רשת בתי המלון פרימה, שמפעילה 14 בתי מלון בארץ, ממשיכה להתרחב ותקים מלון חדש בנתניה, צמוד למלון דויד טאור, בהשקעה של 60 מיליון שקל. המלון יוקרם בשותפות עם קרן בבעלות משקיעים יהודים צרפתים, זאת בנוסף למלונות חדשים שיקימו בתל אביב.
ענף המלונאות היה בשנים האחרונות בסוג של קיפאון בארץ, למעט בתל אביב, שם נוספו מלונות חדשים. אבי דור, מנכ"ל פרימה, שבבעלות משפחת מוסקוביץ מארה"ב, מסביר איך ההאטה בענף הנדל"ן ועליות הריבית משפיעה גם על הקמת מלונות חדשים, למה להשקיע בבניית מלון בלבד לא כלכלי כיום ומה מתכננת הרשת.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
1 צפייה בגלריה
מנכ"ל פרימה, אבי דור
מנכ"ל פרימה, אבי דור
מנכ"ל פרימה, אבי דור
המלון החדש בנתניה יהיה רק חלק מבניין שתקימו עם עירוב שימושים, מה הסיבה לכך? "גובה הריבית כיום הופך לכמעט לא כדאי מבחינת החזר השקעה לבנייה של מלון ללא עירוב שימושים. צריך לזכור שהמלונות החדשים שנפתחים היום בקצב, ההחלטה על ההשקעה בהם התקבלה לפני שנים כשהריבית הייתה כמעט 0. כיום, עלות הכסף והקרקע כל כך יקרה, עם ריבית של 7% אתה צריך להכפיל את הרווח כדי להחזיר את ההשקעה. לכן רשתות שרכשו מלונות, בכמות, בעסקאות ממונפות, יכולות למצוא עצמן בבעיה".
דור מוסיף: "עלות חדר במלון, בגלל יוקר הקרקע, מגיעה לכ-2 מיליון שקל. במחירים האלה יש אלטרנטיבות מתגמלות יותר לכסף. בעבר הרחוק יכולת לבדל את עצמך עם טלוויזיה בחדר ומיזוג אוויר. היום לאורחים יש דירות יפות ומעוצבות יותר מהמלונות, ולכן, במיוחד באיזורי ביקוש, חייבים השקעה גדולה יותר בחדר ולא כלכלי לקנות נכס נדל"ני במינוף. לכן, ללא עירוב שימושים, כמו דיור מוגן ומגורים, במיוחד באיזורי ביקוש כמו לדוגמא ת"א, בהם הקרקע יקרה וללא חוסן פיננסי מבית, להקים רק מלון, לא משתלם".
על המלון בנתניה אמר מנכ"ל פרימה: "רכשנו את המגרש. הצרפתים יקנו את זכויות המגורים בבניין ואנחנו את זכויות המלון שייפתח בעוד שלוש שנים. מלון עממי עם נוף לים, צמוד לשדרה המרכזית בעיר ומול הירידה לחוף הים למשפחות.
מה אתם מתכננים בת"א? "פרויקט מדהים באלנבי 81, בסגנון מלון נורמן. זה בניין שהיה בניין מגורים בשימור מחמיר, ועוד בניין מאחוריו. רכשנו אותם לפני ש שנים ב-80 מיליון שקל. כיום הם שווים לפחות פי שניים. במלון יהיו 106 חדרים, בריכה על הגג, מסעדה, חדר כושר. הוא נמצא בקטע של אלנבי שמתוכנן להיות מדרחוב (משדרות רוטשילד עד רחוב ברנר). סה"כ יושקע בפרויקט 180 מיליון שקל, והוא צפוי להיפתח בעוד ארבע שנים. לא רחוק משם, באלנבי 75 יש לנו מלון בוטיק ששיפצנו והשקנו לפני כשנתיים בבניין בבעלותנו".
כל יום נפתח מלון בוטיק חדש בת"א. העיר לא סובלת מעודף חדרים? "הבעיה שלנו זה לא עודף חדרים או תחרות. הבעיה של הענף זה 'הפיקים'. כל הזמן עליות וירידות. משנת שיא בתיירות להדממה בקורונה, מההתנפלות אחרי הקורונה להאטה כעת. אגב, כמות אנשי העסקים מחו"ל שמגיעים לת"א לא חזרה למספרים שלפני הקורונה. פרימה כרשת אורבנית סבלה בקורונה, אבל היכולת שלנו כמלונאים לטפל במשברים משתכללת כל הזמן. היום אם אתה רוצה לצמוח כרש אתה צריך להביא יכולות מהבית, למזלנו יש לנו".
כרשת אורבנית, מה עם הטרנד שכבש את ישראל מאז הקורונה - מלונות בטבע? הרבה רשתות רכשו או חכרו בתי הארחה בקיבוצים. "הקיבוצים מיקום מצוין לנופש עם תוכן וטבע, אבל גם הם מחפשים תשואות ודורשים מחיר. בכלל לא קל להתעסק עם קיבוצים כשיש לך 100 בעלי בית שצריך להגיע איתם להסכמות ומנהל מקרקעי ישראל שם ברקס. יש לנו בתכנון מלון טבע בגליל".
בשנים האחרונות רשתות ישראליות פרצו לחו"ל, כמו למשל פתאל ובראון. גם אתם מתכננים מהלך דומה? "אנחנו רוצים לצאת לאירופה. בניגוד לאחרים אנחנו חברה פרטית שיודעת את גבולות יכולת ההשקעה והתשואה להון. כיום באירופה התשואה על הנכס טובה יותר, לא בלונדון או פריז. אנחנו נתמקד במרכז אירופה כמו אוסטריה וגרמניה. הקורונה עיכבה אותנו. אנחנו לא מעוניינים להיכנס רק לניהול, אין לנו בזה יתרון מיוחד. אנחנו מתעניינים גם בנדל"ן, לרכוש את הנכס".
סלינה, שהתרחבה במהירות בעולם הציגה לאחרונה הפסד משמעותי. מה לדעתך הבעיה ברשת? "כלקוח אתה בחוף בקוסטה ריקה עם ג'וינט ביד הכל נראה סבבה, וגם מחיר הנכסים שם זול בהשוואה למערב. כשזה מגיע לאירופה, החדר כבר נראה לך פחות. יש כמה חברות מלונאיות שחותמות על הסכמי שכירות לנכסים במחירים שלא יוכלו לעמוד בהם כי גובה השכירות מחייב מחיר גבוה לחדר, שספק רב אם אורח ישלם".