חברת S&P (סטנדרד אנד פור) עשויה לא להוריד את דירוג האשראי של ישראל, אף כי צפוי דוח חמור של כלכלני החברה שיפרט את הסיכונים במשק הישראלי. כך מתרשמים בכירים במשק שכלכלני חברת דירוג האשראי הגדולה בעולם נועדו איתם בימים האחרונים.
ל-ynet ו"ממון" נודע שבשיחות ארוכות במיוחד שקיימו הכלכלנים, הפעם באמצעות הזום ולא בעת ביקור בארץ כנהוג מדי שנה, הכלכלנים של סוכנות הדירוג ציינו כי המשק הישראלי מצוי בנסיגה וכי הם מודאגים בעיקר מפני האפשרות של החמרה במצב הביטחוני במזרח התיכון. עם זאת, הם דווקא לא הביעו חשש מפני אפשרות שמדינת ישראל לא תוכל לעמוד בהחזר חובותיה הגדולים במצב הנוכחי, במידה שלא תהיה החמרה בגירעון בתקציב המדינה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ובצלאל סמוטריץ' במסיבת עיתונאים
בנימין נתניהו ובצלאל סמוטריץ' במסיבת עיתונאים
בנימין נתניהו ובצלאל סמוטריץ'
(צילום: רויטרס/Ronen Zvulun)
S&P היא הסוכנות השלישית בעולם שמדרגת מזה כ-25 שנים את דירוג האשראי של ישראל, שלא ירד מעולם עד שחברת מוד'יס, השנייה בחשיבותה בעולם הפיננסי, הודיעה על הפחתת הדירוג לפני שבועות אחדים. החברה השלישית בגודלה בעולם, פיץ', נמנעה מהורדת דירוג האשראי לפני כשבועיים, אולם הורידה את תחזית הדירוג מיציבה לשלילית, תוך הסבר שמהלך זה עלול להוביל בחודשים הבאים גם להורדת הדירוג עצמו אם מצבה הכלכלי של ישראל יתדרדר עוד.
הגורמים הבכירים שעימם שוחחו עם כלכלני S&P התרשמו שבחברה לא מודאגים יותר מדי מהגירעון הגבוה שצופים במשרד האוצר לשנה הנוכחית, 6.6%, אולם מביעים חשש שאם הגירעון יהיה גבוה בהרבה מהשיעור הזה יהיה קשה לממשלת ישראל להימנע בתקציב שנת 2025 מהעלאות מיסים משמעותיות וקיצוץ מאסיבי בהוצאות, שיחייבו סגירת משרדי ממשלה ופיטורי עובדי מדינה.
בחברת הדירוג מודאגים במיוחד ממבנה התקציב, שמעדיף תמיכה בגורמים לא יצרניים, כמו הציבור החרדי, על פני הצבת יעדים של גורמים מחוללי צמיחה. החברה מזהירה מגידול באוכלוסייה הצעירה שאינה לומדת לימודי ליבה ותכביד מאוד על תקציב המדינה בשנים הבאות, כאשר יהיה צורך לתמוך באוכלוסיות שאינן עובדות בשיעורים גבוהים, בהן גם הנשים מהמגזר הערבי.
בחברה סבורים שהחברות הפיננסיות בישראל, הבנקים וחברות הביטוח, מבוססות מאוד ואין חשש לקריסת חברה פיננסית גדולה בישראל, כפי שאירע בשנים האחרונות בארה"ב ובאירופה.
דוח חברת הדירוג צפוי להתפרסם ב-10 במאי. כלכלני החברה ממשיכים בשיחות עם בכירי המשק הישראלי וצפויים להמתין ולראות כיצד יתפתח העימות בין ישראל לאיראן. גורם כלכלי בכיר במשק אמר אתמול ל-ynet: "החמרה בעימות של ישראל עם איראן תוביל להורדת דירוג ודאית. אני מעריך שאי החמרה בעימות הצבאי בין ישראל לאיראן יאפשר לחברת הדירוג S&P להימנע כעת מהורדת הדירוג של ישראל ולפרסם רק דוח שיכלול אזהרות במישורים רבים אך יציין שכלכלת ישראל יציבה למרות המלחמה ברצועת עזה והעימות המתמשך בגבול לבנון. החמרה באלה, כמו כניסה לרפיח, עלולה גם היא להוביל בסופו של דבר להורדת הדירוג".