גלו גמישות בתאריכים או ביעד

הטיפ הכי חשוב וברור למציאת טיסה זולה הוא להיות גמיש. כשפונים אליי בעזרה למצוא טיסה ליעד מסוים בתאריך מסוים, אנשים חושבים שאפשר לעשות איזה קסם שיוזיל את הטיסה. אז לא, זה לא עובד ככה. טיסות זולות קיימות, אבל חשוב להבין את ההקשר. הטיסות הכי זולות צצות לפעמים משום מקום כהזדמנויות, וחלקן לפעמים לא חוזרות גם כמה חודשים טובים לאחר מכן.
ככל שתהיו יותר פתוחים להזדמנויות האלו, כך תוכלו למצוא טיסה יותר משתלמת. ברור שלא כל אחד יכול לטוס לאן שבא לו ומתי שבא לו, ולכן אפשר גם לגלות גמישות מסוימת, ועדיין להגיע ליעד או לטוס בתאריך שתרצו. במנועי החיפוש באתרים השונים ישנן כמה אפשרויות שייתנו לכם קצת יותר גמישות בחיפוש. לכן, אלא אם באמת אין לכם ברירה, לעולם אל תחפשו טיסה בתאריך מדויק - כי קודם כל, לא בהכרח תהיה לכם טיסה ליעד שרציתם ביום הספציפי הזה, ושנית, לפעמים אפילו יום או יומיים קדימה או אחורה יכולים להוזיל את הטיסה במידה ניכרת.
7 צפייה בגלריה
עומס בנתב"ג
עומס בנתב"ג
עומס בנתב"ג - האם אתם יכולים לשחק עם התאריכים?
(צילום: shutterstock)
איך עושים את זה? בכל מנוע חיפוש זה קצת שונה - לפעמים יש אפשרויות של "גמישות בתאריכים", לפעמים אפשר לבחור גמישות של שלושה ימים קדימה או אחורה, ולפעמים אפשר לחפש אפילו על פני חודש מלא או כמה חודשים. יש חברות תעופה שיראו לכם טבלאות ורשימות של מחירים בתאריכים שונים, וכך תדעו לראות את התמונה המלאה שאתם צריכים לגבי המחירים.

בִדקו אפשרות של שילוב טיסה לשדות תעופה קרובים

לפעמים טיסות לשדות שונים או קרובים ליעד שלנו יכולות לחסוך לנו הרבה במחיר. לדוגמה, במקום לטוס לאמסטרדם טוסו לאיינדהובן, במקום לטוס לרומא טוסו לנאפולי ובמקום לטוס ל-JFK טוסו לנמל התעופה בניוארק שבניו ג'רזי. מובן שחשוב לעשות שיעורי בית, ולראות שמחיר ההגעה ליעד שלכם באמת נמוך בהרבה ושווה את הסיבוב הזה.
שיטה זו תאפשר לכם להוסיף עצירה בעיר נוספת בטיול שלכם, ואפילו לטוס לשדות קצת יותר מרוחקים. בצרפת ובאיטליה, לדוגמה, יש מגוון ערים שאליהן תוכלו למצוא טיסות במחיר נמוך יחסית, אז למה לא לשלב את ליון או בורדו בדרך לפריז או את טורינו בדרך לרומא?
גם בערים שאליהן תרצו לטוס, נסו לחפש שדות תעופה פחות מרכזיים שחברות התעופה טסות אליהם מהארץ. אך שימו לב, יש שדות תעופה שאינם ממוקמים קרוב למרכז העיר, ולאחר הנחיתה צריך אז לנסוע כברת דרך נוספת.
7 צפייה בגלריה
לטוס בזול
לטוס בזול
רבות הדרכים להגיע ממקום למקום
(צילום: shutterstock)

