"עוד מעט לא יהיו עובדים שינקו בתי חולים", כך אמרו היום (ב') ל-ynet ראשי ארגון חברות הניקיון, שמצביעים על מחסור של כ-42 אלף עובדי ניקיון בארץ. "צעירים לא רוצים לעבוד בזה, המבוגרים מזדקנים והממשלה לא מתירה לפלסטינים ולעובדים זרים להגיע לישראל כדי לבצע עבודות ניקיון".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
הדברים נאמרו על ידי המנכ"לית עו"ד ורוניקה רוזנברג והיו"ר אבי מזרחי, לקראת פרסומו של דו"ח מקיף של המשרד לראיית חשבון וייעוץ פיננסי סומך חייקין, שהוזמן על ידי ארגון חברות הניקיון ויוצג ביום רביעי בכנס ענף הניקיון בטבריה. הדו"ח, שכותרתו "משבר הניקיון בישראל - האתגרים והפתרונות", מצא כי ענף הניקיון במדינת ישראל נמצא נכון לשנת 2021 בחוסר של למעלה מ-42 אלף עובדים, וההשלכות למצב זה רבות.
1 צפייה בגלריה
עובדי ניקיון
עובדי ניקיון
למחסור בעובדי ניקיון יש השלכות על כל ענפי המשק
(צילום: shutterstock)
הדו"ח מבוסס על דיווחי מעסיקים, נתוני הלמ"ס, פרסומים של משרדי הממשלה השונים, פרסומי רשות התאגידים ומאגרי מידע מקצועיים שונים. על פי התחזיות, בהיעדר אימוץ פתרונות מותאמים לענף הניקיון, המחסור צפוי לשלש את עצמו לכדי כ-120 אלף עובדים תוך שני עשורים.
ענף הניקיון הוא ענף ייחודי בתחום התעסוקה, שבו העובדים מועסקים בכל ענפי המשק - בתי חולים, בתי אבות, משרדי ממשלה, מסחר, משרדים, רשויות מקומיות, בנייני מגורים ועוד. מחסור בעובדים בענף הניקיון לא פוסח על אף תחום במשק הישראלי, כולל הרגישים ביותר שבהם. למשל, בבתי החולים עובדות שלוש משמרות של עובדי ניקיון, שאחראים בין היתר על סטריליות חדרי ניתוח, ניקיון חדרי טיפול ושמירה על היגיינה במרחבים הציבוריים.
בהיעדר פתרונות למצוקת כוח האדם בענף, עלולות להתפתח תופעות מדאיגות בעלות השלכות על כלל המשק, ביניהן: העסקת מסתננים ועובדים זרים ללא אישור, העסקת ישראלים לאחר שעות העבודה ללא תיעוד, זינוק של עשרות אחוזים במחיר שירותי הניקיון, וכן חדלות פירעון של חברות ניקיון.
על פי הדו"ח, קיימים פתרונות למשבר הניתנים ליישום באופן מיידי, ובהם: העסקת עובדים פלסטינים, מכסות לייבוא עובדים זרים, וכן הכללת ענף הניקיון במענקי עבודה מועדפת, במסגרת חוק הביטוח הלאומי אשר מקנה מענק חד פעמי לחיילים משוחררים ולמסיימי שירות לאומי לאחר השלמה של מספר חודשי עבודה בענפים מסוימים.
כמו כן, צוין הצורך בהשקעה בשינוי התדמיתשל ענף הניקיון. על פי גורמים בענף, התדמית השלילית שלו מהווה סיבה עיקרית לחוסר היכולת לגייס עובדים.
מנכל"ית ארגון חברות הניקיון בישראל, עו"ד ורוניקה רוזנברג: "ענף הניקיון הוא ענף נדרש וחיוני אך ההשקעה בו אינה קיימת. הוא נתפס כמובן מאליו. על פי כל הסימנים, אנחנו צועדים בקצב מדאיג אל עבר כאוס תברואתי, שאת ממדיו לא ניתן לאמת מספרית מהסיבה הפשוטה שענף הניקיון לא נסקר כענף עצמאי. אני חוששת שמדינת ישראל לא תהיה ערוכה להתמודד עם המחסור בעובדי ניקיון והסכנות הבריאותיות הנגזרות מכך אורבות לכולנו בכל רחבי המרחב הציבורי. ממשלת ישראל חייבת להתייחס במלוא הרצינות למצוקה של הענף".
יו"ר ארגון חברות הניקיון בישראל, אבי מזרחי: "המצוקה היא חסרת תקדים. בכל שנותיי בענף לא חוויתי משבר כה חמור שלא זוכה לאוזן קשבת מצד הממשלה ומקבלי ההחלטות. בהיעדר יישום פתרונות אנחנו נמצא את עצמנו חיים בזוהמה בלי אפשרות לספק את הצרכים של המשק. המחסור בעובדים גורם לעומס עבודה כבד על עובדי הענף, עומס הגורם לשחיקת העובדים. אם לא נקדם פתרונות באופן מיידי אנחנו נמצא את עצמו בלי עובדי ניקיון בכלל".