מחירי הדלק מזנקים בחודש פברואר. כך הודיע היום (א') משרד האנרגיה. זאת אחרי שבדצמבר הוזל הדלק ב-24 אגורות, ובינואר בעוד אגורה. בחצות הלילה שבין שני ושלישי מחיר הדלק יעמוד על 6.71 שקל לליטר בנזין 95 אוקטן נטול עופרת בשירות עצמי, עלייה של 34 אגורות ביחס לחודש הקודם. מדובר במחיר הדלק הגבוה ביותר שנרשם מזה שבע שנים, מאז דצמבר 2014.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
העלייה הדרמטית בחודש אחד במחירי הדלק מזה תקופה ארוכה, צפויה להשפיע על תחומים כלכליים רבים ובראשם האינפלציה. השפעת עלייה כזאת על מדד המחירים לצרכן נאמדת ב-0.2% עד 0.3%, והיא תשפיע על המדד של פברואר, שיפורסם באמצע מרץ. מחירי התעבורה ביבשה, בים ובאוויר יעלו ויחד עמם אין מנוס מהעלאת מחירי התובלה ומחירי שירותים ומוצרים שמרכיב מחיר הדלק בהם רב, בעיקר בתעשיות מסויימות. ההתייקרות המשמעותית צפויה להביא גם לדרישות להעלות את מחירי הנסיעה בתחבורה הציבורית ולדרישה לייקור תעריף הנסיעה במוניות.
ההשפעה על מדד המחירים לצרכן צפויה להוביל לאינפלציה מעבר לחזוי בחודש פברואר ולקדם את העלאות הריבית במשק, כדי למתן את התייקרויות. בארה"ב צפויה העלאת ריבית בעוד שישה שבועות, ב-16 במרץ, ובבתי ההשקעות בארץ גוברות ההערכות שבנק ישראל יעלה את הריבית הבסיסית בישראל לראשונה מאז נובמבר 2018 ב-11 באפריל משיעור השפל של 0.1% לשיעור של 0.25% לשנה. במקרה כזה תעלה ריבית הפריים מ-1.6% לשיעור של 1.75% לשנה, עלייה שצפויה לייקר את תשלום החזרי המשכנתאות החודשיים ולמתן את נטילת המשכנתאות ואת רכישת הדירות שהגיעו לשיא בחודשים האחרונים.
חן בר יוסף, מנהל מינהל הדלק במשרד האנרגיה, מסר כי "מחירי הנפט בשווקים הבינלאומיים עולים באופן רצוף כבר שישה שבועות. הסיבה המרכזית לעליות הינה חזרה לתפקוד כמעט מלא של משקים רבים במדינות שונות בעולם, ולעומת זאת חזרה איטית יותר של אסדות הפקה ברחבי העולם. בנוסף לפער המצומצם בין ביקוש להיצע, המתיחות בגבול רוסיה-אוקראינה והשלכותיה הגיאופוליטיות מייצרות חששות למקורות אנרגיה ומכאן לעליית מחירים. כמו כן עלייה קלה בשער החליפין של הדולר תרמה אף היא לעליית המחיר פה בישראל".

ממה מורכב מחיר הדלק?

חישוב מחיר הדלק נעשה לפי מחירו באגן הים התיכון חמישה ימי עסקים לפני מועד פרסום המחיר החדש בישראל לחודש הבא, בשקלול של שער הדולר, מחיר הנפט עלה בימים האחרונים בעולם לכ-87 עד 88 דולר לחבית, ושער הדולר בישראל עלה בכ-2.5%, מה שמשפיע על חישוב מחיר הדלק. אולם, הרכיב המשמעותי הוא עדיין מס הבלו שמהווה 3.13 שקלים מתוך המחיר - 47% מהמחיר. בנוסף, המע"מ יעמוד החודש על 0.97 אגורות - 15% מהמחיר.
מאז 2006, אז התחיל משרד האנרגיה לפרסם את מחירי הדלק באתר האינטרנט שלו, המחיר הנמוך ביותר עמד על 4.79 שקל לליטר בתדלוק עצמי לפני שנה וחצי - במאי 2020. לפני התפרצות הקורונה בישראל, שהורידה את מחירי הדלק לשפל של כל הזמנים, מחיר הדלק עמד על 5.92 שקלים במרץ 2020. המחיר הגבוה ביותר נרשם בספטמבר 2012 אז עלה ליטר אחד בשירות עצמי 8.12 שקל.
74% ממחיר ליטר דלק הם מיסים והוצאות שיווק, כך שמחיר הדלק עצמו הוא למעשה רק 26% מהמחיר לצרכן. ישראל היא אחת המדינות עם שיעור המיסוי הגבוה ביותר בעולם על דלק. במשרד האוצר חוששים כי כבר בקרוב יירדו הכנסות המדינה ממיסים על דלק למכוניות בשל המעבר המהיר יחסית למכוניות הנוסעות על טעינה בחשמל. מהסיבה הזאת כבר מכינים באוצר שיטות מיסוי חדשות, שיפצו על ההפסד. בין השאר מוצע לגבות מס לפי הנסועה - מי שיסע יותר קילומטרים ישלם יותר - וכמו כן גביית אגרות גודש בכניסות לערים הגדולות.