בפעם השנייה בחודש האחרון יסגרו מחר (רביעי) את שעריהם מרכזי היום לזקן, ולא יינתנו בהם שירותים. "לצערי הרב בשנים האחרונות תעריף מרכז היום נשחק באופן דרמטי והגיע הזמן לעשות מעשה ולמנוע את התמוטטות מרכזי היום בישראל", אמר ליאור שטרסברג, מנכ"ל עמותת מטב. לפני כשבועיים קיימו מרכזי היום שביתת אזהרה בת יום אחד בדרישה ממשרד הרווחה להעלות את התעריף המשולם על ידם. מאחר שלא חלה שום התקדמות מצד משרד הרווחה והאוצר, או היענות מצד שר הרווחה להיפגש ולפתור את המשבר, המרכזים יחריפו השבוע את המאבק להעלאת התעריף.
"יש קונצנזוס מקצועי לגבי חשיבות מרכזי היום כגורם טיפולי וחברתי משמעותי, אשר גם מונע הידרדרות תפקודית של ציבור האזרחים הוותיקים בישראל", אמר שטרסברג. "מדובר בשירות חיוני ומציל חיים לציבור התשושים ותשושי הנפש, שהמרכז יום עבורם היא סיבה לצאת הביתה. אנחנו במטב גאים בשירות וזה הרגע שעלינו להילחם עליו עבור הקשישים היקרים ובני המשפחות הנשענים על מרכזי היום. אנו נחושים להיאבק למען שימור וחיזוק פעילות מרכזי היום. אנו קוראים לשר הרווחה והביטחון החברתי לפעול בדחיפות להביא לפתרון המשבר".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
2 צפייה בגלריה
השביתה הקודמת החודש במרכזי היום לזקן
השביתה הקודמת החודש במרכזי היום לזקן
השביתה הקודמת החודש במרכזי היום לזקן
בארץ פועלים כ-180 מרכזי יום לזקן המעניקים רשת ביטחון חברתית ובריאותית לכ-15,000 קשישים, כולל קשישים עם דמנציה ואלצהיימר. תקציבם של מרכזי היום אינו מעוגן בבסיס התקציב דבר המקשה על ניהול תקין ויציב של המרכזים, אלא מתוקצב על ידי תעריף שלא עודכן משנת 2021 ומשולם לפי מספר המבקרים במרכז היום. אי עדכון התעריף גורם למרכזי היום גירעונות כספיים המוערכים במיליוני שקלים עד כדי כך שחלק מהמרכזים אינם יוכלו במצב הנוכחי להמשיך להתקיים באופן עצמאי עד סוף שנת 2023.
בין העמותות ובין משרד הרווחה קיים הסכם מחייב לפיו המשרד קובע מעת לעת את התעריף שישולם לעמותות בגין הוצאותיהן במסגרת מרכז היום. למרות עליית המחירים במשק כולל עדכון שכר המינימום שבוצע לא מזמן התעריף שמקבלים מרכזי היום נשאר על כנו. כתוצאה מכך אין הלימה בין התעריף הנמוך המשולם להוצאות בפועל של מרכזי היום בהתאם לדרישות ולתקנים של משרד הרווחה. בשל כך מרכזי יום רבים נמצאים בגירעונות המאיימים על המשך תפקודם.
בעמותות דורשים כי גובה התעריף המינימלי לקשיש יעמוד על סך 201.75 שקלים ליום לקשיש וזאת במקום 145 כיום, וגובה התעריף המינימלי לקשיש הסובל מירידה קוגניטיבית או אלצהיימר יעמוד על סך 261.68 שקלים ליום וזאת במקום 199.38 כיום.
"מרכזי היום לזקן מעניקים טיפול ומפיגים בדידות בקרב אלפי קשישים בכל בארץ", אמר שמואל קידר מנכ״ל איגוד העמותות לזקן. "בשל חשיבותם הקריטית של המרכזים לאוכלוסיית הקשישים, היה מצופה ששביתת האזהרה שקיימנו בחודש שעבר תביא את שר הרווחה ומשרד הרווחה לשולחן על מנת לתת פתרונות מעשיים למשבר בהקדם. בפועל אנחנו לא רואים שום התקדמות או כוונה לפתור את המשבר התקציבי של מרכזי היום אלא העברת האחריות בין משרדי האוצר, הרווחה והעבודה. היינו שמחים לחזור לפעילות ולשגרה בהקדם אך במצב התקציבי הנוכחי של מרכזי היום אין לנו ברירה ולא נשקוט עד שהמשבר ייפתר".
2 צפייה בגלריה
השביתה הקודמת החודש במרכזי היום לזקן
השביתה הקודמת החודש במרכזי היום לזקן
השביתה הקודמת החודש במרכזי היום לזקן
בשל המצב ביקשה יו"ר הועדה המיוחד לשורדי שואה, ח"כ מירב כהן מיו"ר הכנסת ח"כ אמיר אוחנה לערוך כינוס חירום של השדולה למען האזרחים הוותיקים. במכתב ששלחה ליו"ר כתבה כי "מרכזי היום במדינת ישראל מופעלים בעיקר בידי עמותות הפועלות ללא כוונת רווח. התשלום להפעלת מרכזי היום נקבע על ידי משרד הרווחה והביטחון החברתי. במהלך השנים נשחק באופן דרמטי התעריף שמועבר לטובת מימון פעילות מרכזי היום, מה שמעמיד את מרכזי היום בסכנת סגירה. נרצה לכנס דיון חירום של השדולה למען האזרחים הוותיקים על מנת לדון בנושא ולנסות לקדם פתרון הולם אשר יאפשר את המשך הפעלת השירות החשוב מאין כמותו עבור האזרחים הוותיקים".

ועדת חוקה ח"כ מירב כהן צילום: יואב דודקביץ'

אולם בקשתה סורבה עקב פגרת הכנסת. במענה שניתן לח"כ כהן מראש אגף טקסים ואירועים נכתב כי, "בזמן הפגרה לא יתקיימו אירועים ושדולות מטעם חברי הכנסת במשכן. זהו הכלל הנהוג בכנסת במהלך השנים, למעט מקרי חירום חריגים ובנסיבות יוצאות דופן, אותם רשאי יושב-ראש הכנסת לאשר".
תגובת משרד הרווחה והביטחון החברתי: "מרכזי היום לאזרחים הוותיקים הם שירות איכותי שמפעיל המשרד והוכח כאמצעי היעיל ביותר לשימור תפקודי של אוכלוסייה מבוגרת. משרד הרווחה כבר העלה את התעריפים על מנת לחזק את איתנותם הפיננסית ונמצא בקשר עם האוצר על מנת למצוא פתרון לסוגיה. יחד עם זאת, אנו דוחים את הטענה שהמרכזים נמצאים במשבר מכיוון שכל הנתונים מצביעים על מצב הפוך: מספר האזרחים הוותיקים הרשומים במרכזים עלה באלפים בתקופה האחרונה ומגמה זאת נמשכת. יתרה מכך, למכרזים שמפרסם המשרד להפעלת מרכזים חדשים, ניגשים מספר רב של גופים מפעילים ועל כן אנו סבורים שהאיומים בשביתה מיותרים".