הם עובדים קשה כל השנה בניקיון של הבתים שלנו, אבל בימי טרפת הניקיונות שלפני פסח הם עובדים קשה הרבה יותר. רגע לפני החג, שני עובדי משק בית סיפרו ל-ynet מה גרם להם לבחור במקצוע הזה, האם המשכורות משתלמות ומהם הקשיים איתם הם מתמודדים.
חואן מולינה (35) היה נהג משאית שלא הסתפק במשכורת שלו והחליט לשמוע לעצת חבריו ולעבור לעבוד במשק בית. היום הוא עובד עם אשתו ולדבריו הם מנקים בין שלושה לארבעה בתים בכל יום אצל יותר מ-20 מעסיקים שונים. מולינה מספר כי הוא מחשיב את מעסיקיו למשפחה וכי לא יחליף אותם, גם בשביל משכורת גבוהה יותר. לדבריו, הנוחות וההרגל ובעיקר העבודה הקבועה לא שווים את הסיכון. "חשוב למצוא מישהו שאתה יכול לסמוך עליו, שיגיע בזמן, שירגיש טוב אצלך ואתה תרגיש טוב שהוא עובד אצלך ולא תחשוד בו", מספר מולינה.
4 צפייה בגלריה
חואן מולינה
חואן מולינה
חואן מולינה
(צילום: ירון ברנר)
גם כשהוא מגיע בחזרה לבית שלו הוא לא יכול להזניח את הניקיון. "זה מה שאני עושה כל היום ואני עושה את זה זה בגלל שאני אוהב את זה וזה כולל סדר וניקיון גם אצלי בבית".
אתי סבג (55) עבדה בארגון שמסייע לנוער בסיכון ובסופו של דבר נאלצה גם היא לעבור לעבוד בניקיון בבתים בגלל השעות הגמישות והשכר המשודרג. "עד כמה שהעבודה הייתה מספקת, היא הקשתה לשרוד מבחינה כלכלית", מעידה סבג.
יש אמרה כזאת שכל דבר שקורה בבית מיד מאשימים את המנקה. זה קרה לכם? מולינה: "יש אנשים שאם קורה להם משהו בבית הם ישר מתקשרים אליי ואומרים לי 'ראית אולי איזה משהו שאבד לי או משהו שנשבר?' והם יודעים שאם אני אומר כן זה כן, לא זה לא, כי הם סומכים עליי. היו מקרים לא נעימים ששמו מצלמות וחשדו בנו והרגשנו מאוד לא בנוח".
סבג: "קורה שמתקשרים אליי ושואלים למשל: 'אתי איפה השרשרת שלי?' אז אני יודעת להגיד 'תפתחי את המגירה, זה מונח שם'. לא תמיד אני יודעת איפה המקום של כל דבר".
4 צפייה בגלריה
אתי סבג
אתי סבג
אתי סבג
(צילום: ירון ברנר)

"פינוק עולה כסף"

