בשיתוף אסם-נסטלה
הפקה: ניצן כהן | צילום: ירון שרון | בימוי ועריכה: אסף אושי | עורך תוכן: איתי חמני
המתקפה על שדרות אומנם הגיעה לשיאה ב‐7 באוקטובר, אך למעשה העיר נמצאת תחת מתקפה בלתי פוסקת של רקטות כבר יותר משני עשורים. כעת, תושבי העיר מבינים שהמציאות חייבת להשתנות, ולצורך כך, לצד השינוי הביטחוני, דרושה השקעה אמיתית בעיר ובתושביה. פרויקט הכתבות "שדרות חולמת עתיד" מלווה שורה של דמויות בולטות בעיר שמסתערים כעת, כל אחד בתחומו, על מלאכת השיקום והצמיחה של המקום הנהדר הזה.
מ-18 תושבים לכ-35,000 איש
כאשר שדרות הוכרזה כעיר ב-1996, חיו בה כ-18 תושבים. כיום מגוררים בה כ-35 אלף איש, ואחוזי הזכאות לבגרות צומחים מדי שנה והגיעו ל-92.7 אחוזים - מעל לממוצע הארצי. באזור התעשייה פועלים מעל ל-100 מפעילים ועסקים, לצד מאות עסקים למען את תושבי העיר והסביבה. אחת מאבני היסוד של התעשייה בשדרות היא מפעל אסם נסטלה, הפועל בעיר כבר יותר מארבעה עשורים ומעסיק יותר מ-500 עובדים. מדובר במפעל הגדול בישראל של הקבוצה, כחלק מהתפיסה שלו להוות עוגן דרומי במערך הייצור הכלל-ארצי שלה. על רקע אירועי 7 באוקטובר הקימה קבוצת אסם נסטלה קרן לפיתוח תעשייה וטכנולוגיה לתמיכה בשדרות בהיקף של מיליוני שקלים. הקרן תסייע, בין היתר, בחינוך טכנולוגי-תעשייתי עבור תושבי שדרות, בשיתוף עיריית שדרות, מתוך מטרה לפתח את התעשייה בעיר וליצור עתיד טוב יותר לדור הצעיר. כחלק מהפעילות של החברה בעיר, אסם נסטלה מקדמת הכשרות דרך מרכז הצעירים ומכללת ספיר, מפעילה קרן לעידוד השכלה ומקדמת אפשרויות תעסוקה ופרנסה לתושבים.
3 צפייה בגלריה
שדרות חולמת עתיד - גידי גולדמן
שדרות חולמת עתיד - גידי גולדמן
מתוך העבודה במפעל
(צילום: ירון שרון)
״אחרי ה-7 לאוקטובר, המשימה שלנו הייתה לעבוד ויהי מה״
"מפעל אסם נסטלה בשדרות עובד 24 שעות ביממה, למעט בשבת, והוא מוגדר כמפעל חיוני. הוא כולל 23 קווי ייצור האחראיים למוצרים שנמצאים בכל בית בישראל", אומר בגאווה המנהל גידי גולדמן. בעקבות אירועי 7 באוקטובר, בפעם הראשונה מזה ארבעה עשורים מצא עצמו המפעל סגור, ללא יכולת של העובדים והמנהלים להפעיל אותו. רבים מהעובדים, המתגוררים בשדרות והסביבה, נפגעו באופן אישי או פונו מבתיהם. עובדים רבים איבדו קרובי משפחה, רבים גויסו לשירות מילואים ואחד ממנהלי המפעל נרצח באירועים.
ולמרות כל זאת, כבר ביום שלמחרת ניסו מנהלי המפעל והקבוצה להבין מה ניתן לעשות. לדברי גולדמן, "הבנו כי כמפעל חיוני המשימה שלנו היא להמשיך לעבוד ויהי מה. בתור עובדי תעשיית המזון, ה'מילואים' שלנו הם להתחיל שוב לייצר ולשמור על הביטחון התזונתי של תושבי ישראל. לכן, בתיאום עם הצבא, חזרנו למקום ולפעילות ברגע שהדבר התאפשר".
"עובדי המפעל הוכיחו מאז תחילת המלחמה את החוסן, את המסירות ואת האהבה שלהם למה שהם עושים", אומר גולדמן. "חימם לי את הלב לדבר עם העובדים ולהיות איתם ברגעים הכי מאתגרים". לדבריו, הוא מרגיש שהעובדים רואים במפעל בית, סביבה מוכרת ואהובה מוקפת חברים. "החזרה לשגרה עשתה טוב לאנשים ואנחנו מרגישים בטוחים במפעל".
3 צפייה בגלריה
שדרות חולמת עתיד - גידי גולדמן
שדרות חולמת עתיד - גידי גולדמן
"גאים להיות חלק מהחזון": מפעל אסם נסטלה בשדרות
(צילום: ירון שרון)
״המטרה שלנו היא שצעירים משכילים יישארו בעיר וירגישו גאווה״
מגג המפעל יש נקודת תצפית נהדרת על העיר בה הוא ממוקם. "התפקיד של אסם הוא להתפתח יחד עם העיר ולספק תעסוקה לתושבים חדשים", אומר גולדמן כשהוא מצביע מלמעלה על תנופת הבנייה של שכונות ואזורי תעשייה. "אנחנו רואים את עצמנו כגורם שמוביל את אזור התעשייה ואת התעשייה כולה בשדרות. זה חלק מהחזון של הבאת התעשייה אל הפריפריה וקידום תעסוקה. אנחנו גאים להיות חלק מהחזון הזה".
3 צפייה בגלריה
שדרות חולמת עתיד - גידי גולדמן
שדרות חולמת עתיד - גידי גולדמן
עובדים 24 שעות כדי לייצר את המוצרים הכי אהובים בישראל
(צילום: ירון שרון)
הקרן למען תושבי שדרות
במסגרת הפעילות של קרן שדרות, אסם עומדת לשתף פעולה עם מכללת ספיר בהכשרה של עובדים לתעשייה. "אחד המשאבים החסרים ביותר במדינה הוא אנשים עם ידע טכנולוגי ויכולת להפעיל קווי ייצור מתקדמים", מסביר גולדמן. "החלום של המפעל הוא להמשיך לצמוח ולגדול. אנחנו רוצים לקדם חדשנות בישראל באמצעות הטמעת פתרונות חדשניים במפעל, ובנוסף רוצים לפתח את הדור הבא של העובדים בעלי הידע הטכנולוגי המתאים, שישתלבו בתעשייה".
פעילות הקרן מתחילה בבתי הספר התיכוניים בעיר וממשיכה במסלולי הכשרה לסטודנטים תושבי העיר במוסדות להשכלה גבוהה, לרבות לימודים אקדמאיים ובתי ספר להנדסאים. "המטרה היא שהצעירים המשכילים תושבי העיר לא יחפשו הזדמנויות תעסוקה מחוץ לשדרות אלא יישארו בעיר וירגישו גאווה על המסלול שלהם", אומר גולדמן.
"שדרות נמצאת במגמת צמיחה יוצאת דופן וזה גורם לנו לגאווה", גולדמן ממשיך. "עם זאת, שדרות חייבת להמשיך להתפתח. תעשיית המזון אומנם נתפסת בתור תעשייה מסורתית אבל היא מבוססת על טכנולוגיה וחדשנות. בלי תעשייה אין עתיד. להביא את הציוד המתקדם ולהכשיר את העובדים ליצירת יכולות רלוונטיות – זה העתיד שלנו".

בשיתוף אסם-נסטלה
פורסם לראשונה: 07:00, 21.02.24