התוכנית להקמת שכונת הענק במזרח רחובות יוצאת לדרך: הוועדה לתכנון מתחמים מועדפים לדיור (הותמ"ל), שתפקידה לאשר תוכניות בנייה רחבות היקף בהליך מזורז, אישרה לאחרונה את תמ"ל 3003 – תוכנית להקמה של כ-8,400 יחידות דיור חדשות לצד שטחי תעסוקה, מבני ציבור, משחר, שטוחים בפתוחים, מסוף תחבורה ובית עלמין.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
שטחה של התוכנית, שקודמה על ידי חברת דירה להשכיר, עומד על כ-2,230 דונם והיא צפויה לכלול דיור מוגן כחלק מהשטחים הציבוריים בהיקף של כ-20 אלף מ"ר, מהן 320 יחידות דיור מיוחד שיוכלו לשמש כמעונות סטודנטים או דיור מוגן נוסף. בסך הכול יוקצו מכלל הדירות 1,279 יחידות דיור להשכרה ארוכת טווח ו-1,620 יחידות דיור יהיו דירות קטנות.
1 צפייה בגלריה
התוכנית להקמת שכונת הענק במזרח רחובות
התוכנית להקמת שכונת הענק במזרח רחובות
התוכנית להקמת שכונת הענק במזרח רחובות
(הדמיה: משרד רוזנפלד ארנס אדריכלים )
כ-5,100 דירות יוקמו בבנייה מרקמית (כלומר בנייה נמוכה) וכ-3,000 דירות יוקמו בבנייה משולבת (נמוכה לצד בנייה במגדלי מגורים). כמו כן, שטח של כ-466 אלף מ"ר מיועד לייעודי תעסוקה ומסחר, לצד מוסדות ציבור בשטח של למעלה מ-177 דונם. בתוכנית 238 דונם של שטחים ציבוריים פתוחים ופארקים וכן 307 דונם של שטחים פתוחים.
במסגרת התוכנית, שנערכה על ידי משרד רוזנפלד ארנס אדריכלים, רחוב מנחם בגין, המהווה כיום ציר בין עירוני משמעותי בעיר, מתוכנן כשדרה עירונית המאופיינת בחזית מסחרית, בנייה מרקמית ומעליה קומות תעסוקה ומשרדים, וכן מגדלי תעסוקה ומגורים בני 25-30 קומות. הפיכתו לציר עירוני יאפשר את חיבור העיר אל הבינוי החדש.
לדברי ענבל דוד, מנכ"לית דירה להשכיר, "מדובר בתוכנית מורכבת, שעיקרה המכריע בקרקע פרטית מרובת בעלים, כחלק מהפעילות של החברה בתחום תכנון זה. חברת דירה להשכיר מקדמת, נכון להיום, תכנון של למעלה מ-60 אלף יחידות דיור בקרקעות פרטיות, במספר תוכניות רחבות היקף בלב אזורי הביקוש".
עם החברות שצפויות לבנות בשטח התוכנית ניתן למנות את חברת הנדל"ן פרשקובסקי, שדיווחה אתמול לבורסה על אישור התוכנית ועל כך שרכשה שטחים חקלאיים בשטחה בהיקף של 108 דונם תמורת 225 מיליון שקל. זאת לטובת הקמה של פרויקט מגורים, שצפוי לכלול כ-1,200 יחידות דיור – חלקן למכירה וחלקן להשכרה. עוד יכלול הפרויקט שטחי מספר ומשרדים בהיקף של כ-29 אלף מ"ר.
על פי הדיווח, בהתאם לתוכנית שאושרה, יוקנו לחברה זכויות לבניית 508 דירות למגורים, זכויות לבניית 292 דירות להשכרה ארוכת טווח, זכויות בשטח של 5,720 מ"ר בייעוד למסחר וכן זכויות בשטח של 22,973 מ"ר בייעוד לתעסוקה. בנוסף, החברה התקשרה עם בעלי קרקעות פרטיים בשתי עסקאות קומבינציה, במסגרתן יוקמו 396 דירות מגורים לצד שטח של 3,238 מ"ר למסחר ושטח של 11,123 מ"ר לתעסוקה. הפרויקט מצטרף לזכיית החברה במכרז נוסף של חברת דירה להשכיר בבאר יעקב.

עסקת קומבינציה בראשל"צ

בתוך כך, ל-ynet נודע כי החברה מתכננת לבנות גם בראשון לציון הסמוכה, לאחר שרכשה מגרש מבעלי קרקעות פרטיים במתחם האלף בעיר. על המגרש היא צפויה לבנות 76 יחידות דיור במסגרת עסקת קומבינציה, כאשר בעלי הזכויות יקבלו 51% מהדירות שייבנו במקרקעין. הפרויקט צפוי לכלול מגדל מגורים בגובה של כ-20 קומות.
על פי ההערכות, שווי הדירות עם השלמתן יעמוד על מעל 4.2 מיליון שקל בממוצע, כך ששווי העסקה כולה עומד על למעלה מ-320 מיליון שקל. את בעלי הקרקע ייצגו עוה"ד אביעד שוב ומתניה סמט מ-שוב ושות' משרד עורכי דין ואת חברת פרשקובסקי ייצגו עורכות הדין דפנה זינגר ו-תומר סגל ממשרד שניצר גוטליב סאמט.
מתחם האלף בראשון לציון הוא אזור בשטח של כ-1,000 דונם הממוקם באזור הדרום-מערבי של העיר. גבולותיו הם מתחם ראשון מערב בצפון, כביש 431 בדרום, כביש 40 במזרח ופארק הסופרלנד במערב. התוכנית כולה מאפשרת בניית 5,500 יחידות דיור וכ-1.8 מיליון מ"ר לשימושי מסחר, תעשייה ותעסוקה, כמו גם 110 דונם של פארקים.
התוכנית מחלקת את האזור לשלושה מתחמים: מתחם אחד המצוי בבעלות מלאה של עיריית ראשון לציון ואשר בעיקרו יועד לבניית תעסוקה והבנייה בו כבר נמצאת בעיצומה. מתחם שני המצוי בבעלות של מאות בעלי קרקע פרטיים, לגביו אושרה תוכנית איחוד וחלוקה במסגרתה אושרו כ-600 יחידות דיור, מגרשים המיועדים לבניית מעונות סטודנטים, דיור מוגן, מלונאות, מסחר ומשרדים שחלקם בבנייה. מתחם שלישי גם הוא בבעלות בעלים פרטיים, לגביו אושרה תוכנית איחוד וחלוקה לפני מספר חודשים בשטח של 330 דונם שיועד לבניית כ-3,000 יחידות דיור.
התוכנית במתחם השלישי אושרה לפני מספר חודשים, וניתן היה לקדם חתימה על עסקאות קומבינציה לאחר שבעלי הזכויות במקרקעין התאגדו לייצוג משותף טרם אישור תוכנית האיחוד והחלוקה. העסקה עם פרשקובסקי היא עסקת קומבינציה שלישית שנחתמה על ידי בעלי הקרקעות המיוצגים על ידי משרד שוב ושות' במתחם.
לפני כחודשיים נחתמה עסקה בין בעלים פרטיים וחברת מיתר לבניית 67 דירות. עסקה נוספת נעשתה בין בעלי קרקעות במתחם ובין החברות בסר, ארמונות חן וצבי קופרלי לרכישת קרקע ביעוד מסחר ומבני ציבור, במסגרתה הוקנו לחברות 51.5% משווי הזכויות שייבנו, ואילו לבעלי הזכויות יוותרו 48.5% מהזכויות בפרויקט שייבנה.