נסו לשלב קונקשן או טיסות בחברות תעופה שונות

לפעמים אין מקום לגמישות, אם בגלל אירוע בארץ, חופש בתאריך מסוים מהעבודה, הופעה או משחק ושלל סיבות נוספות. אז מה עושים? מרכיבים מסלול שכולל טיסות בחברות שונות בהלוך ובחזור, ואם גם זה לא עוזר אז עולים שלב ומשלבים גם טיסת קונקשן, כלומר עצירה והחלפת מטוס בדרך.
בשנתיים האחרונות פחות המלצתי לעשות את זה בגלל התפשטות נגיף הקורונה, והמטרה הייתה באמת לחסוך כמה שיותר טיסות, אבל עכשיו כשכמעט חזרנו לשגרה נראה שאפשר לשקול שוב לשלב טיסות קונקשן. חפשו במנועי חיפוש הטיסות אפשרות לעצירה (stop) בדרך ליעד הסופי שלכם, ואולי תגלו מחירים חסרי תקדים.
יש יעדים במזרח הרחוק שרלוונטיים מתמיד, עם טיסות המשך שאליהן תוכלו להגיע עם החברות החדשות שפועלות בארץ מהאמירויות ומבחריין. אבל גם בתוך אירופה הקרובה יותר תוכלו לשלב קונקשנים מחברות תעופה שונות, וכך למצוא את הכרטיס הזול ביותר ליעד שלכם בתאריכים שתרצו.
גם פה חשוב לשים לב שלפעמים תצטרכו לסגור כל מקטע טיסה בנפרד ולא ככרטיס אחד. לכן, אלא אם כן טיסת ההמשך היא דרך אותה חברה, מומלץ לרווח את הזמן שלכם בין הטיסות לשעתיים וחצי לפחות, אפילו שלוש שעות וחצי אם תצטרכו לאסוף ולשלוח מזוודה ולעשות סידורים נוספים.
7 צפייה בגלריה
אל תפחדו מעצירות ביניים
אל תפחדו מעצירות ביניים
אל תפחדו מעצירות ביניים
(צילום: shutterstock)

אל תחכו לרגע האחרון

אין דבר יותר מתסכל מלראות את הטיסה שרציתם ולא סגרתם עולה במחיר עד פי שלושה. אולי זה נשמע קיצוני, אבל זה קורה. לכן, אם אתם יודעים שאתם רוצים לסגור טיסה בתאריך ויעד ספציפיים ורואים מחיר טוב, אל תחכו. לפעמים לסגור טיסה מראש יכול לחסוך לכם עשרות אחוזים ממחיר הטיסה המלא, והסיכוי שמי שיֵשב לידכם במטוס שילם את אותו המחיר שאתם שילמתם על אותה הטיסה הוא כמעט אפסי.
אגב, לפעמים במעמד התשלום באתרי חברות התעופה יש אפשרות "להחזיק" את מחיר הטיסה ליממה או שתיים, במחיר סמלי של כמה דולרים - אז אם אתם די בטוחים שאתם רוצים לסגור את הטיסה, אבל צריכים לילה או שניים לישון על זה, זאת אפשרות טובה גם כן.

בִדקו את תנאי השינוי או הביטול

תמיד חשוב לבדוק את תנאי הכרטיס שאתם קונים - מה שזול יכול לעלות ביוקר אם תחליטו שלא תרצו לטוס. אומנם מאז הקורונה חברות התעופה גילו גמישות מסוימת ולוקחות פחות כסף, אם בכלל, על שינויי תאריכי טיסה, אבל נראה שלאט-לאט המצב חוזר לקדמותו, ואי אפשר לבנות על זה שהסלחנות הזאת תישאר איתנו.
לכן, חשוב מאוד לקרוא את תנאי הכרטיס - כמה יעלה לשנות וכמה יעלה לבטל. אם לטיסה יש דמי ביטול מלאים, תחשבו פעמיים או שלוש אם רוב הסיכויים שתטוסו או אם תהיו מוכנים לספוג את המחיר בשביל לקנות את הטיסה הזולה במחיר שהיא נמכרת בו עכשיו. שווה במקרה כזה לשקול לרכוש ביטוח ביטול טיסה, שבדרך כלל עולה 20% משווי הכרטיס, ואז אם לא תרצו לטוס תקבלו בערך 80% ממחיר הטיסה ששילמתם.

חפשו בכמה מנועי חיפוש

משיחות שלי עם אנשים שמחפשים טיסות, נראה שלכל אחד יש את מנוע החיפוש שהוא אוהב, אם זה סקיי סקאנר הקלאסי, גוגל פלייטס החדשני, קיאק, אקספידיה, מומונדו, מנועי חיפוש ישראליים ועוד. התפלאתי לגלות שהרבה אנשים לא טורחים לחפש ולהשוות מחירים במנועי החיפוש השונים. תתפלאו לגלות שלפעמים יש הבדל ניכר בין האתרים האלו במחיר של אותה הטיסה.
7 צפייה בגלריה
לטוס בזול
לטוס בזול
אף אחד עוד לא התחתן עם מנוע חיפוש
(צילום: shutterstock)
studentuniverse.com, למשל, מציע מדי פעם טיסות בהנחה גדולה למטיילים הצעירים שבינינו. לכן אני לא ממליץ על אתר אחד ספציפי לחיפוש טיסות, אלא על כמה שיותר. תעשו לכם הרגל לבצע השוואה קצרה, ותחפשו את אותה טיסה שאתם רוצים לסגור לפחות בשלושה מנועי חיפוש שונים.
אם אתם משתמשים בסקיי סקאנר, שימו לב שאת התשלום לרוב תעשו דרך אתר חיצוני שהוא גורם שלישי. האתרים האלו יכולים להיראות מפוקפקים ובעייתיים, ולכן חשוב לשים לב לדירוג חוויית המשתמש שיש לכל אתר ליד מחיר הכרטיס.

