נתוני תקציב המדינה של ישראל הם חסרי תקדים. חישובים אחרונים שנעשו היום (שני) במשרד האוצר העלו כי זה החודש הרביעי ברציפות בו יש עודף בתקציב המדינה בהיקף גבוה (כלומר, יותר כסף נכנס לקופת המדינה מאשר יצא).
בעקבות כך, הגירעון בתקציב ב-12 החודשים האחרונים צומצם עד כדי 0.6% מהתוצר, וייתכן שאף פחות מכך. באוצר ציינו כי ישראל עלתה מהמקום השלישי לפני חודש למקום הראשון בעולם בגירעון הנמוך שנה לאחור: "אין מדינה בעולם שבה הגירעון נמוך כל כך ומתקרב לאפס".
מי שבישר על הנתון המפתיע הוא שר האוצר אביגדור ליברמן, שדיווח היום על הנתונים הראשוניים אודות העודף בקופת המדינה בישיבת ישראל ביתנו בכנסת לרגל תחילת מושב הקיץ. "זו פעם ראשונה מאז קום המדינה שמעל ארבעה חודשים ברצף ההכנסות עולות על ההוצאות", חשף ליברמן והוסיף: "בשנת 2019, טרום משבר הקורונה, התנהלה כלכלת בחירות, ואנחנו היינו כבר אז בגירעון של מדינת עולם שלישי - 3.7%. הגירעון גדל אחר כך לממדים עצומים בשל הצורך לממן בעשרות מיליארדי שקלים את המאבק במגפה, ואת תשלום המענקים והפיצויים לאזרחים ולעסקים בארץ. עכשיו הגענו לגירעון של 0.6%".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
אביגדור ליברמן
אביגדור ליברמן
השר אביגדור ליברמן בישיבת הסיעה
(צילום: יואב דודקביץ')
מאז תחילת השנה יש כאמור עודף בתקציב המדינה, שלאחר שלושה חודשים הסתכם כבר ב-24 מיליארד שקל, מה שאפשר למשרד האוצר להפחית את ההכנסות מהמס על הדלק והסולר ב-870 מיליון שקל בחודש שעבר, תוך הפחתת המחיר לצרכן במחצית השקל. בחודש אפריל נרשם שוב עודף של מיליארדי שקלים בהכנסות המדינה מול הוצאותיה.
בו בזמן שפוליטיקאים וארגונים חברתיים דורשים כבר לחלק כספים מתוך העודפים לשכבות החלשות ולתמיכה במגזרים שונים, וכמו"מ לעוד הפחתות מיסים, אמר שר האוצר כי "גם היום מי שחושב שאנחנו נראה תופעת קניבליזם בתקציב הזה טועה. לא אתן יד במשמרת שלי להוצאת כספים כזאת, ולא תהיה כלכלת בחירות".
לדבריו, הוצאה כזאת לא עוזרת: "זה לא מוסיף אלא רק גורע, גם פוליטית, אבל קודם כל פוגע קשות בכלכלת המדינה ולכן אני חושב שיש מספיק הכנסות ואנחנו מסוגלים להעמיד תקציב שטרם ראינו במדינת ישראל, גם מבחינת היקף הנושאים שהוא מכסה, ונגיש תקציב אחראי ורציני שגם יתכתב עם חמשת המ"מים של ז'בוטינסקי, אבל גם עם כלכלה חופשית ברוח אותו ראש בית"ר".
ממשרד האוצר נמסר כי נתוני התקציב הסופיים יפורסמו מחר, ואכן צפויים להיות בסביבות סדר הגודל של הגירעון שנה לאחור, כפי שהודיע היום השר ליברמן.