חברת דירוג האשראי הבינלאומית פיץ' הודיעה היום (ג') על הצבת דירוג האשראי של מדינת ישראל, העומד על רמה של +A, תחת "מעקב שלילי" (Rating Watch Negative), זאת בשל שינוי בתפיסת הסיכון הגיאופוליטי בעקבות מלחמת "חרבות ברזל".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
משמעות ההודעה היא שבכוונת החברה לעקוב באופן תדיר אחר ההתפתחויות הביטחוניות באזור, ובמהלך ששת החודשים הקרובים, במקרה של הרעה משמעותית במצב הביטחוני, היא עלולה לבצע פעולת דירוג שלילית. לחילופין, היה והרעה כאמור לא תתממש, יוסר "המעקב השלילי".
1 צפייה בגלריה
טקס פתיחת הקו האדום של הרכבת הקלה
טקס פתיחת הקו האדום של הרכבת הקלה
ראש הממשלה נתניהו ושר האוצר סמוטריץ'
(צילום: רויטרס/Amir Cohen)
ההודעה הנוכחית אינה מהווה הורדת דירוג או הורדת תחזית הדירוג.
החשב הכללי באוצר, רו"ח יהלי רוטנברג, הסביר ל-ynet כי מדובר בהרעה של תחזית הדירוג לפני אפשרות שהדירוג יופחת אם המצב הביטחוני יוחמר עוד - בעיקר בגזרה הצפונית. "ידענו כבר לפני שלושה ימים שקיימת אפשרות של פגיעה כלשהי בדירוג של ישראל אולם כאן מדובר בינתיים בהרעה ולא בהורדת דירוג, מה שמבהיר שבחברת פיץ' עדיין מחזיקים מכלכלת ישראל כאיתנה ויציבה שאין בשלב הזה מקום להפחית לישראל את הדירוג עצמו".
הודעת החברה משקפת את החשש שלה מכך שהתרחבות העימות הנוכחי, ככל שיכלול גם עימות צבאי בקנה מידה נרחב עם מספר שחקנים נוספים ולאורך תקופה מתמשכת, עלול לגרום להתדרדרות בנתונים הפיסקליים. החברה מדגישה כי לא מדובר בתרחיש מרכזי, אולם היה ויתממש הוא עלול להביא לגידול מתמשך בהוצאה הממשלתית, ירידה בהכנסות המדינה, להוביל לפגיעה בסנטימנט הצרכנים והמשקיעים והרעה במדדי האשראי של ישראל.
החברה סבורה כי הסיכון בהתרחבות העימות עלה באופן משמעותי לאור חילופי האש התכופים בגבול לבנון וכן לאור ההתבטאויות של גורמים בכירים באיראן ובחיזבאללה. החברה מבהירה כי מחיר הרחבת העימות כאמור, עבור איראן וחיזבאללה, יהיה גבוה מאוד, וזאת בהמשך לאזהרותיהן של ישראל וארה"ב.
החברה מדגישה בהודעתה כי נוכח הכלכלה הדינמית בעלת ערך מוסף גבוה, מוכנות המדינה לעימות צבאי והיסטוריה של עמידות בפני עימותים מסוג זה, בשילוב עם מדדים פיסקאליים טובים, חשבונות חיצוניים חזקים וכריות נזילות גבוהות, לא סביר שעימות קצר באופן יחסי, המוגבל בעיקר לרצועת עזה, ישפיע על דירוגה של ישראל.
בתוך כך, כלכלני חברת דירוג האשראי סטנדרד אנד פור (החברה השלישית מתוך השלוש שמדרגות את ישראל) יגיעו בראשית השבוע הקרוב לישראל וכבר קבעו פגישות עם בכירי המשק. ככל הנראה ייפגשו הכלכלנים בנוסף לשר האוצר ונגיד בנק ישראל ובכירי המשק גם עם ראש הממשלה או עם יועצו הכלכלי. החברה צפויה לפרסם דוח מיוחד על כלכלת ישראל ימים אחדים לאחר קיום הפגישות עם בכירי המשק בישראל.