תגידו ביי ליינות ביתן ושלום לקרפור הצרפתית שתעשה עלייה לישראל. 150 סניפי מגה ויינות ביתן יוסבו לסניפי קרפור החל מהרבעון השלישי של השנה. עוד קודם לכן יוזרמו מוצרי המותג הפרטי של החברה לארץ, בהדרגה, ליינות ביתן.
מה המשמעות לגבינו? "מדובר בלא פחות ממפץ בשוק קמעונאות המזון ומוצרי הצריכה בארץ, טלטלה, אף אחד לא ייצא מזה ללא פגע. מרמי לוי ועד יוניליוור ונסטלה", אומרים בענף. "המהלך מאפשר לעקוף את המשחק שהיה עד היום בשוק הישראלי שבו היבוא הוא ישירות דרך נציגות מקומית או יבואן בלעדי, מותגים מוכרים יגיעו דרך קרפור ישירות והמגוון בארץ יגדל מאוד".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
4 צפייה בגלריה
סניף של קרפור
סניף של קרפור
סניף של קרפור
(צילום: רויטרס)
קרפור היא רשת ענק, השמינית בגודלה בעולם שמתחרה על הבכורה באירופה מול לידל-אלדי. יש לה למעלה מ-1,300 סניפים ב-47 מדינות כולל איחוד האמירויות, שם היא מפעילה סניפים ללא קופות, ומדינות כמו קניה שבהן היא מוכרת גם טלפונים סלולריים ומזרנים בחנויותיה, שכוללות גם עמדות של מוצרי קוסמטיקה וביגוד.
קרפור הייתה הראשונה בעולם לפתוח סופרמרקט וחנות כלבו תחת אותו גג בשנות ה-60 של המאה הקודמת. היא מתמחה במזון טרי אך גם במזון קפוא והיא מגלגלת 82 מיליארד אירו, כששוק המזון כולו בישראל מגלגל כ-12 מיליארד אירו. את רוב הסניפים קרפור מפעילה ישירות. בישראל היא תעבוד באמצעות זכיין. אלקטרה מוצרי צריכה, הבעלים של יינות ביתן, תהפוך לזכיינית ה-12 של קרפור בעולם.
4 צפייה בגלריה
שטראוס רמי לוי ויקטורי שופרסל
שטראוס רמי לוי ויקטורי שופרסל
תחרות בקליבר שלא הכרנו. איך יתמודדו הקמעונאיות וחברות הענק שמוכרות בישראל?
(צילום: קובי קואנקס, שמוליק דודפור, גיל נחושתן, ניצן דרור)
ההשפעה של קרפור תטלטל את שופרסל ששולטת בשוק כשפתאום תגיח מולה מפלצת מחו"ל שתתחרה בה עם כיסיה העמוקים. היא תטלטל את רמי לוי שמוכר בזול ולפתע תהיה לו תחרות בקליבר שלא הכרנו ותפגע גם בנסטלה ויוניליוור שמוכרות בישראל ביוקר, מעלות מחירים ומכווצות מוצרים. קרפור יכולה לעקוף את הנציגויות שלהן בישראל ולמכור את מוצריהן ישירות דרכה ביבוא מקביל, שהרי היא משווקת אותם בכל העולם, גם בשווקים כמו רומניה וקניה שקונים בזול. קרפור תוכל לעשות יבוא מקביל כזה גם למוצרים שמייבאים יבואנים כמו שסטוביץ ודיפלומט: קולגייט, ג'ילט, ברילה לדוגמא.
גורם בענף אמר ל-ynet: "זה משהו שחיכו לו בישראל, כולם צעקו ודרשו לפתוח את השוק לתחרות. משרד הכלכלה, האוצר, כולם הודיעו שהיו שמחים שתגיע לארץ רשת בינלאומית. משרדי הכלכלה והאוצר עשו את הרפורמה ואלקטרה הביאו את הרשת".
4 צפייה בגלריה
שסטוביץ עליות מחירים ברילה קולגייט ליידי ספיד סטיק
שסטוביץ עליות מחירים ברילה קולגייט ליידי ספיד סטיק
המוצרים של שסטוביץ ודיפלומט. המחירים ירדו?
(.)

