מלחמת המכסים של ממשל טראמפ החדש עם שותפות הסחר העולמיות של ארה"ב, ועם סין במיוחד, מציף על פני השטח בעיה ידועה זה שנים בסין: בזמן שארה"ב הגיעה לרוויה מבחינת מספר המרכזים המסחריים והקניונים, ובשל כך נסגר אחד מכל שישה קניונים במדינה מאז 2013, סין מצויה בעיצומה של מגמה הפוכה לחלוטין – ‏מספר הקניונים במדינה הוכפל מאז אותה שנה והגיע לכ-6,700.‏
כעת, קניונים רבים סופגים את גלי ההדף של הבום הזה וההתרחבות המהירה, בין היתר כתוצאה מהתחרות הגוברת עם המסחר באונליין והעובדה שהמשלוחים של חבילות ללקוחות בסין הם זולים במיוחד. התופעה יצרה פיצול בענף הקניונים הסיני: בזמן שחלקם נהנים מתנועת לקוחות ערה, ‏אחרים נאבקים למשוך מבקרים. סימן בולט למגמה זו הוא סגירת חנות אפל בקניון אינטיים סיטי (InTime City) בעיר דאליאן שבצפון-מזרח סין – ‏סגירת החנות הראשונה של החברה במדינה. כפי שנודע ל"ניו יורק טיימס", החנות השנייה של אפל בדאליאן, בקניון אולימפיה 66, ‏דווקא ממשיכה לפעול ואף קלטה עובדים מהמיקום שנסגר .‏
2 צפייה בגלריה
מיעוט של קונים באחד הקניונים המרכזיים בבייג'ינג
מיעוט של קונים באחד הקניונים המרכזיים בבייג'ינג
מיעוט של קונים באחד הקניונים המרכזיים בבייג'ינג
(צילום: AP Photo/Vincent Thian)
כפי שנעשה בקניונים ברחבי העולם, גם בסין הם מתמודדים עם לחץ עז מצד המסחר המקוון. האתגר במדינה ‏מועצם, כאמור, על ידי מערכת המשלוחים היעילה והזולה, שבה מיליוני שליחים מגיעים במהירות לבתי הלקוחות בקטנועים חשמליים, ב‏משאיות אוטונומיות ואפילו ברחפנים. הבעיה בסין חמורה במיוחד, לאחר ששנים של בנייה אגרסיבית וממונפת בחובות בענף הנדל"ן החריפו את הבעיה, עם ירידה חדה במכירות הקמעונאיות מאז תחילת מגפת הקורונה.‏
מדיניות הממשל המקומי ממלאת תפקיד משמעותי בהמשך בניית הקניונים. הרשויות המקומיות, ‏שמפעילות לחץ על פיתוח, נהנות ממיסים גבוהים על המכירות בקניונים, וזאת לעומת ‏הכנסות מינימליות שהן גובות ממיסי נדל"ן למגורים. כתוצאה מכך, פרויקטים חדשים בקנה מידה גדול כוללים לעתים קרובות קניונים, ולמרות השוק הרווי אין האטה בבנייה – כפי שמעידים 430 הקניונים שנפתחו ברחבי סין בשנה ‏שעברה בלבד.
מצבו של קניון אינטיים סיטי ממחיש את הקשיים הללו, עם חזיתות חנויות ריקות – כולל החנות לשעבר של ‏אפל – ושלטים המכריזים על פתיחות עתידיות ללא פרטים נוספים. הקניון נתקל בקשיים פיננסיים מאז ‏‏2022, שהוחמרו על ידי הסגרים הממושכים של מדיניות "אפס-קוביד" בסין, ומעורב בהליכים משפטיים ‏מתמשכים.‏
לחצים כלכליים השפיעו גם על הוצאות הצרכנים. ירידה ארצית במחירי דירות, בעקבות מאמצי הממשלה ‏לצנן בועת נדל"ן בת עשרות שנים, דלדלה את חסכונות מעמד הביניים הסיני. סקרים מראים כי שני ‏שלישים מחנויות הכלבו דיווחו על מכירות ורווחים נמוכים יותר בשנה שעברה, בעיקר בשל ירידה בתנועת ‏הקונים ובכוח הקנייה.‏
למרות אתגרים אלה, דאליאן עצמה מפגינה חוסן. עיר הנמל, ששוכנת בחצי האי ליאודונג מזרחית לבייג'ינג, נהנית מהשקעות משמעותיות בתעשייה, בבניית ‏ספינות ובתיירות, כאשר המכירות הקמעונאיות גדלו ב-7.4% במחצית הראשונה של 2025 בהשוואה לשנה ‏הקודמת. קמעונאים עדיין מתעניינים בעיר – ג'רי מאו מחברת ‏Shanghai Tang‏ מחפש בפעיל מיקום בקניון ‏בדאליאן, אך מדיר את רגליו מאינטיים סיטי בשל חוסר פעילות הלקוחות.‏
ג'רי מאו, בעלי מותג הביגוד והלייף סטייל היוקרתי ‏Shanghai Tang‏, אמר ל"ניו יורק טיימס" כי דאליאן היא עדיין שוק ‏אטרקטיבי. בימים אלה עורך מאו בדיקה קפדנית של הקניונים בעיר במטרה לפתוח באחד מהם חנות חדשה של המותג. לדבריו, הוא אינו מתכוון לבחור באינטיים סיטי, אלא באחד הקניונים האחרים שמציגים לטענתו אנרגיה רבה יותר ומושכים יותר ולקוחות.‏
עבור אפל, האתגרים בסין אינם מוגבלים לבחירת הקניונים הנכונים לחנויות. אפל מתמודדת עם תחרות ‏ממכשירים מתוצרת סין, וכן עם ירידה כוללת בהוצאות הצרכניות. לקוחות רבים בוחרים ‏כעת מותגי סמארטפונים סיניים כמו וואווי ושיאומי, בין היתר בזכות תמריצים ממשלתיים לרכישת מוצרים מסוימים. עם זאת, אפל דיווחה על עלייה של 4.4% במכירות באזור (שכולל את סין היבשתית, וכן את טייוואן, הונג קונג ‏ומקאו) ברבעון שהסתיים ביוני, עם עלייה של 4.7% ברווח התפעולי.‏
2 צפייה בגלריה
חנות של אפל במרכז מסחרי בביג'ין
חנות של אפל במרכז מסחרי בביג'ין
חנות של אפל בבייג'ין. מתמודדת עם ירידה כללית בצריכה בסין
(צילום: Kevin Frayer/Getty Images)

אקווריומים ומופעים לילדים במקום חנויות

כדי למשוך קונים, קניונים סיניים משלבים יותר ויותר חוויות בידור ואוכל. לדוגמה, קניון גרנדוויו בגואנגג'ו ‏מציג אקווריום גדול, בעוד שמרכז הקניות פביליון בדאליאן מארח אירועים כמו תחרויות מוזיקה לילדים כדי ‏למשוך משפחות. קניונים ישנים כמו אינטיים סיטי מקדישים רק כשישית משטחם למזון, לעומת קניונים ‏חדשים יותר כמו פביליון ואולימפיה 66, המקצים כמעט שליש, ומנצלים את המגמה הגוברת של אכילה ‏מחוץ לבית בסין.‏
חנויות מתנות שומרות גם הן על משיכה חזקה, במיוחד בקרב מבקרות צעירות הנהנות לשוטט ‏ולהתחברות במקומות אלה. גו מיילין, תושבת צעירה מדאליאן, הדגישה את הקסם של פריטים קטנים ‏ועדינים הנמצאים בחנויות כאלה.‏