מילואימניקים והוריי חיילים עתרו נגד אי הפעלת התחבורה הציבורית בשבת: כמעט חודשיים לאחר הפסקת תנועת הרכבות בסופי השבוע בעת הלחימה, הוגשה הבוקר (ראשון) עתירה לבית המשפט העליון של עשרות מילואימניקים והורים לחיילים, יחד עם תנועת ישראל חופשית ובאמצעות משרד עו"ד קלעי רוזן ושות' כנגד משרד התחבורה ומשרד הביטחון, על החלטתם שלא להפעיל תחבורה ציבורית בשבת.
העתירה הוגשה שבוע לאחר שחשפנו ב-ynet כי הופסקו הסעות בסופי שבוע מבסיס סודי למרכז - הסעות שהוחזרו לחיילים בעקבות הפרסום. במסגרת העתירה קובעים העותרים שההחלטה על אי הפעלת תחבורה ציבורית בשבת בעת מלחמה התקבלה באופן לא תקין ובלי תשתית עובדתית מינימאלית. העותרים דורשים מהמדינה לקיים הליך מנהלי סדור לבחינת מעני התחבורה לכוחות הביטחון במהלך הסופ"ש.
1 צפייה בגלריה
עומסים קשים בתחבורה הציבורית בימי ראשון בבוקר
עומסים קשים בתחבורה הציבורית בימי ראשון בבוקר
חיילים עולים לאוטובוס
(צילום: אסף זגריזק)
מדובר בעתירה הראשונה שהוגשה בנושא, בה הפונים הם גם אנשי מילואים אשר נפגעו בעצמם וממשיכים להיפגע מבחירת משרד התחבורה והביטחון, שלא להפעיל תחבורה ציבורית לחיילים בשבת. בישראל חופשים טוענים כי עשרות העותרים מייצגים מאות רבות נוספים שפנו אליהם בסוגיה.
בנוסף, מדגישים העותרים את המחדל המהותי בכך שבאף שלב לא פעל משרד הביטחון על מנת למפות את צרכי משרתי כוחות הביטחון בסדיר ובמילואים, כדי לספק את הנתונים והצורך עבור משרד התחבורה. העותרים דורשים מהמדינה לקיים הליך מנהלי סדור לבחינת מעני התחבורה לכוחות הביטחון במהלך הסופ"ש.
בעתירה כותבים העותרים כי אי הפעלת תחבורה ציבורית בשבת מקצרת לדברי לובשי המדים את זמן שהייתם (הקצר גם כך) בביתם לצורך התרעננות. "עשרות חיילי מילואים וסדיר שקיצרו את החופשה אליה יצאו אך ורק בשל היעדר אפשרות לחזור לבסיס במהלך סוף השבוע… חיילים מתארים עיסוק אינסופי במציאת טרמפים לבסיס וחזרה. הם מלינים שהם חייבים לנהוג לאחר משמרות ארוכות כשהם עייפים.
"במצב הנוכחי מי שמחרפים את נפשם בהגנה על המדינה אינם מקבלים את האמצעים המינימליים על מנת לראות את משפחתם בחופשה המקוצרת שניתנת להם. במצב זה, בו למעלה מ-70 ימים חיילים וחיילות נדרשים להגיע באמצעות כלי רכב פרטיים למשמרות בסופי השבוע, לממן מכיסם את העלויות הכרוכות בכך, ולסכן את עצמם בנהיגה במצבי עייפות, לצד היותו בלתי חוקי, הוא גם בלתי מתקבל על הדעת ומהווה סכנה ממשית לעצמם ולמדינה". נכתב בעתירה.
עוד עולה כי מאות החיילים בסדיר במילואים ומשפחותיהם שפנו אל תנועת ישראל חופשית דיווחו כי ל-93% מהם לא נמצאה אלטרנטיבה על ידי הצבא. רבים מהם, כ-40%, נושאים בהוצאות כספיות, או שתלויים בהורים או בני משפחה (כ-32%) כדי למצוא פתרון ליציאה והגעה לבסיס. כ-19% מהפונים סיפרו כי ויתרו על יציאות התרעננות וחזרה למשפחה כי לא נמצא להם פתרון איך לצאת או לחזור לבסיס ו-5.3% תיארו מצב בו נהגו במצבי עייפות קיצונית.
אורי קידר, מנכ"ל ישראל חופשית, הוסיף: "כמעט שלושה חודשים לתוך המלחמה הארורה הזו, ובתור איש מילואים שמגויס מאז תחילת המערכה, מעל הכל, אני מתבייש שעדיין צריך לעסוק בכך. העובדה שלחיילי צה"ל לא מתאפשרים התנאים הבסיסיים למלא את תפקידם מחד ולהגיע לביתם ככל הניתן מאידך, היא אירוע מביך, וכך גם העובדה שאחרי כל כך הרבה עיסוק בנושא, אנו נאלצים לפנות לבית המשפט העליון כדי לטפל בכך. טוב יעשו משרד הביטחון ומשרד התחבורה אם יתנצלו לאלתר בפני החיילים, יקחו אחריות ויטפלו בנושא מבלי שנדרש לדיון המשפטי בעניין".