGM נמל מרסיי צרפת
CMA CGM
(צילום: AFP)
הים האדום נחשב לאחד הנתיבים הימיים החשובים ביותר למשלוחי נפט וגז נוזלי טבעי, וכן של סחורות. מ- CMA CGM נמסר כי הם ביצעו "הערכה מעמיקה של המצב הביטחוני", ובהתאם הם עובדים על תוכניות "להעלאה הדרגתית של מספר הספינות שעוברות דרך תעלת סואץ. אנחנו עוקבים אחר המצב באופן תמידי ומוכנים לשנות את התוכניות שלנו לפי הצורך".
חברת Hapag-Lloyd תפרסם בהמשך היום (ד') את החלטתה בעניין, זאת לאחר שבשבוע שעבר הכריזה על הסטת 25 ספינות עד סוף השנה לנתיבים חלופיים. מארסק הדנית הודיעה כבר ביום ראשון על כוונתה לשוב לים האדום ולמפרץ עדן. "אנחנו עובדים על התוכניות לספינות הראשונות שיחזרו ופועלים כדי שזה יקרה בהקדם האפשרי", מסרו. "לא נהסס לבצע הערכה מחודשת של המצב וליזום שוב הסטה של ספינות אם נקבע שזה חיוני למען הביטחון של הצוותים שלנו". עם זאת, החברה לא הגיבה לשאלות הנוגעות למועד החזרת הספינות לתעלת סואץ ולמידת הסיוע האמריקאי שקיבלה.
בתוך כך, אתמול הותקפה בים האדום ספינת המכולות United VIII של חברת Mediterranean Shipping. החות'ים הודו כי ירו טילים על כלי השיט.