חפשו באתר הרשמי וגם באתרים שונים

בהמשך לטיפ הקודם, יש קונצנזוס שתמיד מחיר הטיסה יהיה הכי גבוה באתר חברת התעופה - זה לא בהכרח נכון. אני ממליץ תמיד לבדוק במקביל גם באתרי חברות התעופה - לפעמים יש שם מבצעים שלא תראו במקום אחר, ולפעמים המחיר באמת גבוה בהרבה, ובמקרה כזה שווה לשקול לסגור את אותה הטיסה באתרים האחרים.
מצד שני, לפעמים יש גם יתרון קל בלסגור את הטיסה בחברת התעופה - בעיקר כשצריך לשנות או לבטל את הטיסה. לכן, אם תסגרו את הטיסה זמן רב מראש, אני ממליץ בכל מקרה לסגור את הטיסה ישירות דרך חברת התעופה. אם הטיסה שאתם רוכשים תצא בשבועות הקרובים, ורוב הסיכויים שלא תשנו את התוכניות שלכם - לכו על הדיל הכי זול.
תמיד תשאלו את עצמכם כשאתם סוגרים טיסה, "מהו הסיכוי שאצטרך לשנות או לבטל אותה?". ברוב המקרים, כשסוגרים מראש טיסה זולה לא באמת יודעים אם רוב הסיכויים שנעלה עליה, ובמקרה כזה הייתי ממליץ לסגור אך ורק דרך חברת התעופה.
דבר נוסף שצריך לזכור הוא שאתרים ישראליים כפופים לחוק הגנת הצרכן הישראלי, וזה יתרון.

בִדקו את מחיר הטיסה בהרכב הנוסעים המלא ובנפרד

לפעמים מחירי הטיסה מתומחרים בצורה שונה בהתאם להרכב שלכם. אם אתם שלושה חברים או משפחה של ארבע נפשות שרוצה לטוס, לפעמים לחפש את אותה הטיסה בנפרד יכול לחסוך לכם הרבה, לפחות במחיר הטיסה של חלק מכם. למה זה קורה? קשה להסביר, לפעמים כרטיס יחיד מתומחר בצורה שונה, ולפעמים יש כיסא או שניים אחרונים בטיסה שנמכרים בזול יותר.
אם תחפשו מחיר לכל ההרכב, המחיר הגבוה יותר הוא זה שתראו עבור כל אחד ואחד מכם, ומחיר הכרטיס הזול האחרון שנשאר לא ישתקף במחיר של הטיסות שלכם. לכן, שווה לבדוק גם כמה יעלה לכל אחד לסגור את הטיסה בנפרד ולראות אם יש שינוי ניכר במחיר.
7 צפייה בגלריה
לטוס בזול
לטוס בזול
אם צריך, להשתמש גם במחשבון
(צילום: shutterstock)

האתרים תמיד ינסו לשכנע אתכם שאתם צריכים יותר

כבר בחרתם את הטיסה שרציתם, הזנתם את הפרטים, אולי אפילו בחרתם כיסא, ואז מתחילות כל התלאות בדרך לתשלום - אולי תוסיף הסעה מהשדה? אולי ביטוח, או אטרקציות? פתאום תיפתח עבורכם חלונית נוספת להזמין מלון באתר חיצוני בדיוק בתאריכי הטיסה שלכם. אל תתפתו להזמין דברים נוספים, תוכלו לעשות את זה אחרי שתסגרו את הטיסה.
חברות הלואו-קוסט הן המצטיינות בזה, אבל לאחרונה ראיתי שזה קורה גם באתרי חברות התעופה הגדולות. פשוט תגללו למטה לסוף העמוד, וגם בזה שאחריו, ותגיעו לתשלום. אגב, לפני שתשלמו, שימו לב טוב-טוב שלא נוספו בטעות חלק מהדברים שהציעו לכם - האתרים של חברות התעופה יכולים להיות ערמומיים מאוד בתחום הזה.

