חברת דואר ישראל ייקרה משלוח חבילות לחו"ל מבלי להודיע לצרכנים ששולחים חבילות דרך האתר שלה, ומבלי שחלק מהעובדים ידע על ההתייקרות. לקוח של החברה, קמעונאי שמוכר פריטים באתרים בחו"ל ושולח אותם מהארץ לארה"ב ולאירופה, סיפר ל-ynet כיצד גילה להפתעתו על ההתייקרות.
"אני מוכר באמזון ובאתרים נוספים, לכן אני שולח מדי יום בין 10 ל-15 חבילות לחו"ל", הוא מספר. "אני מכין מדבקות משלוח באתר הדואר בשירות 'דואר בקליק' - 'הכן מהבית', כדי לשלוח חבילות לחו"ל בדרך האוויר. זה חוסך 3 שקלים למשלוח כי השירות הדיגיטלי זול יותר מהשירות באשנב, ואני שולח הרבה חבילות.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2 צפייה בגלריה
סניף דואר
סניף דואר
סניף דואר
(צילום: ירון ברנר)
"אתמול המחיר למשלוח שלי לארה"ב היה 10.90 לעד 100 גרם, והיום פתאום 13.70 שקל, התייקרות של 25%, באשנב ובאתר. עד 250 גרם עלה 26 שקל, עכשיו 30 שקל, התייקרות של 15%. מ-250 גרם עד 500 גרם עלה 36 כעת 39 - התייקרות של 11%. מדינות אירופה התייקרו בסדר גודל דומה. בין לילה.
"צלצלתי למודיעין הדואר - ולנציגי השירות הטלפוני לא היה מושג. הלכתי לסניף הדואר וגם הפקיד שם לא ידע על ההתייקרות. הוא בדק במחשב וראה שאכן התעריפים עודכנו גם להם. אז העובדים לא יודעים ואין שום הודעה רשמית של הדואר על זה. אין הודעה באתר של הדואר, אין מודעות בסניפים, אין הודעה לתקשורת, כלום הכל בשושו. פשוט מחטף ויש לזה משמעות מטורפת עבורי, והם כבר העלו מחירים השנה. למה להעלות מחירים שוב תוך זמן כל כך קצר"?

התייקרות שנייה תוך כשנה

ההתייקרות היא כרגע רק במחירוני משלוח חבילות לחו"ל. ואכן, קובץ התעריפים שנמצא באתר הדואר ומציג את מחיריו המפוקחים ל-2023 לא מראה את ההתייקרות שכבר נכנסה לתוקף. בדואר לא עדכנו את קובץ התעריפים באתר נכון לעת כתיבת הכתבה (בדואר מסרו: "זאת תקלה").
לבקשת ynet, בדואר שלחו לנו את קובץ התעריפים החדש. לפי קובץ זה, בחבילות שמשקלן מעל ק"ג ועד 1.5 ק"ג, בשירות "הכן מהבית" ועד 50 פריטים, המחירים עלו לקבוצת משלוחים אחת מ-73 שקל ל-84 שקל, תוספת של 11 שקל והתייקרות של 15%. לקבוצת משלוחים שנייה השירות הזה תומחר ב-71.1 שקל וכעת ב-93 שקל, תוספת של 21.9 שקל והתייקרות של 30%. לכל תוספת של ק"ג מעל 2 ק"ג, ההתייקרויות מגיעות ל-9 שקלים ולשיעור של 29%. גם במשלוחים של יותר מ-50 דברי דואר יש התייקרויות בשיעורים דומים. למשל, במשלוח במשקל מעל 1.5 ק"ג ועד 2 ק"ג באשנב, תשלמו באחת מקטגוריות השילוח 134.7 שקל במקום 118.7 שקל עד כה - 16 שקל יותר והתייקרות של 12%.
כבר לפני כשנה חברת דואר ישראל העלתה מחירים של שירותים בתוך הארץ וגם של משלוח חבילות לחו"ל בעד 27%. החברה גם ייקרה בולים, מכתב רשום ואת שירות דואר 24 בעד 85%.
2 צפייה בגלריה
דואר ישראל חבילות נובמבר 2018
דואר ישראל חבילות נובמבר 2018
חבילות בסניפי דואר ישראל
(צילום: מירב קריסטל)
בהמשך, ייקרה גם את שירותי בנק הדואר והנהיגה לראשונה עמלת תשלום חשבונות (ארנונה, חשמל) בשובר של 2 שקלים, דמי ניהול חודשיים של 4.5 שקלים. עוד ייקרה הפקדות (ל-5.3 שקלים) ומשיכת מזומן באשנב הדואר (ל-6 שקלים). נטען כי בדיגיטל המחירים נמוכים יותר כדי לעודד לקוחות לבצע פעולות שם. חלק גדול מלקוחות בנק הדואר הם מאוכלוסיות הזכאות להנחת חשבון נתמך קצבאות, וחברת הדואר גובה מהם מחיר מלא בעת ביצוע הפעולה, אך מעבירה להם זיכוי אוטומטי לחשבון בסוף החודש. ב-1 בפברואר 2024 החברה צפויה לייקר שוב את שירותי בנק הדואר.
מדואר ישראל נמסר בתגובה: "בשנה האחרונה חלה התייקרות בשרשרות האספקה הבינלאומיות אשר משפיעה על כלל החברות הפועלות בתחום השילוח בישראל. תעריפי משלוח חבילות לחו"ל נקבעים לפי קטגוריות מגוונות של משקלים ויעדים בעולם, והתעריפים בדואר יעלו בממוצע ב-17%. בדומה לשירותים נוספים בדואר ישראל, ניתן תעריף מוזל להכנת החבילה למשלוח מראש באינטרנט 'הכן מהבית' (שגם הוא התייקר מ.ק)".
לשאלה מדוע העובדים לא הכירו את ההתייקרויות ומדוע לא הוצגה הודעה עליהן באתר, ענו בדואר: "יש הודעה בכל סניף, תדרכו את העובדים. יש שינויים מדי פעם במחירים. המחירונים פומביים, שום דבר לא בסתר".
התעריפון שנמצא באתר הוא של 2023 ובכל מקרה אף אחד לא נכנס להנאתו לקובץ התעריפים. תודיעו בהודעה מסודרת באתר "זאת תקלה בתוצאה שעולה מחיפוש בגוגל והיא תתוקן".