הביטקוין זינק מוקדם יותר לשיא מעל ל-73.5 אלף דולר ונסחר עתה תמורת 72.7 אלף דולר. מטבע הקריפטו הפופולארי מנתר מתחילת השנה סביב 75%. האתריום קופץ היום עד ל-4,084 דולר.
קוינבייס יוצאת להנפקת חוב המיר למניות, לאחר דהירה של 60% במניה בחודש האחרון. בורסת הקריפטו הודיעה אמש לאחר המסחר כי תגייס מיליארד דולר באמצעות אג"ח להמרה.
1 צפייה בגלריה
ביטקוין. אילוסטרציה
ביטקוין. אילוסטרציה
ביטקוין
(צילום: רויטרס)
החברה העדיפה גיוס באג"ח המיר על פני גיוס הון בהנפקת מניות, שלרוב גורר ירידה חדה במחיר המניה. ההודעה עדיין הובילה לירידה של 1% במניית קוניבייס במסחר המאוחר.
כמו כן, אנגליה אישרה שלשום ETN קרנות חוב מגובות קריפטו - סוג של אג"ח שאין עליה ריבית וכל מה שמקבלים על האיגרת זה את התשואה על הקריפטו שעליה הוא מתבבסס. מי שמנפיק אותה זה כמעט ורק הבנקים, אבל גם הבורסה בלונדון יכולה להנפיק ניירות כאלה - בכל מקרה המנפיק קונה את הקריפטו שעליו מתבסס הנייר.
מה השוני בין ETF (קרן מחקה) ל-ETN? ב-ETF התשואה בפועל תהיה לפי התנועה בקרן ביום המימוש. ב-ETN יש מועד סיום קבוע מראש. זאת אומרת ניתן להפסיד כסף אם במקרה המועד הוא בתקופה של הפסדים.
ב-ETF המשקיע רוכש בעצם בעקיפין את הנכס, כלומר את הביטקוין, לכן לא משנה אם מפעילת ה-ETF קורסת, הנכס הוא של המשקיע. ב-ETN אם המפעילה קורסת המשקיע מאבד את הנכס שבו השקיע, משום שלא רכש בפועל נכס אלא חוב מבוסס על הנכס. זאת ועוד, ב-ETF יש דירקטוריון מפקח שחלות עליו חובות נאמנות כלפי הציבור, ב-ETN אין דירקטוריון מדווח.
בחלק מה-ETN מבטיחים למשקיע תשואה קבועה ביום המימוש כך שהוא לא יכול להפסיד. זה היתרון היחיד של ה-ETN על ה-ETF, כי הסיכונים שם יותר גדולים.
עוד ברקע לעליות בקריפטו, מדד S&P 500 טיפס אמש ב-1.1% לשיא כל הזמנים בשבירת השיא מספר 17 שלו מתחילת השנה. מדד נאסד"ק הוסיף לערכו 1.5%, בהובלת אנבידיה שזינקה ב-7%. זאת ועוד, המשקיע ביל אקמן, מייסד ומנכ"ל קרן הגידור פרשינג, שלא נחשב מאוהדי הקריפטו הגדולים בשוק, הגיב בסוף השבוע לראלי האחרון בביטקוין – ובעקיפין מנבא שהדהירה שלו תימשך.
"העלייה במחיר הביטקוין מובילה ליותר כרייה וליותר שימוש באנרגיה, אלה דוחפים את עלויות האנרגיה וגורמים לעלייה באינפלציה וירידה בדולר – זו מחזקת את הביקושים לביטקוין, ליותר כרייה ויותר ביקושים לאנרגיה וכך המעגל הזה ממשיך", כתב אקמן בציוץ ברשת החברתית. בסוף השבוע מחיר הביטקוין נסק עד ל-70,170 דולר לשיא, שלושה ימים אחרי השיא הקודם על 69.2 אלף דולר שנשבר אחרי יותר משנתיים (מאז נובמבר 2021).
שוק הקריפטו והביטקוין בפרט מקבלים דחיפה מאז ינואר בשל השקת הקרנות המחקות של המטבע בוול סטריט. זרימת ההשקעות לקרנות נמשכת, כששווי הנכסים ב-10 הקרנות המובילות בארה"ב זינק קרוב ל-50 מיליארד דולר. קרן iShares Bitcoin של בלאקרוק טיפסה מעל לשווי של יותר מ-10 מיליארד דולר.
כמו כן, אירוע החצייה (halving) של הביטקוין שמתקיים אחת לארבע שנים צפוי לקרות באפריל הקרוב. זהו אירוע החצייה הרביעי. החצייה מפחיתה את היצע המטבעות המתחדש. והיא מתקיימת בכל ארבע שנים בממוצע, והגמול בו זוכים כורי הביטקוין עבור יצירת בלוק חדש ייחתך בחצי. כך מטבע הביטקוין הופך לנדיר הרבה יותר. ככל שהביטקוין נגיש פחות לקנייה, כך אנשים יהיו מוכנים לשלם עליו פרמיה ולפיכך העלייה במחיר תהיה חדה יותר. בשוק הקריפטו מצפים לאישור מה-SEC (הרשות לני"ע האמריקאית) להשיק כבר במאי הקרוב קרנות מחקות למטבע האתריום, בדומה לביטקוין.
פורסם לראשונה: 14:37, 13.03.24