ענקית הקמעונאות וולמארט הודיעה לספקים שלה כי תגבה מחלק מהם עמלה חדשה על שינוע סחורות למחסנים והחנויות שלה, כך דווח בוול סטריט ג'ורנל. בכך מנסה וולמארט להילחם בהתייקרויות המחירים על הדלק והתחבורה בחודשים האחרונים.
אותן חברות שמשתמשות בשירותים של וולמארט להובלת סחורות למחסנים והחנויות שלה יחויבו בעמלת דלק ואיסוף החל מה-1 באוגוסט. במכתב שנשלח לספקים ביום שישי האחרון נכתב כי השינוי הוא "תוצאה של הסתגלות הרשת לשינוי המשמעותי ולעלויות המוגדלות בתחבורה".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2 צפייה בגלריה
סניף של וולמארט
סניף של וולמארט
סניף של וולמארט
(צילום: AP)
עמלת האיסוף (שינוע) תחושב על פי אחוז מעלות הסחורה שהתקבלה על ידי וולמארט. עמלת הדלק מבוססת על עלות הדלק להובלת הסחורה.
חלק מהספקים מתחו ביקורת על הקמעונאית, וטענו כי החישוב שהיא עשתה לעלויות החדשות אינו מדויק, ובנוסף שהיא לא נתנה להם זמן להתארגנות. "יש לי הוצאה לא ידועה, ואין לי מה לעשות בקשר לזה", אמר אחד הספקים שקיבל את המכתב מוולמארט. "זה ללא ספק חיוב רטרואקטיבי כי לספקים רבים יש כבר הסכמי הזמנת מוצרים עם וולמארט לשנה הקרובה".
מדוברות וולמארט נמסר כי העמלות יסייעו לקמעונאית להסתגל למצב הכלכלי הנוכחי תוך שמירה על מחירים נמוכים לצרכנים. עוד נטען כי וולמארט מתכננת לספק מידע ברור יותר לספקים בקרוב על חיובים ספציפיים.
יש לציין כי הספקים יכולים להפסיק להשתמש בשירות המשלוח והאיסוף של וולמארט, ולעבור למה שנקרא "משלוח בתשלום מראש", כאשר הספק מארגן ומשלם עבור המשלוח לשרשרת האספקה של וולמארט, ולא מחויב אחר כך על ידי החברה.
2 צפייה בגלריה
משאית של וולמארט
משאית של וולמארט
משאית של וולמארט
(צילום: AP)
וולמארט היא לא החברה היחידה שהציגה עמלות חדשות כדי לקזז את העלויות שלה. אמזון הוסיפה באפריל היטל חדש - "דלק ואינפלציה" של 5% על כל הפריטים שנשלחו ללקוחות באמצעות שירות השליחויות שלה.
בתקופת הקורונה וולמארט ואחרות דווקא דיווחו על עלייה בקצב המכירות, וכתוצאה מכך הרווחים שלהן עלו משמעותית, גם כשעלויות העבודה וההוצאות שקשורות לקורונה עלו. אולם לאחרונה קצב המכירות הואט והרווחים פחתו מכיוון שאנשים חזרו לדפוסי קנייה נורמליים יותר, בעוד שעלויות העבודה וההובלה נשארו גבוהות, וכמובן שגם עניין האינפלציה נכנס לשיקולים.

שופרסל נקטה בצעד דומה

רק לפני כמה ימים הודיעה רשת המזון הגדולה בישראל, שופרסל, לספקים שלה על כך שהיא מייקרת ב-1.5% את העמלות על סדרנות והפצה שהיא עושה עבורן מהמרכז הלוגיסטי שלה. והסיבה היא כמו זו של וולמארט, עלייה בעלויות השינוע.
ברשתות אחרות הספקים עושים הפצה וסדרנות לעצמם, ולכן אם יש התייקרות בשינוע היא אצלן בלבד. בשופרסל הרשת לכאורה נושאת עמם בנטל. יחד עם זאת, זה גם נותן לה יותר שליטה בספק והיא תוציא ספקים מהסניפים אם יסרבו להתייקרות. יש לציין כי הרשת כבר הוציאה מספר ספקים קטנים מסניפיה. כעת היא הודיעה לספקים חד משמעית שאם ימשיכו לספק לרשת היא תראה בכך ראייה שהסכימו להעלאה.
"שופרסל הוציאה ספקים קטנים, מייקרת בהדרגה את מוצרי המותג הפרטי שלה ודוחקת אותנו לקיר כי יהיה לנו קשה מאוד לא למכור ברשת הכי גדולה בישראל", מסביר אחד הספקים. "יחד עם זאת, כולנו העלינו או נעלה מחירים לצרכנים כי אין ברירה. אחרת לא נהיה. עלויות הלוגיסטיקה וחומרי הגלם אכן עלו. זאת לא גחמה. יש לנו ובטח גם לשופרסל התייקרויות בכל דבר אפשרי".