חברת "עמינח רשתות שיווק" תעניק הטבה כספית בסך כולל של כ-422 אלף שקל ללקוחות זכאים שרכשו באתרי האינטרנט שלה בעבר. זאת, במסגרת הסדר פשרה שהושג בתובענה ייצוגית שהוגשה נגד הרשת. הסדר הפשרה אושר בחודש שעבר על ידי בית משפט מחוזי מרכז.
הבקשה לאישור תביעה ייצוגית הוגשה בשנת 2021 נגד עמינח ועניינה בטענות להטעיה כביכול ביחס למחירי מבצע או מכירה מיוחדת של מוצרי הרשת, ולמחירם הרגיל או הקודם טרם המכירה המיוחדת.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
1 צפייה בגלריה
עמינח סנטר
עמינח סנטר
עמינח סנטר
(צילום: אביעד ימיני)
במסגרת הבקשה לאישור תביעה ייצוגית, טענה המבקשת באמצעות עוה"ד משה בן דרור ואריק רוזנטל כי עמינח כמעט בכל עת מציגה בחנויות המקוונות מוצרים כאילו הם מוצעים בהנחה כזו או אחרת, ממחיריהם "הקודמים", אשר מוצגים לצד המחירים "החדשים", כשהם מחוקים. אולם, בפועל, נטען בבקשה, המחירים הקודמים (המחוקים) אינם המחירים האמיתיים כביכול בהם הוצעו המוצרים טרם המבצע כי אם גבוהים בהרבה מהם ולמעשה "פיקטיביים" כנטען בבקשה.
עוד נטען כי המבצעים נמשכים לתקופות ארוכות בניגוד לדין. מנגד עמינח שיוצגה על ידי עו"ד רואי נגריס הכחישה במלואן את הטענות כי בוצעה הטעיה כביכול ביחס למחירי מבצע של מוצרי עמינח. עוד סבורה עמינח כי דין התביעה להידחות. בסופו של יום, הגיעו הצדדים להסדר פשרה כאשר הם מדגישים כי אין בהתקשרותם בהסכם הפשרה משום הודאה בטענה כלשהי שהועלתה בתביעה.
על פי הסדר הפשרה שאושר, חברי הקבוצה הם כל מי שרכש מוצרים באתר המרשתת של עמינח שנמכרו במכירה מיוחדת מ-20 בינואר 2014 ועד ל-1 באוגוסט 2023. הוסכם כי בכל מקרה של מכירה מיוחדת במסגרתה מוצג לצד המוצר מחיר רגיל ומחיר מוזל (מבצע), עמינח תקפיד כי ההנחה שתינתן ביחס למוצריה הנמכרים תחושב בהתאם למחירם הרגיל, שהיה בתוקף לפחות 14 ימים לפני מתן ההנחה. כמו כן, עמינח תקפיד כי מבצעים ו/או מכירות מיוחדות ביחס למוצריה הנמכרים לא יימשכו מעבר ל-35 ימים רצופים.
באשר לפיצוי חברי הקבוצה, הוסכם כי בתוך עד שישה חודשים, מה-1 בספטמבר 2023, תעניק עמינח הטבה כספית בסך כולל ומצטבר של כ-422 אלף שקל. ההטבה תינתן באמצעות השבה כספית בגובה של 15% מסך הרכישה שבוצעה על ידי הלקוחות שרכשו באתרי האינטרנט של עמינח בשבע השנים שקדמו להגשת בקשת האישור (20 בינואר 2014) ועד ליום הגשת הבקשה.
התשלום יבוצע באמצעות המחאה, או לחילופין, אם יחפוץ בכך הלקוח, הוא יוכל לקבל שובר רכישה בחנויות הרשת בסך 500 שקל ברכישה מעל 2,500 שקל. המידע על אודות הזכות של הלקוחות שרכשו באתרי האינטרנט בתקופה האמורה, לקבל את ההטבה, תועבר להם על ידי מסרון ומייל.
במסגרת ההחלטה שאישרה את הסדר הפשרה ציין השופט רמי אמיר כי אישר את הסדר הפשרה מבלי לקבל את עמדת באי כוח היועצת המשפטית לממשלה. השופט קבע בפסק הדין כי "בא כוח היועמ"ש ביקש שתי אורכות להגשת עמדת המדינה ביחס להסדר הפשרה. לבקשה הראשונה נעתרתי במלואה, לשנייה נעתרתי באופן חלקי, כך למרות שלא היו כל טעמים של ממש אפילו לאורכות אלו. המועד האחרון חלף ולא הוגשה כל עמדה מטעם היועמ"ש. אינני רואה להמתין יותר.
"התמשכות ההליכים בתובענות ייצוגיות עקב העיכובים בהגשת עמדת היועמ"ש הפכה לתופעה שכיחה ואין לכך מקום. לפיכך ניתן פסק דיני זה כעת ללא עמדת היועמ"ש", הוסיף השופט.
מהפרקליטות נמסר בתגובה: "מדובר בתובענה ייצוגית בין שני גורמים פרטיים אשר הגישו הסדר פשרה לבית המשפט. בתיק הנוכחי לא הייתה כוונה להמליץ ליועצת המשפטית לממשלה להגיש התנגדות להסדר. עם זאת, סברה הפרקליטות בהתייעצות עם גורמי המקצוע כי יש מקום להביא לידיעת בית המשפט הערות מסוימות של הגורמים המקצועיים מטעם המדינה. לשם בחינה וגיבוש הערות אלו ובשים לב לפגרה התבקשו וניתנו ארכות קצרות מבית המשפט. ההודעה הוגשה ביום למחרת המועד שנקבע. בכל שלב לא היה מדובר בהגשת עמדה מטעם היועצת המשפטית לממשלה".