כמה יעלו מצות לפסח? יצרני המצות הגישו לרשתות השיווק מחירוני מצות חדשים, שמגלמים עליית מחירים של עד כ-8% למצות מיוחדות. מצות רגילות, שמהוות את רוב המכר, יתייקרו ב-2.5%. באחת הרשתות אמרו היום (שלישי) ל-ynet שהספקים העלו להם את מחירי המצות הרגילות ב-6%-5%: "כל המצות כולל קמח מצות".
לטענת היצרנים, הם נאלצים להעלות מחירים בשל עליית מחירי החיטה עוד בטרם החלה המלחמה באוקראינה (הקמח למצות נקנה מראש, ועוד לפני פרוץ המלחמה) וכן בשל מחסור בביצים לתעשייה שמביאים לקושי לייצר מצות ביצים והתייקרות האריזות שמיוצרות בטורקיה. "כל מוצרי המצות יתייקרו", טוענים במאפיות.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
מפעל מצות בבני ברק
מפעל מצות בבני ברק
מצות
(צילום: מוטי קמחי)
החברות הגדולות שמשווקות לרשתות השיווק הן מצות יהודה/כרמל, מצות ראשון/ירושלים ומצות אביב. אריזה של 2.5 ק"ג נמכרת בדרך כלל במבצע ב-25-19.90 שקל (במקום ב-40-30 שקל מחיר רגיל), השנה ייתכן שנשלם יותר, או שיהיו פחות מבצעים או שהמחיר יעלה.
ייתכן גם שהצרכן לא ירגיש את ההתייקרות במוצרי המצות העיקריים, שכן הרשתות הזולות בדרך כלל סופגות את ההתייקרויות במצות כדי למשוך צרכנים לחנויות בחג. מצות נמכרות ברשתות עם צאת חג הפורים. לטענת קמעונאים, גם חלק מהעוגיות לפסח יתייקרו.
יצרני המצות ביקשו להעלות מחירים גם בפסח בשנה שעברה, בשיעור של 5%-10%. בין היתר ביקשו להעלות מחירים מצות יהודה/כרמל ומצות אביב, שייקרו אז חלק מהמוצרים כמו מצות כוסמין. הרשתות טענו שלא אישרו את ההתייקרות. זאת הייתה לטענת היצרניות הגדולות התייקרות ראשונה אחרי 7 שנים. ברשתות הדגישו אז שההתייקרות לא תגולגל לצרכנים.