שר האוצר בצלאל סמוטריץ׳ הודיע היום (רביעי) על קידום חוק יסוד: המילואימניקים. אולם, הסברה היא כי חלק מהחוק הוא סיסמאות ריקות מתוכן, כפי שאמר גם גורם ממשלתי כלכלי, שכן הכללה של הטבות לכל חיילי המילואים, למשל בקבלה לאוניברסיטה, מהווה למעשה הקלה על כמעט כל הסטודנטים, שכן למעט ערבים וחרדים 90% מהם משרתים בצבא במילואים.
מדובר בחוק "שאמור לעצב שנים קדימה את עקרונות היסוד של החברה הישראלית״, כדברי שר האוצר סמוטריץ׳ שהודיע כעת על גיבושה של הצעת חוק היסוד. הצעת החוק אמורה להביא לשינוי בסדר העדיפויות הלאומי - הכרה במשרתי המילואים ויצירת עדיפות משמעותיות ויוצאות דופן למשרתי המילואים.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2 צפייה בגלריה
חיילי מילואים
חיילי מילואים
חיילי מילואים
(צילום: גיל יוחנן)
על פי הצעת החוק, תהיה הכרה בשירות מילואים כערך יסוד ויינתנו הטבות בשירותי המדינה במספר תחומים, כגון עדיפות במכרזי קרקע של רשות מקרקעי ישראל, הנחות ברכישת קרקע והעדפה בקבלה לעבודה בשירות המדינה, בקבלה לאוניברסיטה, בקבלה למעונות יום ובמכרזי רכש של המדינה. גורם ממשלתי כלכלי אמר כי יהיה קושי רב באכיפת החוק. "מי יספור כמה חיילי מילואים התקבלו לשירות המדינה? הוראות קודמות להעדפת תושבי פריפריה, יוצאי אתיופיה ובני מיעוטים לא נאכפות אף הן".
ברקע החוק, נאמר בהודעת שר האוצר, מצויה ההבנה כי "המילואימניקים מהווים את חוד החנית של צה"ל ומשלמים מחירים קשים מאוד. הם עוברים מחיי אזרחות לחיי צבא בתוך רגעים בודדים ומשלמים מחירים משפחתיים וכלכליים, וכפי שלצערנו נוכחנו לדעת - הם משלמים גם בבריאותם, ואף בחייהם.
"ב-76 שנותיה מדינת ישראל לא השכילה להעדיף את המילואימניקים, לשים אותם על ראש שמחתה ולתת להם העדפה מיוחדת. מלחמת חרבות ברזל חידדה את נחיצותו של צבא המילואים לביטחון הלאומי של המדינה, כתנאי מובהק לניצחון מוחלט״, נאמר בהצעת החוק.
2 צפייה בגלריה
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
(צילום: שלו שלום)
סמוטריץ': "הם שם בשבילנו, יום יום, בקור ובגשם, עזבו הכל, כדי להילחם עבור כל אחת ואחד מאיתנו. חוק יסוד המילואימניקים יעצב שנים קדימה את עקרונות היסוד של החברה הישראלית. הם, הלוחמים, בראש סדר העדיפויות הלאומי.
"משפחת הרשקוביץ, יזמה את הרעיון הכל כך חשוב הזה לאחר נפילתו של יוסי הי"ד, איש חינוך בחסד וגיבור ישראל. משפחה של גיבורים. המסר שלהם מהדהד לי יום יום; מעלים על נס את אלו שמסרו הכל למען המדינה וממשיכים עד הניצחון".