"תגידו", אני שואלת אותם באמצע הריאיון. "אתם גם רבים לפעמים או שכל הזמן אתם באידיליה? ואם כן, על מה?"
ב"אותם" הכוונה היא לבני זוג זה 42 שנים, שנראה כאילו נפגשו רק אתמול. הוא - קובי אשרת, בן 78, המוזיקאי, המנצח, המלחין והמעבד, חתן פרס אקו"ם ופרס אמ"י, שחתום על מעל 1,500 לחנים ויצירות מוזיקליות. היא - עדה תומר אשרת, שחגגה לאחרונה 75, הייתה עד 2014 בעלת אחד הבוטיקים הנחשבים במדינה, והיום המנהלת שלו והאישה שאיתו. והם ביחד זה אומר ביום ובלילה, בבריאות ובחולי, בחיוך ובכאב, כשהמעטפת לכל אלו היא אהבה עצומה והערצה הדדית. "אנחנו לא רבים, אנחנו מתווכחים", הוא משיב לאחר רגע של הרהור. "יש בינינו ויכוח עתיק יומין על מה יותר חשוב: מילים או מנגינה. אם יצמידו לי אקדח לרקה וישאלו מה יותר, אשיב: מילים".
"ואת זה אומר מי שחתום על מספר עצום של יצירות?" היא תמהה בקול. "בעיניי, זה שילוב של שניהם".
4 צפייה בגלריה
(צילום: הלה עמנואל)
"לא", הוא מתעקש, "והוכחתי לך את זה כבר כמה פעמים. קחי את השורה הראשונה של השיר 'Strangers in the Night’ שהלחין Bert Kaempfert למילים של צ'רלס סינגלטון ואדי סניידר, ושר פרנק סינטרה. אני רק אומר את המילים 'זרים באפלה', וכל מי ששומע את השיר כבר נכנס לסרט ורוצה את ההמשך. קחי את אותו לחן ותתחילי אותו במילים: 'סנדוויץ' עם גבינה'. לא נראה שהיית רוצה להמשיך להקשיב. כי מה נשאר מהשיר?
"רואה?", מסכמת עדה. "בנושא הזה אנחנו לא מגיעים להסכמה".
עם יד על הלב. הייתי מאחלת לכל הזוגות, שנמצאים יחד כבר 42 שנה, 25 שנה מהן נשואים, ולאחרונה חידשו נדרים, שזה יהיה נושא הוויכוח שלהם.

ההיכרות: "התחלנו לדבר, ומרגע לרגע היא יותר מצאה חן בעיניי"

אשרת נולד בחיפה בשם יעקב ונטורה להורים שעלו מסלוניקי שביוון. לאחר שסיים לימודים תיכוניים התגייס ללהקת פיקוד צפון ומשם החלה הקריירה המוזיקלית שלו. על שמו רשומים נכסי צאן ברזל במוזיקה הישראלית, כשאחד השיאים, ללא ספק, הוא "הללויה" בביצוע גלי עטרי וחלב ודבש, שהלחין למילים של שמרית אור וזכה במקום הראשון באירוויזיון 1979, כשאשרת גם ניצח על התזמורת. מלבד הלחנים ומוזיקה לסרטים, שימש כקונסול התרבות של ישראל בלוס אנג'לס. צד נוסף בעשייה שלו היא פעילות התנדבותית של עשרות שנים עם ילדים המתמודדים עם צרכים מיוחדים, משפחות שכולות ועוד. הוא אב לשלושה ילדים, כשבנו, יוני, הוא די.ג'יי ומפיק בעולם המוזיקה האלקטרונית, המופיע בשם "Ace Ventura".
4 צפייה בגלריה
(צילום: אלבום פרטי)
תומר אשרת נולדה וגדלה במושב שבי ציון שליד נהריה. לאחר שירותה הצבאי כמורה חיילת הכירה את נתן תומר (לימים בעלה של ירדנה ארזי. י.ו.), נישאה לו, והם עברו להתגורר בארצות הברית, שם נולדו שני ילדיהם. ב־1970, לאחר שאחותה היחידה נהרגה בתאונת דרכים, חזרה המשפחה לישראל, והיא פתחה את "בוטיק עדה" בכיכר המדינה בתל אביב, שהיה לאחד הנחשקים בקרב כל ה'מי ומי', בהיותו בוטיק ראשון של מותגי יוקרה.
סיפור היכרותם סוקר בהרחבה במשך השנים. זה קרה בסמוך לזכייה של "הללויה" באירוויזיון. תומר אשרת, שהיתה אז גרושה צעירה, הוזמנה על ידי חברה לאולפן טלוויזיה שאירח את אשרת. "החברה זיהתה אותי מרחוק, סימנה לי ביד להתקרב, והושיבה אותי בינה ובין קובי", היא מספרת.
4 צפייה בגלריה
(צילום: אלבום פרטי)
אשרת תמיד מספר, שבאותה תקופה עוד היה נשוי ואב מסור וכלל לא חשב לעזוב את הבית ולפרק את המשפחה. "התחלנו לדבר, ומרגע לרגע היא יותר ויותר מצאה חן בעיניי", הוא נוהג לשחזר את האירוע הגורלי מבחינתו. לאחר שלושה חודשי חיזור טלפוני היא הסכימה לפגישה, שהספיקה להם כדי להחליט לקשור את גורלם זה בזו.
18 שנים לאחר מכן הגיעה הצעת הנישואין. "במהלך יום ההולדת ה־50 של הזמרת אילנית", היא חוזרת 25 שנה אחורה, "בועז שרעבי הזמין אותי לרקוד. קובי 'הקנאי' הפסיק לנו את הריקוד, ואמר לי 'מה דעתך שנתחתן'? השבתי: מה בוער לנו?"
אז מה קובי, ככה זה עובד אצל גברים? קנאה מובילה להצעת נישואין?
"עכשיו תשמעי את הצד שלי", הוא משיב בחיוך. "בזמן הזה כבר 'שברתי את הראש' מה אני קונה לה מתנה ליום הולדת 50 שלה, שחל חודש לאחר מכן. היה לה כל דבר חומרי שאפשר לחשוב עליו, וכשראיתי את בועז רוקד איתה, הרעיון הבזיק לי כמו ברק לראש. שום קנאה, רק רעיון. אמרתי לעצמי: 18 שנה אנחנו זוג לכל דבר, הכול משותף, למה שלא אציע לה? יש מתנה משמעותית מזו? אז אמרתי לבועז: 'זוז הצידה', לקחתי אותה בזרועותיי ושאלתי אם תהיה לי לאישה. הרגשתי שזה נכון לפי האמונה שלי ביהדות. אבא שלי חינך אותי לאמונה, המסורת טבועה בדמי. הרגשתי שהנישואין ידגישו את האהבה שלנו וימצבו אותנו כמשפחה".
ב־27 באוקטובר 1997 הם נישאו. "הייתה מסיבת חתונה מטורפת בגלריה הוראס ריכטר ביפו על הים", מספר קובי. בחצות דפק מאיר ישראל על גונג ענק, שמנו לעדה זר על הראש, וחגגנו לה את יום ההולדת ה־50 כבעל ואישה. הילדים שלנו, החברים והאומנים שרו לה, והשפיעו עליה אהבה".