האם ישראל תהיה זולה כמו אירופה? לא בטוח

שוק רשתות המזון בישראל מתאפיין במספר רב של רשתות, לכאורה תחרות רבה, יש איפה לקנות בזול ועדיין אנחנו משלמים ביוקר. האם קרפור תוריד את מחירי ישראל למחירי אירופה? לא בטוח.
כמה אנחנו משלמים על איקאה, H&M וזארה? הרבה יותר מאשר באירופה, ארה"ב ובריטניה. הגורם בענף הקמעונאות אמר ל-ynet: "מה הפער באופנה? 20%? 30%? 5%? במזון הפערים הם של 100% ומעלה. ברור שתהיה פרמיה לישראל, של 20%-30%, המחירים לא יהיו מחירי אירופה, אבל הם יהיו נמוכים ובטח לא פער של פי שניים. קרפור היא גם יצרנית, היא משווקת את אותו שמן, קמח וירקות קפואים לכל העולם. יש לה כוח קנייה אדיר".
ואכן פה טמון סוד ההצלחה של קרפור. יינות ביתן נחשבת לרשת עם מחירים טובים, אבל אין לה ייחוד והיא עמדה על סף קריסה עד שנרכשה על ידי אלקטרה. המכירות ברשת עדיין עומדות על 25 אלף שקל למ"ר בעוד המכירות של שופרסל מגיעות ל-42 אלף שקל למ"ר ושל רמי לוי ל-50 אלף שקל למ"ר.
4 צפייה בגלריה
 יינות ביתן
 יינות ביתן
יינות ביתן. עמדו על סף קריסה
( צילום: יח"צ)
באלקטרה חשבו איך לנצח את שוק המזון בישראל ומצאו תשובה: חברות ענק בינלאומיות. כך הפכה אלקטרה לזכיינית של המותגים הנחשקים סבן אילבן וקרפור. בישראל מדברים על החלשת כוח המונופולים המקומיים, אך פתאום מתעוורים כשמדובר בחברות ענק בינלאומיות וכולם מייחלים לכניסתן לארץ. קרפור היא ענק דורסני, שהיעילות שלו נובעת מהתנהגות כמו מונופוליסטית והיא יכולה להוריד מחירים עקב כך. לרוב המחירים מותאמים לשוק ולעיתים הורדת המחירים היא זמנית, עד שהמתחרים יחוסלו או יירכשו.

כל הספקים בשוק יצטרכו להגיב

"הישראלים משלמים פי שניים באירופה על אותו סל. עכשיו הפער יצטמק", טוענים בשוק. "אלקטרה הבינה את זה והביאה לארץ את בוש כשותפה בתחום החשמל, ואת סבן אילבן וקרפור במזון. קרפור זאת חברה עם גמישות אדירה ברמת המוצרים. רפורמת היבוא תעזור מאוד לחברה כמו קרפור להביא לארץ מוצרים במהירות ובאלקטרה עסוקים כרגע בלהכשיר כמה שיותר מוצרים מבחינת כשרות עבור כניסה מאסיבית לישראל. ויש שם הכול: דאודורנט, חיתולים, מיצים, מבשלת בירה ויינות ומוצרים כמו ביגוד, סירים, מחבתות, מקדחות וכל מה שרק תרצי".
ואכן, באלקטרה מדברים על פתיחת סניפים של 5,000 ו-6,000 מ"ר, כולל מחלקות נון-פוד גדולות. כל הספקים בשוק יצטרכו להתאים עצמם למודל של קרפור ולמחירים שהיא תציע.
במוצרי מזון בסיסיים בכוונתה להוריד מחירים בלפחות 20% לעומת מחירי ישראל וספקים יצטרכו להתאים את עצמם, או שהצרכן יוכל לקנות קטשופ של אסם ב-12 שקל ושל קרפור בשישה שקלים. צ'יפס קפוא של תפוגן ב-17 שקל וצ'יפס קפוא של קרפור בשמונה שקלים. יחד עם זאת, להרבה שחקנים מקומיים תהיה הזדמנות כעת להיכנס בשערי סניפי קרפור ישראל ועקב כך אולי גם האופציה להימכר בסניפים שלה גם במדינות אחרות.