כ־350,000 סטודנטים וסטודנטיות נאלצו ליישר קו עם המציאות החדשה שהכתיב משבר הקורונה, ובמהלך הסמסטר השני בשנת הלימודים תש"ף נדרשו כולם לעבור ללמידה מקוונת. מבחינת האקדמיה המסורתית, מדובר במהפכה של ממש. וזו מצידה מלווה, כך מתברר, בלא מעט בעיות.
לדברי סטודנטים, הלימודים מתקיימים בתנאים לא תנאים. לא רק שהם נאלצים לשבת מול המסך במשך שעות רבות, הם גם לא מקיימים במשך כל התקופה הזאת אינטרקציה חברתית עם חבריהם לספסל הלימודים, וכמעט שאינם מתראים עם המרצים. הקושי אף התגבר, לטענתם, בתקופת המבחנים.
מצד האקדמיה - קיים בצדק, יש לומר, הצורך לשמור על טוהר הבחינות ומניעת העתקות. מצד הסטודנטים - גם בצדק, יש לומר, מושמעות טענות על נהלים מטרידים מצד ההנהלה, הכוללים שימוש בתוכנות שמעלות, מבחינתם, חשש לפגיעה בפרטיות ולדליפת מידע אישי.
1 צפייה בגלריה
 ליהי קוסטנטינו, סטודנטית שנבחנת בזום
 ליהי קוסטנטינו, סטודנטית שנבחנת בזום
ליהי קוסטנטינו, סטודנטית שנבחנת בזום
(צילום: אלבום פרטי)

ההיערכות לבחינה

כדי להתגבר על משוכת הזום, כל מוסד אקדמי בחר באיזו תוכנה להשתמש לצורך קיום מבחנים מרחוק. במסגרת ההכנות למבחן, כל סטודנט נדרש להירשם אליו מבעוד מועד, ולבחור חדר נפרד בבית כדי לפתור ללא כל הפרעה את המבחן. המבחן מתקיים על מחשב נייד או נייח, המחובר לרשת יציבה דרך כבל תקשורת, ולא דרך WIFI. על הסטודנט לוודא שהדפדפן שלו מעודכן לשנה האחרונה, שקיימת במחשבו תוכנה לקריאת קובצי PDF, ושישנה גישה לאינטרנט ללא חסימות. הסטודנט נדרש גם לטלפון חכם עם מצלמה, ועליו להתקין את אפליקציית Zoom. על המצלמה להיות דלוקה לאורך כל הבחינה, ואין להשתמש בתמונת רקע. לפני הבחינה על הנבחן להצהיר על הסכמה להיבחן תחת השגחה בחדר Zoom, לחתום על הצהרת טוהר הבחינה ולהציג תעודות מזהות.

מוקד "צופה"

בכמה מהמוסדות בחרו להשתמש במוקד "צופה", שהקימה עבורם בזק און־ליין. המוקד משגיח על הבחינות באמצעות בודקים מוסכמים ופועל כולו מהבית. הסטודנטים, שקיבלו אישור להשתתף בזום, נדרשים להציג בפני המשגיח/ה תעודת זהות, ואז לצלם את חדרם ב־360 מעלות כדי לוודא שאין שם איש מלבדם. בזמן הבחינה עליהם למקם את המצלמה באופן שיראה את פניהם, את המסך ואת משטח העבודה שלהם. רק לאחר שכל ההנחיות הושלמו, הם מקבלים את קוד הבחינה ומתחילים לפתור את השאלות.
זה לא עבר בקלות. חלק מהבודקים המוסמכים שאיתם שוחחנו, מספרים שנתקלו בקשיים. כך למשל, לא הייתה להם האפשרות לבדוק האם מישהו נכנס לחדרו של הסטודנט באמצע המבחן, או האם הוא השתמש בטלפון נייד נוסף במקביל. קושי אחר שעלה, הוא כשסטודנט לא קרא את הנהלים לפני הבחינה ולא הבין אותם, והמשגיחה נאלצה לשוחח איתו בצ'ט פרטי כדי לא להפריע ליתר הנבחנים ובפרק הזמן הזה ההשגחה שלה על המתרחש בזום התרופפה. הבעיה הוחרפה, כשלדברי משגיחה אחרת, יותר מסטודנט אחד התקשה, ונדרש לסיוע של המשגיחה במקביל.
בעיות אחרות צצו כשאירעו לפתע תקלות בתקשורת או הפסקות חשמל, כשסטודנט ביקש לצאת להתפנות, או כשהורים לפעוטות התקשו למצוא חדר שקט לבחינה, והופרעו על ידם.
ואיך פתרו את הבעיות הללו? חלק מהמוסדות הציעו להם קביעת מועד נוסף ובחינה בקמפוסים. סטודנטים שנתקלו בבעיה, היו צריכים להעלות אותה על הכתב, להגיע עם ההסבר הזה פיזית למחלקה שלהם ולבדוק זכאות למועד נוסף.

