רשת מקדונלד'ס תעניק הטבה לציבור הצרכנים בשווי של חמישה מיליון שקל - כך הוסכם במסגרת פשרה שהוגשה וקיבלה אתמול (א') את אישור בית המשפט המחוזי בתל אביב. הסדר הפשרה הושג במסגרת בקשה לאישור תביעה ייצוגית שהוגשה בשנת 2019 נגד חברת "אלוניאל", זכיינית רשת מקדונלד'ס בישראל.
במסגרת התובענה, טען המבקש באמצעות עו"ד ליאור להב, ממשרד להב עורכי דין, כי הוא וילדיו רוכשים מעת לעת את מוצרי מקדונלד'ס במרכזים המסחריים שבהם יש לה סניפים בארץ. נטען כי עניינה של הבקשה בעריכת הסכמים בין חברת "אלוניאל" לבין בעלי מרכזים מסחריים, "על יסודם הסכימו בעלי מרכזים מסחריים אלו להימנע מלאפשר לרשתות ההמבורגר בענף המזון המהיר המתחרות במקדונלד'ס, לפתוח סניפים במרכזים המסחריים שלהם או לחלופין, הסכימו כי דמי השכירות שמשלמת מקדונלד'ס ישראל לבעלי מקרקעין אלו יופחתו ככל שאלו יאפשרו למתחרותיה להקים חנויות מתחרות במקדונלד'ס".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
ארוחת ילדים. אחת מההטבות
ארוחת ילדים. אחת מההטבות
ארוחת ילדים. אחת מההטבות
(צילום: מקדונלד'ס)
במסגרת הבקשה, נטען כי הסכמים אלו עולים לכדי הסדר כובל ומדובר "בניצול הכוח המונופוליסטי של מקדונלד'ס ישראל, באופן שהפחית את התחרות בעסקים ופגע בציבור...". מנגד, מקדונלד'ס הכחישה את טענות התובע וטענה כי שוק רשתות המזון המהיר של ההמבורגר אותו הגדיר התובע, הכולל שני מתחרים בלבד למקדונלד'ס (בורגר ראנץ' ובורגר קינג) הוא חסר שחר, שכן מקדונלד'ס מתחרה ביותר מעשר רשתות המבורגרים, והיא איננה בעלת מונופולין. עוד טענה כי תחום ההמבורגרים הינו אחד התחומים התחרותיים בישראל, וכי מחירי ההמבורגר של מקדונלד'ס הגונים ומהנמוכים בישראל, ולכן לא הוכח כי נגרם נזק.
בסופו של יום, בעקבות המלצת השופטת רחל ברקאי, פנו הצדדים לגישור והגיעו להסדר פשרה שאושר אתמול. כאמור, על פי ההסדר, הרשת תעניק הטבה לציבור הצרכנים בשווי של חמישה מיליון שקל על דרך הנפקת שלושה סוגי שוברים: שובר לארוחת ילדים, שובר לארוחת סלט ושובר לארוחת מק רויאל. הוסכם כי השוברים יימסרו לידי 10 עמותות העוסקות במתן עזרה לציבור הנזקקים. כל עמותה תקבל כמות שוברים אשר תשקף שווי ארוחות בסך של 500 אלף שקל.
העמותות להן יונפקו השוברים הן: פיתחון לב, כנפיים של קרמבו, קרן לב"י האגודה למען החייל, ארגון לתת, איל"ן אגוד לילדים נפגעים, אלו"ט, אקים, עמותת לשובע, גדולים מהחיים וילדים בסיכוי - המועצה לילד החוסה.
הוסכם בין הצדדים כי מקדונלד'ס תעניק את ההטבה בתוך 24 חודשים מהמועד בו פסק הדין המאשר את הסדר הפשרה יהפוך לסופי. השופטת אישרה ההסדר וקבעה כי "נחה דעתי כי בהינתן העובדה כי פיצוי כספי לחברי הקבוצה אינו מעשי, הרי שבבחירת הפתרון של חלוקת שוברי קניית מזון לעמותות, ניתן מענה מגוון ורחב לצרכני המזון שמשווקת מקדונלדס. היקף הפיצוי שווה לכ-110 אלף ארוחות בשווי של כחמישה מיליון שקל, הטבה לצרכן".
עו"ד ליאור להב, בא כוח המבקש מסר בתגובה: "בזכות בקשה לאישור תביעה ייצוגית תקדימית זו יזכו עמותות רבות בשוברים לקניית ארוחות בהיקף כולל של חמישה מיליון שח והושג צדק פואטי".