עובדי משק הבית נחשפים לדברים שאף אחד מבחוץ לא נחשף אליהם. "בבית רואים את האופי של הבן אדם, זה המקום הכי אינטימי של הבן אדם", מספרת סבג. מולינה גם מעיד על כך שיש דברים שרק דיירי הבית יודעים ומשתפים רק עם מי שנמצא כה קרוב אליהם, אם זה בצורה גלויה דרך שיתופים והתייעצויות או בצורות עקיפות יותר: "ברגע שאתה נכנס לבית של מישהו לנקות, אתה מכיר כמעט את כל הסודות שלו, אתה מנקה בכל פינה, בכל מקום, אז אין מצב שלא תראה את זה. אתה אומר 'וואי הבן אדם הזה טס לחו"ל', 'הבן אדם הזה קנה בית', 'זה עובר דירה', כל מני דברים שאנשים מבחוץ לא יודעים".
לפי נתונים שקיבלנו מעדיאל קייזרמן מנהל קבוצת "מנקה לבית, עוזרת בית, משק בית-פורום הניקיון הגדול" בפייסבוק ומנכ"ל אפליקצית "הלפי" שמטרתה לאתר עובדי משק בית בישראל ובמקביל להסדיר את זכויותיהם לביטוח לאומי ולפנסיה, מחיר ממוצע שעתי של מנקה באזור גוש דן עומד על 63 שקל בשעה, באזור הדרום והצפון 50 שקל בשעה. החל מחודש מרץ (לקראת פסח) ישנה עלייה של כ-32% בביקוש עובדי משק בית, שצפויה לעלות לכ-65% לקראת הימים שלפני חג הפסח. המחיר היקר ביותר שמנקה לוקחת לשעה הוא כ-150 שקל בתל אביב.
מה דעתכם לגבי הביקורת על המחירים? מולינה: "כל הזמן אנשים מתלוננים על הכסף. אבל אין מה לעשות, זה משהו שעולה כסף. ניקיון זאת לא עבודה קלה כמו לשבת מול מחשב, זאת עבודה פיזית מאוד וקשה ולכן זה יקר. אני אומר לאנשים שזה פינוק ופינוק עולה כסף".
4 צפייה בגלריה
אתי סבג
אתי סבג
"זאת לא עבודה קלה כמו לשבת מול מחשב". סבג
(צילום: ירון ברנר)
סבג: "כל אחת מתמחרת את עצמה לפי מה שהיא חושבת שהיא שווה, זאת עבודה קשה, לא יושבים רגל על רגל, מי שלא נאה לו לא חייב לקחת. יכול להיות שזה מותרות, זה יקר להביא עוזרת כי צריך לשלם לה ביטוח לאומי ולתת לה פנסיה, זה לא רק השכר השעתי אלא הרבה מעבר כבר".
בהקשר זה, קייזרמן מסביר כי כ-40% מעובדי משק הבית באזור המרכז לא מבוטחים ו-60% בשאר חלקי הארץ. "עבודה במשק בית היא קשה ומתישה, העובדים בתחום אומנם מרוויחים שכר יפה יותר בתקופה האחרונה, אך רבים מהם עדיין אינם מקבלים את מלוא התנאים הסוציאליים שלהם והזכויות בכלל", מסביר קייזרמן.

"מרוויחה כמו בהייטק"

השניים התייחסו גם לסטיגמה השלילית שדבקה במקצוע. "הסטיגמה היא של עבודה לא מכובדת אבל כלכלית אני מרוויחה לא פחות מבהייטק ועובדת קשה בשביל זה, אז אני לא מתלוננת", אמרה סבג. "הייתי רוצה להיות עו"ד או רופאה אבל זה לא יצא, זה מה יש, אני מנקה בתים ואני לא מתביישת בזה".
מולינה: "אנשים חושבים שמי שעובד במשק בית זה בן אדם שאין לו ברירה אחרת וזה ממש לא ככה. יש אנשים שעובדים בזה פשוט כי זה משתלם. אפשר לחיות מזה טוב אם הולך לך טוב ואם אתה עובד כמו שצריך".
אתם בתחרות מול העובדים הזרים? סבג: "אני לא בתחרות מול אף אחד, אני לא מרגישה תחרות. הם יותר זולים מאיתנו, זה נכון. אבל אני לא יודעת איך הם מנקים ואני לא נכנסת לזה".
מולינה: "קודם כל לעובדים זרים אסור לעבוד במשק בית, זה לא חוקי. שמעתי שאם תופסים את המעסיקים שלהם הם מקבלים קנס גבוה. מעבר לזה, הם עובדים בזול בגלל שהם לא יכולים לבקש תנאים, בגלל שאסור להם לעבוד בזה בעצם".
4 צפייה בגלריה
חואן מולינה
חואן מולינה
"זה פשוט משתלם". מולינה
(צילום: ירון ברנר)
מה אנשים צריכים לדעת על עוזרות בית שהם לא יודעים? סבג: "שאנחנו גם בני אדם, וגם לנו יש רגשות וזה מאוד נחמד שמעריכים את העבודה שלך ומפגינים את זה. מילה טובה יכולה לשנות המון".
מולינה: "שצריך לשלם לעובדים את כל התנאים, צריכים לבטח אותם".
נראה שסבג ומולינה מוצאים סיפוק בעבודתם הנוכחית: "זה משהו שאני אוהבת לעשות וגם יש סיפוק שמעריכים אותך ואוהבים אותך, שמפנקים אותך בחגים ונותנים מתנות מכובדות, זה עושה טוב לאנשים ולי. גם בסוף היום, כשהכל נקי, מבריק ומסודר, זה הסיפוק לראות את הבית לפני ואחרי, תענוג גדול", מספרת סבג. מולינה הוסיף: כשאני יוצא מהבתים שאני מנקה ואני רואה את הבתים לעומת מה שהיה קודם אז אני אומר 'וואו, הפכתי את הבית הזה'".