67 שנה אחרי שנוסדה, ו-50 שנה אחרי שהשכנה אוסטרליה קיבלה את הסניף הראשון שלה - איקאה מגיעה סוף סוף גם לניו זילנד. מדינת האי הרחוקה היא אחת המדינות המפותחות האחרונות שבה לא היה סניף של רשת הריהוט השבדית.
פתיחת החנות הוכרזה כבר ב-2018, אך לקח עוד כמה שנים עד שהשערים נפתחו באמת ועוררו התרגשות גדולה במדינה. עד השעה 9 בבוקר נוצרו תורים ארוכים מול דלתות הכניסה. הפתיחה עצמה נקבעה ל-11 בבוקר ובמשטרת התנועה עסקו בניסיון למנוע פקקי ענק ולהכווין את המכוניות למגרשי חנייה מרוחקים. חלק מהקונים הנלהבים הגיעו כבר בשעה 4 לפנות בוקר.
כשהתקשורת המקומית התאספה, ושידרה את הדיווחים שלה בשידור חי לתוכניות הטלוויזיה של הבוקר, הלקוחות הממתינים דיברו על ההתרגשות שלהם לנסות כבר את הקציצות האייקוניות של איקאה, כאשר קבוצה אחת קראה "קציצות, קציצות" לכתב סמוך. חלק מהקונים אף נופפו בדגלי שבדיה.
"חיכיתי לזה עשרות שנים", אמרה אחת הקונות ל"גרדיאן". "היגרתי לפה מגרמניה ואני מכירה היטב את איקאה, כל חדר ילדותי היה מרוהט עם חפצים שלהם". קונה אחרת התלוננה: "ניו זילנד תמיד האחרונה ברשימה לקבל כל דבר. כל מדינה אחרת מקבלת דברים אבל חברות חושבות 'אה, הם קטנים וממש למטה שם'. אבל הנה הם כאן! אני בהתלהבות".
הפתיחה היא אירוע משמעותי עבור מדינה המתמודדת עם משבר יוקר מחיה חריף. המסר הגלובלי של איקאה לגבי מחירים נוחים נוחת בעיצומו של לחץ על תקציבי משק הבית, כאשר הוצאות הבלאק פריידי ירדו ב-4%-6% בהשוואה לשנה שעברה.
להוט לשדר אופטימיות לגבי הכלכלה, ראש ממשלת ניו זילנד כריסטופר לוקסון הגיע לחתוך את הסרט. כשהדלתות נפתחו, לוקסון, שהיה אמור להיות הלקוח הראשון, איבד את הכבוד לקונה מהיר יותר.
אחרי העומס הראשוני, לוקסון הכחיש שהפתיחה היא סטירת לחי לבעלי עסקים קטנים מקומיים, שרבים מהם מתקשים עם הכלכלה המקרטעת במדינה. הוא אמר לעיתונאים שזה "נהדר לתחרות ונהדר לצרכנים", והוא בטוח שעסקים מקומיים "יעמדו ויתחרו".
חנות איקאה הראשונה נפתחה בשבדיה ב-1958. הרשת נמצאת כעת ביותר מ-60 שווקים ורשמה 44.6 מיליארד אירו במכירות בשנת הכספים 2025. מירג'ה ויננן, מנכ"לית ומנהלת הקיימות הראשית של איקאה אוסטרליה וניו זילנד, אמרה ל-CNN שהפתיחה היא חלק מתוכנית ההתרחבות של איקאה באזור אסיה-פסיפיק.
מעבר לחנויות הענקיות שאיקאה ידועה בהן, הרשת מתכננת לפתוח חנויות נוספות בפורמט קטן יותר כדי להיות נגישה יותר ללקוחות באזורים פחות מאוכלסים, אמרה ויננן.
מה עף מהמדפים ביום הראשון?
בתקשורת המקומית דווח כי יותר מ-18 אלף אנשים ביקרו בחנות החדשה בסילביה פארק באוקלנד ביום הראשון שלה - והקונים לא בזבזו זמן במילוי העגלות שלהם. הפריט הנרכש ביותר של היום היה תיק הנשיאה הכחול האייקוני FRAKTA של הרשת, כאשר 4,200 נחטפו - מה שהופך את התיק של דולר אחד למוצר הנמכר ביותר בקרב הקונים הניו-זילנדיים.
פריטי הרהיטים המועדפים היו ספריית BILLY הלבנה, רב המכר הגלובלי של איקאה, שהייתה גם הפריט הראשון שנרכש כשהחנות פתחה את הדלתות. מוצרים פופולריים אחרים מענקית הרהיטים השוודית כללו את יחידת המדפים KALLAX, שולחן הצד LACK ומדף הנעליים GREJIG באדום ואפור.
יום הפתיחה הביא גם הצלחה לאוכל המפורסם של איקאה, כאשר המסעדה והביסטרו השוודיים היו "מלאים באופן עקבי לאורך היום והערב". יותר מ-1,200 נקניקיות של איקאה נמכרו, וקרוב ל-50 אלף קציצות נאכלו על ידי תושבי ניו זילנד שהיו להוטים לנסות את המנה המיוחדת של הרשת.
כניסתה של איקאה לניו זילנד צפויה להשפיע באופן משמעותי על שוק הקמעונאות המקומי. מתחרים מקומיים עשויים למצוא את עצמם נאלצים לחדש כדי לשמר נתח שוק. הנוכחות של שחקן גלובלי כזה צפויה להניע תחרות, שתוביל למחירים ולאפשרויות טובות יותר עבור הצרכנים. אנליסטים מקומיים צופים שהגעתה של איקאה עשויה לעורר עוד יותר את כלכלת הקמעונאות, ועשויה לתרום פוטנציאלית 50 מיליון דולר ניו-זילנדי בשנה בפעילות כלכלית ישירה.