שימו התראות ועקבו אחרי מבצעים, אתרים ורשתות חברתיות

כפי שציינתי, חברות התעופה יוצאות מדי פעם במבצעים אטרקטיביים במיוחד, שיכולים להיות משתלמים מאוד עבורכם. לפעמים יש סיילים, פתיחת קווים והורדת מחיר אקראית לכמה ימים. איך אפשר לעקוב? שווה לעשות בדיקה מדי פעם באתרים של חברות התעופה שמגיעות ליעד שאתם מעוניינים בו, ואפשר גם להירשם להתראות מחירים על הטיסה או השדה שאליו אתם מעוניינים לטוס או לקבל עדכונים במייל.
ישנם גם מקורות שונים ברחבי הרשת שאפשר לעקוב אחריהם, שמעדכנים מדי יום במחירי טיסות אטרקטיביים, כמו צוות "טיסות סודיות" שדואג לעדכן בפייסבוק ובטלגרם על מבצעים טובים לטיסות שהם מאתרים ברחבי הרשת.

אין מזוודה, אין דאגות

הטיפ הזה אומנם לא מתאים לכל אחד, אבל אני גיליתי שאם אפשר לטוס לכמה ימים בודדים ללא מזוודה שנשלחת לבטן המטוס, איכות הטיול עולה פי כמה, במקביל לחיסכון של זמן וכסף. אין דבר יותר מתסכל מהתור לשליחת המזוודה בנתב"ג. בתקופת הקורונה גם מי שלא שלח מזוודה נאלץ לחכות בתור, אבל כעת נראה שסוף-סוף הסידור הקודם חוזר, ובקרוב אפשר יהיה לדלג על התור לדלפק בטיסות של כל חברות התעופה.
7 צפייה בגלריה
מזוודה מתפקעת עקב אריזת יתר
מזוודה מתפקעת עקב אריזת יתר
אל תארזו יותר מדי
(צילום: shutterstock)
אם טסתם רק עם טרולי, תגלו כשתנחתו שאין אושר גדול יותר מלצאת מהמטוס, להחתים את הדרכון ולצאת מהשדה אל החופשה, מבלי להיתקע כי המזוודה איפשהו מאחורי הקלעים ועושה את דרכה אליכם. גם בחזור אני מרשה לעצמי להגיע לשדה מאוחר יותר, מכיוון שאני לא צריך לחכות בתור לשליחת המזוודה לבטן המטוס. ברור שזה לא אידיאלי, אבל זה שווה את זה.

תנו צ'אנס לחברות הלואו-קוסט

חברות טיסות החסך, שמוכרות כרטיסי טיסה במחירים שלפעמים משתווים לכרטיס נסיעה באוטובוס, גונבות כבר שנים את ההצגה מחברות התעופה הגדולות, ובזמן התפרצות מגפת הקורונה, כשאלפי טיסות בוטלו מדי יום, חברות הלואו-קוסט היו הגמישות ביותר - ולרוב גם הראשונות להחזיר את כספם של הצרכנים על אותן הטיסות שהן ביטלו.
7 צפייה בגלריה
לטוס בזול
לטוס בזול
צפוף, אבל משתלם
(צילום: shutterstock)
אומנם מטוסי חברות הלואו-קוסט צפופים ביחס לסידורי הכיסאות של חברות הטיסה המסורתיות, לא תמיד תוכלו להשעין אחורה את המושב, וגם מזון ושתייה לא יהיו כלולים במחיר הכרטיס, ובטח לא בחירת מקום או שליחת מזוודה לבטן המטוס – אבל אם תוכלו לוותר על הדברים הללו, תוכלו לטוס ממש בזול.
אם אתם בכל זאת רוצים מזוודה ויכולים להסתפק בטרולי, מומלץ לרכוש סוג כרטיס שנקרא "מועדף" (Priority), שמקנה גם עלייה ראשונה למטוס וגם נשיאת טרולי. כרטיס זה משתלם יותר מכרטיס רגיל עם תוספת נפרדת למזוודה. חשוב גם לעשות צ'ק אין מראש טרם הטיסה, כדי לא לשלם קנס גבוה בדלפק בשדה שלפעמים עולה כמו הטיסה עצמה.

מיתוסים ואגדות שצריך לנפץ

אין ימים בשבוע שהם בהכרח זולים יותר. אומנם טיסות בסוף השבוע הן לרוב יקרות יותר, אבל ייתכן שתמצאו מעת לעת טיסה במחיר מציאה גם בסוף השבוע.
חיפוש בחלונית גלישה בסתר לא יכול להזיק, אבל בפועל לא משנה במידה ניכרת את המחירים שתראו. אם תחפשו את אותה טיסה שוב ושוב, האלגוריתם של האתר יזהה אתכם בכל מקרה ועלול לשנות את המחיר. גם שימוש ב-VPN, טריק למתקדמים שמדמה גלישה בכתובות IP ממקומות שונים ברחבי העולם, לא תמיד יביא לתוצאות שונות במחיר, ולכן לא בטוח שזה שווה את המאמץ.
פורסם לראשונה: 11:12, 18.05.22