עדה על המאבק בסרטן והניצחון: "היום אנחנו מעריכים את החיים עוד יותר, קובי קורא תהילים בכל בוקר"

בשנת 2018 נקלעו בני הזוג לארבע השנים הקשות בחייהם. לתומר־אשרת התברר, שהיא חולה בסרטן ריאות גרורתי שלב 4, ותוך כדי הטיפול המסור בה, התברר לאשרת שגם הוא חולה בסרטן וזקוק להשתלת כליה. בזכות טיפול חדשני בה, ותרומת כליה של יואב מתתיהו לו, הם החלו לחזור לחיים ולשגרה. במאי 2021, תוך כדי השלמת הטיפולים, הותקפה עדה על ידי גבר ערום במהלך טיול עם הכלב מתחת לביתם ברמת אביב, שגרם לפציעה בראשה. "אחרי מה שעברנו מבחינה בריאותית בשנים האחרונות, זה היה הדבר האחרון שהיינו זקוקים לו, אבל ידעתי שאנחנו חזקים ונתגבר גם על זה. לאורך כל השנים והדרך בחרנו לעשות הכול כדי להישאר בחיים וביחד, וזה הצליח. היום אנחנו יודעים להעריך עוד יותר את החיים, קובי קורא תהילים בכל בוקר".
"נכון", הוא מוסיף. "כי כלום לא מובן מאליו. כשעדה חלתה, ידעתי שסרטן שלב 4 כמעט בלתי אפשרי לרפא. גם ידעתי שמצבי עם הכליה קשה. למזלנו הגדול, אלוהים אהב את שנינו ועברנו את התקופה הקשה ביחד. אני מודה לאלוהים בכל יום על שיצאנו מחדש לחיים מלאים".
כך, לפני כחודשיים חידשו הזוג נדרים באירוע מרגש בנוכחות המשפחה והחברים, ואז גם חגגו לעדה יום הולדת 75. "במשך ארבע שנים לא חגגנו, לא באמת שמחנו. גם בגלל הקורונה וגם בגלל המצב הרפואי שלנו. חידוש הנדרים ויום ההולדת שלי החזיר אותנו ביחד עם הילדים והנכדים למעגל השמחה".
4 צפייה בגלריה
(צילום: אלבום פרטי)
בימים אלו עמוסים בני הזוג בפעילויות, ולוקחים את העשייה קדימה. "השנה יצא מחזה שהשירים שלי בתוכו, וספר על הסיפורים שמאחורי השירים שלי", הוא משתף. "אני גם פותח בסדרת הרצאות לקהל הרחב ובבתי ספר. מרגש אותי לשמוע ילדים קטנים שרים שירים שלי ולא רק בגלל המוזיקה, אלא בזכות הטקסטים. אני רוצה שיידעו מי אלו לוין קיפניס ולאה גולדברג, שידעו שח.נ. ביאליק זה לא רק שם של רחוב".
כן, לשאול אותם איזה מהשירים של קובי הם הכי אוהבים, זה כמעט כמו לבקש מהורה לבחור 'בן מועדף'. "אני אוהבת את כולם ומעריצה שלו", אומרת עדה, "אבל אחד האהובים עליי במיוחד הוא "דרך ארוכה", שכתבה תלמה אליגון. "אני לא יכול לבחור שיר", מודה אשרת. "אני מעריץ של סטיבי וונדר ופול מקרתני. יש להם שירים, שאני יכול להצטער שלא אני הלחנתי את המילים".