בסוף השבוע האחרון נשבר גם למשרד התחבורה ממשבר הנמלים, מקצב העבודה האיטי בחיפה ובאשדוד ומהקנסות שחוטפים תעשיינים ויבואני סחורות מבעלי האוניות שנתקעות במים הישראלים. רשות הספנות אישרה לראשונה לנמל המפרץ בחיפה, הנמל הפרטי שמופעל בידי SIPG הסינית, לקבל ספינת מטען כללי. הנמל הצפוני, כמו נמל הדרום החדש באשדוד שיופעל בידי TIL ההולנדית, היה אמור בתחילה לטפל רק במכולות. אבל התור המתמשך והחשש שיתארך עוד יותר בשל תחלואת הקורונה שתקטין את מספר עובדי הנמלים הוותיקים הזמינים לעבודה, הביאו למתן ההוראה.
2 צפייה בגלריה
האונייה מארסק הורסבורג בנמל חיפה
האונייה מארסק הורסבורג בנמל חיפה
נמל חיפה
(צילום: דוברות נמל חיפה)
בתגובה הודיעה היום (ד') ההסתדרות על סכסוך עבודה בנמלים הוותיקים, בחיפה ובאשדוד, ועל כוונתה להשבית אותם כליל ב-1 בפברואר. בהסתדרות טוענים כי החלטת משרד התחבורה "נגועה בחוסר תום לב קיצוני", כי נפלה עליהם "באופן חד-צדדי, כרעם ביום בהיר ובניגוד מוחלט להבנות רבות שנים אשר היוו את הנחת העבודה בעת המשא ומתן לחתימת הסכמי הרפורמה בנמלי הים".
ממשרד התחבורה נמסר כי "אין כל בסיס משפטי להכרזה על סכסוך העבודה בעיתוי זה, בעיצומו של גל האומיקרון והעומסים הכבדים בנמלים הגוררים נזק עצום למשק. נקיטה בצעדים ארגוניים תהווה צעד לא אחראי והפרה חמורה ובוטה של התחייבות העובדים לשקט תעשייתי כפי שנקבע בהסכמים הקיבוציים".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו

השמחה של השרה מיכאלי הייתה מוקדמת

שרת התחבורה מרב מיכאלי הספיקה עוד בקיץ לבקר בנמל חיפה ולהכריז שהמשבר נגמר, לאחר שהושגו הסכמות על משמרות נוספות לעובדים בחיפה ותוספת של 50 עובדים זמניים באשדוד, אבל השמחה הייתה מוקדמת.
התור לכניסה לנמלים שבשיאו הגיע ליותר מ-70 אוניות אומנם התקצר וכרגע הוא כולל 53 אוניות, אבל רק הטיפול באוניות המכולות הואץ. אוניות המטען הכללי, שפריקתן עתירת כוח האדם מורכבת יותר ורווחית פחות לנמלים, המשיכו להתעכב, בהמתנה לרציף פנוי וגם בפריקה. נכון להיום רק שש מהאוניות שממתינות בתור לנמלים הן אוניות מכולות.
2 צפייה בגלריה
ועידת התחבורה של ידיעות אחרונות
ועידת התחבורה של ידיעות אחרונות
השמחה הייתה מוקדמת. מרב מיכאלי
(צילום: אביגיל עוזי)
בענף הספנות חששו מניסיון אחרון של ההסתדרות לנצל את כוחה ולהוריד את השאלטר על הסחר הימי של ישראל ולשבש את העבודה בנמלים ברגע האחרון לפני שנמלי חיפה ואשדוד הפרטיים נכנסים לעבודה מלאה ומפחיתים דרמטית מעוצמת השאלטר הזה, מה שיקרה רק באמצע 2022.
נשיא איגוד לשכות המסחר, עו"ד אוריאל לין, אמר בתגובה להכרזת ההסתדרות כי "לא ייתכן שמדינת ישראל תמשיך להתנהל תוך הפקרת אינטרסים של כלל המשק והמגזר העסקי על מנת להגן על אינטרסים עקרוניים של קומץ עובדים בנמלי הים. זוהי התנהלות שמתאימה יותר לרפובליקת בננות ולא למדינה מסודרת. ההסתדרות הכללית וועדי העובדים בנמלי הים חייבים לדעת שעליהם להשתתף באינטרס הלאומי הכולל. המצב בנמלים הביא לכך שבשנים 2020 ו-2021 היו פיגורים ממושכים מאוד בפריקת מטעני יבוא, במיוחד בפריקת מטעני מטען כללי וצובר, מה שהעלה מאוד את יוקר המחיה בישראל".
יצוין כי כבר חודשים ארוכים, מחשש לתגובת ההסתדרות, נמנעת המדינה מלאפשר לנמלים הפרטיים להפעיל חמישה רציפים שוממים ויקרי ערך, רציפים 7, 8 והמערבי בחיפה ו-25 ו-28 באשדוד. הודעת ההסתדרות עשויה לזרז החלטה על הפעלתם בזמן המשבר, מה שבטווח הארוך ייפגע עוד יותר בעובדי הנמלים הוותיקים. "לכל ברור שהשימוש ברציפים אלה יאפשר חיסכון זמן גדול בפריקת מטענים כלליים, ימנע הטלת עלויות נוספות, המוטלות ישירות על המגזר העסקי, על כלל המשק וכלל הציבור", הסביר לין. "עובדי הנמלים הוותיקים לא יפגעו במאומה אם בתקופת החירום הנוכחית ייעשה שימוש ברציפים אלה לצורך פריקת מטען כללי וצובר".