בגלל מחסור בתקציב: הפעילות של 13 תנועות הנוער בישראל עלולה להיפגע קשות ואף להיפסק כליל בקרוב. הסיבה: האחריות עליהן הועברה עם הקמת הממשלה הנוכחית ממשרד החינוך למשרד ההשכלה הגבוהה. התנועות קיבלו בשנה החולפת מימון של 114.9 מיליון שקל, אולם השנה הועברו להן מקדמות רק 47 מיליון שקל, מתוך תקציב של 93.7 מיליון שקל.
>>לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
גם כך, מאחר שאין עדיין תקציב מדינה מאושר, אפשר להעביר לתנועות הנוער רק כ-70% ממה שקיבלו בשנה הקודמת אבל עד עתה עברו רק כ-50% והמצב בשטח קשה. עד כה פוטרו מאות עובדים בשכר בתנועות, ואחדות מצויות בסכנת הפסקת פעילות מוחלטת. סיבה נוספת למצוקה התקציבית: תנועות הנוער לא התבססו כל השנים על תקציב קבוע אלא על תוספות תקציב ותקציבים קואליציוניים שניתנו להן ממשרד החינוך, אך כאמור, הללו הופסקו עקב מעבר תחומי האחריות בין המשרדים.
3 צפייה בגלריה
"מחזירים את פעילויות הקיץ"- הפגנה של כל תנועות הנוער בישראל בגן הוורדים מול ישיבת הממשלה
"מחזירים את פעילויות הקיץ"- הפגנה של כל תנועות הנוער בישראל בגן הוורדים מול ישיבת הממשלה
הפגנה של כל תנועות הנוער בגן הוורדים מול ישיבת הממשלה
(צילום: עמית שאבי)
מכה נוספת קיבלו תנועות הנוער ממשבר הקורונה שהביא לביטול פעילויות רבות. לפי שעה אוסרת הממשלה על תנועות הנוער לקיים כל פעילות הקיץ. החשש הוא שפעילות התנועות לא תוכל להמשיך ולהתקיים דווקא בתקופה שבה מציעים מומחים להפעיל ככל האפשר את בני הנוער, בגלל המחסור בלימודים פרונטליים. בתנועות הנוער מעריכים את הפגיעה הכלכלית כתוצאה ממשבר הקורונה בכ-50 מיליון שקל, וזאת בלי קשר למימון השוטף שנתקע. אם הכספים לא יועברו, תנועות הנוער יושבתו כבר בפתיחת שנת הלימודים בעוד כחודש.

"העברת סמכויות בלתי ברורה מסיבות פוליטיות"

כאמור, הסיבה העיקרית למצב היא ההחלטה להעביר את האחריות על תנועות הנוער ממשרד החינוך (כיום בראשות יואב גלנט) למשרד ההשכלה גבוהה והמשלימה של זאב אלקין. בכיר במערכת החינוך אמר כי "לא ברור מה קשורים ילדים בני 12 למשרד להשכלה גבוהה. העברת הסמכויות בלתי ברורה, ונוצרה רק מסיבות פוליטיות". בתנועות הנוער חוששים מהעתיד ומדברים כבר בגלוי על הפסקת הפעילות. נפתלי דרעי, מזכ"ל מועצת תנועות הנוער, הזהיר כי "קיים חשש כבד לקריסת תנועות הנוער בספטמבר". לדברי מזכ"ל בני עקיבא, יאיר שחל, "תנועות הנוער הן החמצן של ישראל, וחובת המדינה לשחרר את כל החסמים על מנת שיוכלו לקיים את הפעילות".
מזכ"ל תנועת הצופים, קלי כהן: "ממשלת ישראל עלולה למחוק את תנועת הצופים". לדברי רועי תשובה, סמנכ"ל מועצת תנועות הנוער, "תמיד היינו קרובים ללב של שר החינוך והמנכ"ל ותמיד הם נתנו לנו תקציבים וקידמו אותנו, גם מעבר לבסיס התקציב. עכשיו תנועות הנוער נפלו בין הכיסאות ובגלל חוסר הוודאות של התקציב והמעבר בין המשרדים לא מעבירים לנו יותר תקציב. מאות עובדים בתנועות מפוטרים וסוגרים מחלקות".
3 צפייה בגלריה
יואב גלנט וזאב אלקין
יואב גלנט וזאב אלקין
שר החינוך יואב גלנט והשר להשכלה גבוהה זאב אלקין
ומה אומרים במשרדים האחראים? ממשרד ההשכלה הגבוהה נמסר: "האתגרים התקציביים של תנועות הנוער אינם נובעים מהמעבר ממשרד החינוך למשרד ההשכלה הגבוהה, אלא מכך שחלק מתקציבי תנועות הנוער וארגוני הנוער במשך שנים אינם מעוגנים בבסיס התקציב והיו תלויים בכסף קואליציוני. השר אלקין מנהל מו"מ נחוש מול האוצר בדרישה להבטיח את המשך התקצוב והפעילות התקינה של תנועות וארגוני הנוער באותם היקפים כפי שזה היה בשנה שעברה. השר מקווה שאנשי משרד האוצר יבינו שבתקופה שאנחנו נמצאים בלתי אפשרי לא לספק פתרונות תקציביים לתנועות הנוער".
משרד החינוך: "לאורך כל השנים המשרד תיעדף את פעילות תנועות הנוער. לצערנו, בשנה האחרונה התנועות לא זכו לתוספת בשל אי-אישור תקציב המדינה".