בשיתוף אתר "המקצוענים"
היא משדרגת כל מרפסת, חדר שינה ופינת עבודה, והיא הכי קרוב לחופשה בקריביים שתמצאו בין קירות הבית. אם תעצמו עיניים, ותדמיינו שאתם שם, כמובן.
ועדיין, גם דבר פשוט לכאורה של תליית ערסל מהתקרה, חייבת להיעשות באחריות רבה, לאור הסיכון הגדול של צניחת הערסל תוך כדי שיושבים עליו. מה חשוב לדעת? איך לבחור את הגובה ואת המיקום ועל מה להקפיד בין אם תולים לבד או בעזרת בעל מקצוע? לפניכם המדריך.
6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
מדוע תליית ערסל מהתקרה שונה מתליית אלמנטים אחרים בבית?
בשונה מתליית תמונות, מדפים ואפילו מסך טלוויזיה כבד במיוחד, הרי שתליית ערסל מחייבת זהירות רבה יותר. ערסל מיועד לשאת משקל של אדם בוגר (60-90 ק"ג), כך שבמקרה של נפילה, הנזק לא נגרם לחפץ אלא ליושב עליו.
שנית, זהו מתקן שמתנדנדים עליו, והוא כרוך בתנודה מתמדת. בשילוב המשקל שהוא נושא, הדבר יכול להחליש את החיבור של הערסל לתקרה.
שלישית, כיוון התלייה של ערסל מהתקרה הוא מאונך (ולא ב-90 מעלות, כמו תלייה של אביזרים אחרים). משקל הערסל והיושב עליו, מושכים אותו לכיוון הרצפה, על אותו צמיר תליה. כוח זה, מכונה כוח שליפה, מה שמעמיד את הבורג בסיכון גדול יותר להיכנע למשקל ולהיתלש.
6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
האם ניתן לתלות ערסל על כל סוג תקרה?
ממש לא. לפני שאתם ממהרים לרכוש ערסל, ודאו שיש לכם מקום לתלות אותו. תקרת גבס או תקרת רביץ (העשויה מעץ וטיח), לא מתאימות לתליית ערסל. אולי ניתן יהיה לאתר קורת בטון מתחת לתקרת הגבס או הרביץ, כך זה מורכב יותר ומחייב איש מקצוע, או הכנת תשתית מתאימה מראש.
אם יש לכם תקרת בטון, גם אז יש לוודא שאתם קודחים במיקום נכון.
אמנם בתקרת בטון חלקה, אשר עשויה כולה מיציקת בטון, תוכלו לקדוח בכל מקום שתרצו, אך בתקרת צלעות, אליכם להקפיד לקדוח אך ורק על קורת הבטון. תקרה זו, היא תקרה שמורכבות מקורות בטון וביניהן בטון מוקצף. החלק של הבטון המוקצף אינו חזק מספיק, ולכן לא מתאים לעיגון של ערסל.
בכדי לאתר היכן נמצא הבטון, ניתן לעשות שימוש בגלאי מתכות, שכן לרוב בתוך קורות בטון יש ליבת מתכת. שימו לב, שאם אתם קודחים בתקרה, והקדיחה קלה מדי, סביר להניח שלא מדובר בקורת בטון.
6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

האביזרים והכלים הדרושים

בשביל לתלות ערסל על תקרת בטון, תצטרכו שני דיבל ג'מבו אחד לגוף הערסל ואחד לרגליים. מפתח לבטון בקוטר של 8 מ"מ ומקדח לבטון בקוטר של 13 מ"מ. ניתן להשתמש בפטישון, כמעט במקדחה בעלת פונקציה של מקדחה רוטטת.
דיבל ג'מבו 13 מ"מ מיועד לתקרת בטון, ועל פי תקן מחזיק קרוב לטון. הוא מחולק ל-3 חלקים: אום, כנפיים וו.
הוא פועל כך שהכנפיים נפתחות בתוך הקירות, והאום נדחף לתוכם. חשוב מאוד לשים לב בזמן ההברגה, להבריג תמיד בכיוון אחד, בכדי שהאום לא יצא החוצה.
6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

איך מתבצעת העבודה?

