פרויקט המטרו מתקדם: חברת נת"ע (נתיבי תחבורה עירוניים להסעת המונים) הודיעה בצהריים (ב') כי החלה בהליך הפקעת הקרקעות עבור פרויקט המטרו. ההליך יוצא לפועל לאחר שבחודש אוגוסט האחרון חתמה שרת התחבורה, מירי רגב, על הצווים המאפשרים זאת ולאחר שבינואר ניתן צו התחלת עבודה לשלוש חברות בינלאומיות שינהלו את שלושת הקווים הצפויים ברשת: m1,m2 ו-m3.
בשלב הראשון יופקעו קרקעות המיועדות למרכז הרשת לטובת הקמת קו m1, המתוכנן לעבור מכפר סבא ורעננה בצפון ועד לעיר רחובות ולוד, כשביניהם יעבור בעוד 14 ערים על פני 85 ק"מ שעל פניהם יהיו פרוסות 62 תחנות. כמו כן יופקעו קרקעות לטובת קו m3 שיעבור בתשע ערים ויתפרס בין הרצליה בצפון ובת ים בדרום. בקו זה שמסלולו יהיה 39 ק"מ יהיו 25 תחנות, ביניהם אחת גם בנתב"ג.
1 צפייה בגלריה
עבודות מטרו בגוש דן
עבודות מטרו בגוש דן
עבודות מטרו בגוש דן
(צילום: צביקה טישלר)

על פי הודעת החברה, מדובר בתהליך הפקעת קרקעות הראשון מבין סדרה (המהווה רק אחד מבין מספר צווי הפקעות שיפורסמו בעתיד) והוא כולל כ-800 חלקות בערים תל אביב, פתח תקווה, חולון, בת ים, אור יהודה, קריית אונו וראשון לציון.

שטחים פתוחים, דרכים וחנויות - אך בשלב זה לא בתי מגורים

עו"ד ענבל קנקה, סגנית מנהל חטיבה, מקרקעין בנת"ע אמרה היום ל-ynet כי מדובר בהפקעה מלאה של קרקעות הכוללות שטחים פתוחים, דרכים, מסחר כגון חנויות ובתי מלאכה הנמצאים על תוואי הקווים m1 ו-m3. כיוון שהפרויקט עתיר חלקות ולא נעשה בהיקפים כאלו בסביבה אורבנית וצפופה, המדינה פועלת לקדם תוכניות איחוד וחלוקה במתחמים ספציפיים, כך שב-22 מתחמים לאורך תוואי הפרויקט מקדמת מדינת ישראל תוכניות לאיחוד וחלוקה לצמצום הפגיעה בבעלי הנכסים וחלקם יוכלו לקבל זכויות בנייה במקום פיצויים בכסף. במקרים אחרים משלמת החברה פצויי הפקעה ופיצויים בגין שינוי ייעוד עפ"י הדין. "אנו מתחילים כבר היום את המהלך, בכדי לאפשר שהות לנהל את ההליכים ופרקי זמן מתאימים לפינוי הנכסים שיופקעו", הבהירה.
כל אדם שהנכס שלו או חלק ממנו יופקע לטובת הפרויקט יזכה לא רק למכתב אלא גם לביקור של מודד וכן שמאי שיעריך את שווי הנכס המופקע שלאחר מכן יועבר לבקר חיצוני לאשר את פיצויי ההפקעה. בנת"ע מבהירים כי על אף שהם צופים השגות ותביעות כפי שקרה בפרויקטים קודמים כגון בקווי הרכבת הקלה, מי שיסכים להפקעה ללא התנגדויות יוכל לזכות ב-25% יותר כסף משוויה.
הליך ההפקעות תוכנן להתחיל כבר בחודש אוקטובר, אך נדחה בעקבות פרוץ המלחמה. אך כעת מחויבת החברה להתחיל במהלך בכדי לא לעכב את הפרויקט. ל-ynet נודע כי בשל המלחמה בשלב זה לא ישלחו הודעות לבתי מגורים שאמורים להיות מופקעים לפרויקט. כמו כן בשל הרגישות והחשש שהם ישלחו לבתי משפחות קורבנות השבת השחורה או לחלופין משפחות חטופים, בנת"ע הצליבו מידע מול המשל"ט כדי לוודא שלא נשלחים מכתבים למי שנרצח או נחטף ב-7.10.
המטרו הוא פרויקט תשתית התחבורה הגדול ביותר המקודם כיום במדינת ישראל. הפרויקט כולל שלושה קווים, אשר ירחיבו וישלימו את מערכת הסעת ההמונים במרכז ישראל. הפרויקט צפוי לעבור דרך 109 תחנות לאורך 150 ק"מ ובשטחן של 24 רשויות מקומיות. המטרו עתיד להסיע כ-2 מיליון נוסעים ביום, ולשנות ביחד עם הרק"ל את הרגלי הנסיעה בגוש דן.
"מדובר בפרויקט התשתיות בגדול בישראל, בהקמת רשת להסעת המונים שביחד עם רשת קווי הרק"ל, רכבת ישראל והתחבורה הציבורית יביאו את המהפכה התחבורתית לגוש דן ולמדינת ישראל", אמר הבוקר מנכ"ל נת"ע, חיים גליק.
נועה אורן, משנה למנכ"ל המטרו, טענה כי שלב ההפקעות הוא אירוע משמעותי. "זהו שלב שיאפשר את התחלת ביצועו הלכה למעשה. על שטחים אלה תוקמנה תחנות עצומות ותעבור מנהרת המטרו. גוש דן וסביבתו עתידים לשנות את פניהם, שיגרת חיי הנוסעים והתנועה מכפר סבא עד לרחובות עתידים להשתנות".
עו"ד ענבל קנקה, סגנית מנהלת חטיבה, מקרקעין בחברה שלמעשה מנהלת את ההליך הוסיפה כי "הפקעת הקרקע בפרויקט המטרו היא אירוע מורכב, שנת"ע מתייחסת אליו ברגישות מיוחדת. יצרנו מנגנון שקוף והוגן לפיצוי וכן סל של פתרונות יצירתיים שיועמדו לרשות הנפקעים. נת"ע העלתה באתר האינטרנט שלה עמוד ייעודי עבור כלל בעלי הקרקעות שנדרשות להפקעה. בנוסף, מפעילה נת"ע צוותי יועצים מקצועיים שזמינים עבור הנפקעים".