ועדת הפנים של הכנסת אישרה היום (שלישי) ללא מתנגדים את אחד הפרקים החשובים ביותר ומעוררי המחלוקת בחוק ההסדרים - היתר להמרת עד 50% משטחי המשרדים המתוכננים בכל הארץ לדירות.
מדובר במה שמוגדר הן במשרדי האוצר, השיכון ובבנק ישראל כמהפכה של ממש בתחום הבנייה בארץ. ברשויות המקומיות ובקרב הקבלנים התנגדו תחילה בתקיפות ליוזמה לחוקק את החוק החדש, אך ההתנגדות פחתה לאור שינויים בחוק, שיגבירו את סמכויות ועדות הבנייה המקומיות.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
אתר בנייה
אתר בנייה
(צילום: shutterstock)
לפי יוזמי החוק, בעקבות שינוי דפוסי העבודה בעת משבר הקורונה ומעבר עובדים רבים לעבודה מהבית - נוצר עודף במשרדים ובשטחים המיועדים לבניית משרדים. לעומת זאת נגרם רוב משבר הדיור בארץ בשל ביקושים רבים יותר באופן מובהק לקניית ולשכירת דירות מאשר ההיצע הקיים בשוק. "החוק הזה מביא למעשה לשינוי מתבקש בשוק הנדל"ן בישראל ויתרום לבלימת העליה במחירי הדירות", טענו היום במשרד האוצר.
ועדת הפנים אישרה בכך סופית לקריאה שניה ושלישית את פרק השכירות המוסדית שהוא מפרקי חוק ההסדרים העיקריים לשנים 2021-2022. זאת לאחר שהממשלה הסכימה לדרישת הוועדה, והרחיבה את סמכות הוועדות המקומיות הלא עצמאיות להקנות זכויות בניה מוגדלות עד 50% במתחמי דיור להשכרה. כמו כן הורחבה הסמכות הזו לכל סוגי הקרקעות.
ועדות מקומיות עצמאיות יוכלו להרחיב את אחוזי הבניה עד 200%, אם אין להן תוכנית כוללנית. אם יש תוכנית כוללנית, אפשר יהיה להרחיב את אחוזי הבניה עד 60%, ועד 120% באישור הוועדה המחוזית.
מדובר בשילוב דיור להשכרה באזורי תעסוקה, תוך עירוב שימושים. היזמים שיבנו לשכירות ארוכת טווח יקבלו תוספת זכויות בניה.
בוועדה הוסבר כי כיום שוק השכירות מהווה 30% מסך שוק הדיור, כשהדיור המוסדי הוא פחות מאחוז. אנשים מעדיפים לרכוש דירה כי שוק השכירות אינו אטרקטיבי, וזאת למרות שלאחוז ניכר אין את ההון העצמי שמאפשר רכישה ליד אזורי ביקוש. מטרת החוק היא לכן להציע שכירות טובה ויציבה, שתאפשר מוביליות, תעודד מעבר לאזורי תעסוקה, ותגדיל את ההיצע של יחידות הדיור.
יצוין, כי על פי הצעתו של ח"כ איתן גינזבורג, הממשלה תצטרך לשקול בין היתר גם מבחני הכנסה לזכאים לשכירות מוזלת.
בהתאחדות הקבלנים בוני הארץ הגיבו על אישור החוק - שהתקבל בהצבעה של שלושה חברי כנסת בלבד בעד החוק בוועדת הפנים - איתן גינזבורג (כחול לבן), שרון רופא אופיר (ישראל ביתנו) ויסמין פרידמן (יש עתיד), ללא שום מתנגדים - ואמרו כי "מנהל התכנון, משרד האוצר וחברי הכנסת קיבלו את ההחלטה על בסיס נתונים לפיהם, יש כיום תוכניות בכלל המדינה למיליוני מטרים רבועים של משרדים כשברור שחלק ניכר מהן לא יצאו לפועל בשל חוסר כדאיות. מדובר, כך אמרו נציגי הקבלנים, בתוכניות שחלק גדול מהן היו נשארות על הנייר ללא החלטה לשלב בהן דירות".
מעבר לכך, אמר נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, ראול סרוגו: "מדובר בצעד חשוב מאוד להגדלת היצע הדירות. אנחנו מברכים על ההחלטה של השרים וחברי הכנסת לקבל את הצעת ההתאחדות שהוצגה לממשלה כבר לפני מספר שנים. זהו צעד שיגדיל את היצע הדירות באזורים בהם שטחי המשרדים לא יצאו לפועל, וזהו נדבך נוסף בבלימת מחירי הדירות בישראל".