מיקום וגובה הערסל: בוחרים מיקום מתאים, כך שלא יהיה במרכז החדר ויפריע למעבר, אך מצד שני לא יהיה קרוב מדי לאחד הקירות, ולא יגרום להתנגשות בקיר תוך כדי התנדנדות.
יש לחשוב גם על גובה הערסל, בהתאם לגובה של מי שאמור להשתמש בו. בחדרי ילדים ונוער, מומלץ לתלות את הערסל בגובה נמוך יותר, ואף למקם מזרון ושטיח מתחת לערסל.
כעת, מסמנים את נקודות הקדיחה בתקרה. יש לקדוח ב-2 נקודות לפחות, אך ניתן בהחלט לבצע 4 קידוחים לצורך עיגון בטיחותי במיוחד, שיאפשר חלוקת המשקל בצורה טובה יותר.
חשוב מאוד לוודא שלא קודחים בקווי חשמל שעוברים בתקרה. אם תוך כדי קידוח, גיליתם פלסטיק מפורר על גבי המקדחה, סביר להניח שנגעתם בטעות בקו חשמל. הפסיקו מיד את הקידוח, חסמו את החור בשפכטל, ומצאו נקודת תליה בטוחה יותר.
6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
קידוח: תחילה קודחים עם 8 מ"מ, אח"כ מחליפים מקדח וקודחים באותו המיקום עם 13 מ"מ. לאחר מכן, מכניסים את וו הג'מבו אל תוך החור שקדחנו. את וו הג'מבו סוגרים בעזרת מוט הברזל, תוך הקפדה על סיבוב הוו בכיוון אחד.
לאחר מכן יש לקדוח בנקודה נוספת, במרחק של 20-30 ס"מ מהקידוח הראשון. לסיום יש להבריג את הוו, עד שלא ניתן לסובב יותר.
וכך, לאחר שחיברנו את ברגי הג'מבו לתקרה, אפשר לתלות את הערסל. יש אפשרות לתלות את הערסל בשתי נקודות שונות: גוף הערסל על בוו אחד, והרגליים בוו שני. המרחק ביניהם הוא בין 20 ל-30 ס"מ, בכיוון שאליו רוצים שהערסל יפנה.
אפשרות שנייה היא לתלות גם את הרגליים וגם את גוף הערסל באותה הנקודה.
לפני שיושבים בפעם הראשונה, חשוב לבדוק שהוו מחובר היטב.
6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
כמה אמורה לעלות תליית ערסל על-ידי בעל מקצוע?
לצורך ביצוע עבודה מסוג זה ניתן להסתפק בהנדימן, ואין צורך בבעל מקצוע מומחה כלשהו. המחיר הנהוג הוא 300-350 שקל, כשמחיר זה כולל מע"מ וכולל את כל אביזרי התלייה הדרושים. לעתים, בשל קושי באיתור נקודה בטוחה לתלייה, ישנה תוספת מחיר של 50-100 שקל, עבור איתור מיקום בטוח לתלייה.
שימו לב, שאם הנידמן מגיע לביתכם לצורך ביצוע עבודה זו, הרי שתמורת תוספת מחיר נמוכה במיוחד תוכלו לבצע תיקונים נוספים בבית שמחכים לטיפולכם. המחיר הכולל שתשלמו עבור ביצוע כמה עבודות במסגרת אותו ביקור, יהיה נמוך משמעותית אם תזמינו אותו בנפרד לביצוע תיקונים שונים. מה תוכלו למשל לבקש בנוסף? תליית מדפים, חיזוק צירים בדלתות של ארונות או בדלתות פנים, החלפת נורות, החלפת ידיות בדלתות וכן הלאה.