תוכנת "תומקס"

מוסדות אקדמיים אחרים בחרו להשתמש בתוכנת המעקב של חברת "תומקס". מערכת “Etest” של התוכנה הזאת כבר קיימת בכמה מוסדות אקדמיים בישראל. הסטודנטים נדרשו להתקין את התוכנה על המחשב שבו יכתבו את הבחינה. לאחר מכן לתת לה הרשאה "לחסום" שימוש ביישומים אחרים במחשב בזמן הבחינה, ולהקליט אותם לכל אורכה. גם כאן כל סטודנט נדרש להציג למצלמה לפני המבחן תעודת הזהות, לעבור סריקה מלאה של פניו, ואף נדרש לשלוח הקלטת קול שלו באורך של כמה שניות לצורך הזיהוי.
במוסדות שבהם הותקנה תוכנת "תומקס", המשגיח על המבחנים קיבל סיוע וירטואלי מהתוכנה עצמה. באמצעות טכנולוגיה של בינה מלאכותית, היא התריעה בפניו על מקרים שעלולים היו להוות הפרה של תנאי המבחן ובכלל זה: תזוזות חריגות, נוכחות של אנשים נוספים בחדר וכו'. כל הפרה כזאת נבדקה על ידו היטב, והוא זה שבסופו של דבר קבע האם אכן הייתה פגיעה של אותו סטודנט במהלך התקין של המבחן.
גם במקרה זה ההליך כולו לא עבר חלק. סטודנטים רבים, שעימם שוחחנו, הציפו מספר בעיות הנוגעות לכאורה בפגיעה בפרטיות שלהם באמצעות תוכנת תומקס.
כמו למשל?
במסגרת ההנחיות למבחן צוין, כי ההקלטות של הסטודנטים ותיעוד פרטי הזיהוי שלהם נשמרים בשרתי החברה עד שלושה חודשים לאחר מועד הבחינה, ובמקרים שבהם יש חשד לפגיעה בהליך התקין של המבחן – המחיקה של ההקלטות האלה עלולה להתעכב אף יותר.
ולמה זה בעייתי?
"משום שאני חרד לפרטיותי", אומר סטודנט שנבחן. "אני לא יודע אם פרטיי האישיים מוגנים, או האם אני צריך לדאוג מכך שהם ידלפו משם החוצה. מאחר שהתוכנה הזאת אוספת מידע אישי, יש חשש גדול שהיא פוגעת בפרטיות שלנו".
פנייה לבית המשפט
נוכח החשש מהפגיעה בפרטיות, אגודת הסטודנטים באוניברסיטה הפתוחה כבר עתרה לבית המשפט המחוזי בדרישה לאסור את השימוש בתוכנה בבחינות, ולמצוא חלופה הולמת לשימוש בתוכנה עבור הנבחנים מרחוק. לאחר מאבק עיקש בינה ובין אגודת הסטודנטים שלה, הושגה פשרה: האוניברסיטה תבחן פרונטלית את מי שלא יכולים להוריד את התוכנה וגם את מי שעקרונית לא מוכנים להוריד אותה.
בשורה התחתונה - בסוגיית המבחנים מרחוק כולם צודקים. מצד המוסדות האקדמיים, ברור שככל שרמת הפיקוח על הסטודנטים תרד, כך הקלות שבה יוכלו להפר את התקנות במבחנים תעלה. מצד שני גם הסטודנטים זכאים לשמירה על פרטיותם, ועדיין השימוש בתוכנות הוא הפתרון המיטבי בתקופת המגפה. גורמים באקדמיה מציינים בסיפוק, כי תוצאות המבחנים בפועל מדברות בעד עצמן.